اگرچه تحقیقات انجام شده در مورد مصرف قهوه نشان می‌دهد که این ماده غذایی برای بدن ضرر ندارد و حتی با خواص کاملا مطلوبی برای سلامتی همراه است اما با این حال مصرف زیاد قهوه در دوران بارداری توصیه نمی‌شود و تنها مصرف کم تا متوسط آن توصیه می‌شود.

بایدها و نبایدهای مصرف قهوه در دوران بارداری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، قهوه پرمصرف‌ترین نوشیدنی در سراسر جهان (با مصرف متوسط روزانه بیش از ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین، معادل تقریباً چهار فنجان) است. قهوه منبع اصلی کافئین است اما در بیشتر جمعیت‌ها نوشیدنی‌های دیگر مانند چای و نوشابه‌ها یا غذاهایی مانند شکلات نیز می‌توانند در دریافت کافئین فرد نقش داشته باشند.

در طول بارداری اما چندین تغییر فیزیولوژیکی رخ می‌دهد که سرعت متابولیسم کافئین را به دلیل کاهش فعالیت آنزیم کبدی بویژه در سه ماهه سوم کاهش می‌دهد. از آنجایی که کافئین می‌تواند آزادانه از جفت عبور کند و جنین قادر به متابولیسم مولکول نیست، جنین متناسب با سطوح مصرفی مادر در معرض کافئین و متابولیت‌های آن قرار می‌گیرد.

دستورالعمل‌های فعلی سازمان جهانی بهداشت مصرف کمتر از ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین یا دو تا سه فنجان قهوه در روز را در دوران بارداری توصیه می‌کنند.

به گفته برخی محققان، عادات نوشیدن قهوه تاحدودی ژنتیکی است و مجموعه خاصی از ژن‌های متنوع بر مقدار قهوه‌ای که می‌نوشیم اثر می‌گذارد. نتایج تجزیه و تحلیل ژنتیکی نشان می‌دهد که هیچ تغییری در خطر سقط جنین، مرده‌زایی، زایمان زودرس یا تأثیر بر سن حاملگی مرتبط با مصرف محدود قهوه نیست. اگرچه هر دو تجزیه و تحلیل ارتباط بین افزایش مصرف قهوه و وزن بیشتر هنگام تولد را نشان داده است.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در واقع آنالیز ژنتیکی نشان می‌دهد مصرف قهوه در دوران بارداری بی‌خطر است؛ با این حال این مطالعه تنها به برخی از پیامدهای نامطلوب بارداری توجه داشته است و ممکن است مصرف کافئین بر دیگر جنبه‌های مهم رشد جنین تاثیر بگذارد؛ بنابراین مصرف زیاد قهوه در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha