اگرچه بدن شما برای زنده ماندن به قند نیاز دارد، اما وقتی قند به سرعت توسط بدن جذب می‌شود می‌تواند باعث افزایش شدید گلوکز و انسولین شود که قادر است در طول زمان به مشکلات مرتبط با سلامتی دامن بزند به خصوص اگر افزایش گلوکز برای مدت طولانی بالا بماند. گلوکز اضافی که بدن شما از آن استفاده نمی‌کند توسط کبد و ماهیچه ذخیره می‌شود. ذخیره سازی گلوکز مهم است، اما ذخیره بیش از حد آن می‌تواند به بافت چربی آسیب وارد سازد و باعث ایجاد کبد چرب شود.

وقتی شکر می‌خورید چه اتفاقی برای بدن‌تان رخ می‌دهد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو به نقل از وری ول فیتنس، بسیاری از افراد هوس شیرینی، کیک و حتی قهوه می‌کنند، زیرا طعم غذا را خوب می‌کند و روحیه تان را بهبود می‌بخشد. در اکثر مواقع هوس کردن مواد غذایی شیرین راهی است که بدن تان به شما می‌گوید به انرژی نیاز دارید به خصوص به این دلیل که شکر منبع سوخت ترجیحی بدن شما و یک ماده مغذی ضروری برای فعالیت‌های روزانه است. در حالی که درست است که بدن تان به قند نیاز دارد و مطمئنا فواید سلامتی خود را دارد مصرف مقدار زیاد مواد شیرین ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی برای سلامتی شما شود.

در ادامه اشاره خواهیم کرد که اگر هر روز شکر بخوریم چه اتفاقی برای بدن مان رخ خواهد داد؟

شکر چیست و خوردن آن چه بر سر بدنمان می‌آورد؟


دو نوع قند وجود دارند طبیعی و افزوده شده. قندهای طبیعی در بسیاری از مواد غذایی‌ای که می‌خورید از جمله در میوه ها، سبزیجات و محصولات لبنی وجود دارند. قندهای افزوده شده و سایر شیرین کننده‌ها حاوی کالری بالایی هستند که به طور طبیعی در مواد غذای وجود ندارند مانند سیروپ‌ها (شربت ها).

زمانی که شکر می‌خوریم آنزیم‌های گوارشی در سیستم خود داریم که آن را به گلوکز تجزیه می‌کنند که همان شکلی است که سلول‌های ما برای انرژی به آن نیاز دارند. ما حتی در بزاق خود آنزیم‌هایی داریم که بلافاصله شروع به تجزیه قند و سایر کربوهیدرات‌ها می‌کنند و باعث جذب سریع آن‌ها در جریان خون می‌شوند. وقتی سطح قند خون شما افزایش می‌یابد هورمونی به نام انسولین از لوزالمعده ترشح می‌شود که مسئول انتقال گلوکز از خون به سلول‌ها است تا بتوان از آن برای تولید انرژی استفاده کرد. هم چنین، قند به عنوان گلیکوژن در ماهیچه‌ها و کبد ذخیره می‌شود تا در آینده به عنوان انرژی مورد استفاده قرار گیرد.

اگرچه بدن شما برای زنده ماندن به قند نیاز دارد، اما وقتی قند به سرعت توسط بدن جذب می‌شود می‌تواند باعث افزایش شدید گلوکز و انسولین شود که قادر است در طول زمان به مشکلات مرتبط با سلامتی دامن بزند به خصوص اگر افزایش گلوکز برای مدت طولانی بالا بماند. گلوکز اضافی که بدن شما از آن استفاده نمی‌کند توسط کبد و ماهیچه ذخیره می‌شود. ذخیره سازی گلوکز مهم است، اما ذخیره بیش از حد آن می‌تواند به بافت چربی آسیب وارد سازد و باعث ایجاد کبد چرب شود.

فواید خوردن شکر


با این وجود، خوردن شکر فوایدی نیز دارد از جمله تامین سوخت بدن، بهبود خلق و خو و بهبود پوست.

به شما انرژی می بخشد


وقتی قند در بدن تان تجزیه می‌شود گلوکز تولید می‌کند که به انرژی فوری برای سلول‌ها و عضلات شما تبدیل می‌شود. شکر منبع سوخت مورد علاقه بدن تان است و بدون مصرف آن به میزان کافی ممکن است دچار احساس خستگی و حتی مه مغزی شوید. هنگامی که گرسنه هستید یا در حالت ناشتا به سر می‌برید گلوکز ذخیره شده در کبد از طریق فرآیندی به نام گلیکوژنولیز و گلوکونئوژنز آزاد می‌شود تا به عضلات شما جریان ثابت سوخت بدهد و قند خون شما ثابت بماند. وقتی غذا می‌خورید هورمون انسولین فرآیندی به نام گلیکولیز را تحریک می‌کند تا قندی که می‌خورید را به انرژی تجزیه کند. بدن شما به یک منبع دائمی گلوکز نیاز دارد به همین دلیل مهم است که منابع مختلف کربوهیدرات را هر چند ساعت یک بار مصرف کنید. گلوکز سوخت اصلی مغز شماست. بدون شکر ممکن است در تمرکز و به خاطر سپردن چیزها مشکل داشته باشید.

خلق و خو را بهبود می بخشد


بر کسی پوشیده نیست که شکر ما را خوشحال می‌کند. هنگامی که شکر خورده می‌شود انتقال دهنده عصبی دوپامین که مسئول پاداش و انگیزه لذت بخش است در مغز آزاد می‌شود. میل به خوردن قند و غذاهای شیرین تا حد زیادی توسط سیستم دوپامین کنترل می‌شود به همین دلیل ممکن است با خوردن چیزی شیرین متوجه تغییر در خلق و خوی خود شوید.

مواد مغذی را از منابع طبیعی تامین می کند


منابع غذایی طبیعی قند و کربوهیدرات مملو از مواد مغذی مهم برای بدن هستند. برای مثال، میوه‌ها و سبزیجات منابع کربوهیدرات‌هایی می‌باشند که سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و فیبر هستند.

در همین حال، لاکتوز یک قند طبیعی است که در محصولات لبنی یافت می‌شود. شیر، پنیر و ماست منابع عالی کلسیم، ویتامین د، فسفر و منیزیم هستند. به علاوه، غلات مانند کینوا، نان سبوس دار، پاستا و جو همگی منابع خوبی از فیبر و ویتامین ب هستند حاوی مقداری قند طبیعی می‌باشند.

ریسک ها و ملاحظات


در حالی که شکر بخش مهمی از رژیم غذایی هر فرد است خوردن بیش از حد آن مضرات و خطرات بالقوه‌ای برای سلامتی دارد. دستورالعمل‌های غذایی ایالات متحده برای آمریکایی‌ها توصیه می‌کند که کمتر از ۱۰ درصد از کالری مصرفی روزانه خود را به مصرف قند اختصاص دهند. در هر گرم قند ۴ کالری وجود دارد بنابراین، رژیم غذایی روزانه براساس ۲۰۰۰ کالری ۵۰ گرم قند در روز را شامل می‌شود.

قند باعث خستگی می‌شود


خوردن مقادیر زیادی کربوهیدرات‌های تصفیه شده و قند افزوده شده منجر به افزایش شدید قند خون و به دنبال آن کاهش انرژی می‌شود و ممکن است پس از آن احساس کُندی و خستگی کنید. با این وجود، ترکیب مواد غذایی شیرین با مواد غذایی غنی از پروتئین مانند ماست یونانی، آجیل و تخم مرغ به تثبیت قند خون و کمک به انرژی پایدار کمک می‌کند. برای مثال، اگر از خوردن یک عدد کوکی در بعدازظهر لذت می‌برید آن را با یک مشت بادام ترکیب کنید تا مقداری پروتئین، فیبر و چربی سالم نیز دریافت کنید.

مرتبط با بیماری مزمن


مصرف بیش از حد شکر با افزایش خطر بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع ۲، بیماری کبد چرب غیر الکلی و زوال شناختی مرتبط است. قند افزوده شده التهاب بیش از حد و استرس اکسیداتیو را در بدن افزایش می‌دهد که می‌تواند به اندام‌ها و بافت‌ها آسیب برساند. هم چنین می‌تواند منجر به مقاومت به انسولین شود که به افزایش طولانی مدت قند خون دامن می‌زند.

با گذشت زمان، قند خون بالا می‌تواند باعث وارد آمدن آسیب به اعصاب، قلب و عروق خونی کوچک در چشم‌ها و کلیه‌ها شود. برای افرادی که به دیابت یا سایر بیماری هیا متابولیک مبتلا هستند حتی مقادیر متوسط قند نیز ممکن است بیش از حد باشد بنابراین همکاری با یک پزشک برای متعادل کردن رژیم غذایی مهم است.‌

می‌تواند اعتیاد آور باشد


یکی دیگر از مواردی که در هنگام خوردن قند مورد توجه قرار می‌گیرد جنبه عاطفی روی آوردن به شیرینی جات در هنگام استرس