تحقیقات جدید در زمینه مشاوره فردی نشان می­دهد عادات بد یکی از مشکلات اساسی افراد است که ممکن است باعث شود که در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود با مشکلاتی روبرو شوند. 

تحقیقات جدید متخصصین مشاوره فردی درباره ترک عادات بد 

تحقیقات جدید در زمینه مشاوره فردی نشان می­دهد عادات بد یکی از مشکلات اساسی افراد است که ممکن است باعث شود که در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود با مشکلاتی روبرو شوند.  برای رهایی از عادات بد، اولین قدم تشخیص و مشخص کردن علت آنها است. سپس فرد باید به دنبال راهکارهایی برای کنترل و کاهش این عادات بد باشد. بهتر است که این راهکارها با مشاوره فردی اجرا شود. در نهایت، فرد باید خودانگیختگی و تصمیم قوی برای رهایی از عادات بد داشته باشد و برای دستیابی به این هدف، باید صبور و پایدار باشد.

عادات بد چیست؟

عادات می‌توانند به صورت فعال یا غیرفعال شکل گیرند و به صورت تدریجی به جایگاهی برسند که کنترل آنها برای فرد دشوار می‌شود و حتی منجر به اختلاف و درگیری در خانواده شود و نیاز به مشاوره خانواده  را ضروری کند. بعضی از عادات بد شامل مصرف سیگار، مصرف الکل، مصرف مواد مخدر، بی‌توجهی به تغذیه سالم، نداشتن ورزش منظم، افزایش استرس و اضطراب و عدم رعایت بهداشت شخصی هستند. این عادات بد ممکن است باعث شوند که فرد در معرض بیماری‌های جسمی و روانی قرار گیرد، به عملکرد حرفه‌ای خود ضربه بزند و باعث افزایش هزینه‌های درمانی شود.

اهمیت ترک عادات بد از نظر یک متخصص مشاوره فردی

همیشه در ذهن شما مزایای حفظ یک عادت بد بیشتر از نبود آن است. مثلا وقتی می‌خواهید این عادت بد را ترک کنید، هزینه‌ای که باید متحمل شوید شما را منصرف می‌کند و ترجیح می‌دهید به عادتی که دارید ادامه بدهید. در نتیجه وقتی واقعا تصمیم می‌گیرید ترک عادت کنید، باز هم برایتان سخت است. چرا؟ چون گاهی اوقات زندگی‌تان را برای لحظاتی قابل تحمل‌تر می‌کند. با همه اینها برخی افراد بسیاری از این عادت­ها که ممکن است واقعا برای شما آزاردهنده نباشد را بد می‌دانند.

اینجاست که خودتان مخالفت کرده و کارتان را موجه می‌دانید. اما سرنخ‌های زیر کمکتان می‌کنند تا واقعا به بد بودن عادتی که دارید پی ببرید:

  • تاثیر منفی روی سلامت جسمی، روحی عاطفی شما یا افراد خانواده می‌گذارد و نیاز به استفاده از مشاوره خانواده را ضروری می‌کند.
  • این رفتار برای عزیزانتان آزاردهنده یا نفرت‌انگیز باشد و از شما بخواهند دیگر این کار را نکنید.
  • رسوم، قوانین یا عرف جامعه را زیر پا بگذارد.
  • علی‌رغم چالش‌های روحی و عاطفی که برایتان به وجود می‌آید، با عزم و اراده بتوانید جلوی آن را بگیرید.
  • می‌تواند شما را از تبدیل شدن به آنچه می‌خواهید باشید، بازدارد.

بر اساس گفته‌های خانم مانرز با کمک مشاوره فردی عادت­های مفید را در خودتان به وجود آوردید. شاید بگویید این زندگی خودتان است ولی عادتهای بد بیشتر از همه روی خودتان اثر منفی می‌گذارند. در زیر تحقیفات جدیدی که مشاورین فردی برای رهایی از عادات بد انجام داده­اند اشاره می­کنیم.

تحقیقات جدید مشاوره فردی درباره رهایی از عادات بد 

به همان اندازه که دوست داریم باور کنیم که کنترل کامل بر اعمال خود داریم، حقیقت این است که بخش بزرگی از رفتار ما توسط عادات و انگیزه­های ما دیکته می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که این مورد تقریباً برای همه ما صدق می‌کند، اگرچه برخی از تیپ‌های شخصیتی بیشتر از دیگران در کنترل هستند. در برخی مواقع، اقدامات خودکار بدون فکر آگاهانه، رفتار ما را به گونه‌ای هدایت می‌کنند که حتی متوجه نمی‌شویم. در واقع، یک مطالعه اخیر توسط روانشناس فردی دکتر وندی وود از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان داد که بیش از 40 درصد از رفتارهای روزانه مردم از روی عادت است. به همین دلیل، ساختارشکنی علل ایجاد عادت در اعمال ما و جستجوی راه‌های جدید برای ادغام نیت و خودکنترلی در زندگی‌مان، مرکز توجه در زمینه مشاوره فردی قرار گرفته است. در اینجا سه راه حل مبتنی بر تحقیق در زمینه مشاوره فردی ترک عادات بد  وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند «رفتار پیش‌فرض» خود را نادیده بگیرید.

تحقیقات جدید متخصصین مشاوره فردی درباره ترک عادات بد 

  1. یک محیط “بدون اصطکاک” ایجاد کنید

طبق مطالعه‌ای که توسط آصاف مازار مشاور فردی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انجام شد، یکی از بزرگترین اشتباهاتی که ما هنگام تلاش برای تغییر چیزی در رفتار خود مرتکب می‌شویم، نسبت دادن نادرست آن به خلق و خویمان است. این بدان معنی است که ما از این که آیا یک رفتار خاص نتیجه یک عادت دیرینه است یا یک حالت درونی، بی اطلاع هستیم. مازار در زمینه مشاوره فردی ترک عادت توضیح می‌دهد: «اگر مدام فکر کنیم که رفتار توسط حالات درونی هدایت می‌شود، به تلاش برای تنظیم رفتار با تنظیم حالات درونی ادامه خواهیم داد. اما، در مورد عادات بد، این رویکرد آن را قطع نمی‌کند. عادات ممکن است ادامه داشته باشند حتی زمانی که ما قصد داریم متفاوت عمل کنیم.  به عنوان مثال، اگر می‌خواهید اعتیاد صبحگاهی خود به اسپرسو را ترک کنید، سعی کنید کابینت خود را با چای سبز بپوشانید، نه اینکه اول صبح به قدرت اراده خود متکی باشید.

تحقیقات جدید متخصصین مشاوره فردی درباره ترک عادات بد 

  1. از برنامه ریزی «اگر-آنگاه» استفاده کنید

اگر می‌خواهید یک رفتار بدیع را به یک عادت تبدیل کنید، یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که راه حل ممکن است این باشد که به انجام یک رفتار خاص در یک موقعیت خاص فکر کنید، به عبارت دیگر، ایجاد یک پیوند محرک-پاسخ در فکر.  روانشناس فردی تورستن مارتینی از دانشگاه «یوآی تی» به این موضوع به عنوان افزودن یک «سرنخ موقعیتی» یا برنامه‌ریزی «اگر-آنگاه» اشاره می کند. تورستن مارتینی می‌گوید: «رفتار مورد نظر را به سرنخ‌های موقعیتی مرتبط کنید که فرصت‌های خوبی برای شروع آنها فراهم می‌کند. به عنوان مثال، وقتی می‌خواهید از نظر بدنی کمی فعال‌تر شوید، بارها و بارها با خود فکر کنید، «وقتی جلوی آسانسور منتظر می‌مانم، برمی‌گردم و از پله‌ها استفاده می‌کنم.  برنامه‌ریزی اگر-آنگاه سحر و جادو نیست، و منجر به اجرای موفقیت آمیز رفتار مورد نظر در هر بار نمی‌شود، اما احتمال آن را افزایش می‌دهد.

تحقیقات جدید متخصصین مشاوره فردی درباره ترک عادات بد 

  1. اعمال خود را با ارزش‌های خود «همسو» کنید

اگر شما فردی هستید که تصمیم‌گیری برای شما دشوار است یا اغلب در مورد اعمال خود احساس تعارض دارید، یک مطالعه اخیر در زمینه مشاور فردی ممکن است راه‌حلی برای شما داشته باشد: «همسویی». به گفته محققان، همسویی، ارتباط بین توانایی یک فرد برای دانستن آنچه باید در شرایط خاص انجام دهد در مقابل انجام عمل “صحیح” را توصیف می‌کند. به ذهنمان خطور کرد که با استفاده از دستورالعمل‌ «باید انجام شود»، می‌توانیم یک سؤال بسیار جالب را بررسی کنیم، اینکه یک فرد تا چه حد می‌تواند کاری را انجام دهد که فکر می‌کند در یک موقعیت معین مؤثر است.

سخن نهایی

اگر شما نیز با عادات بد خود مبارزه می‌کنید و به دنبال راهی برای کنترل و کاهش آنها هستید، بهترین راه‌حل این است که با کمک پزشکان و مشاوران مجرب کلینیک روانشناسی در این زمینه همکاری کنید. پیشنهاد ما  کلینیک روانشناسی نیک مایند است که با توجه به نیاز و مشکل شما، برنامه‌های درمانی شخصی سازی شده و با رویکردهای علمی و حرفه‌ای را اجرا می‌کنند. با استفاده از خدمات کلینیک روانشناسی نیک مایند، می‌توانید عادات بد خود را به دست بگیرید و به زندگی سالم و موفقی که همیشه به دنبال آن بودید، دست پیدا کنید. برای اطلاعات بیشتر و هماهنگی جهت مشاوره فردی و خانواده، با کلینیک روانشناسی نیک مایند تماس حاصل فرمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha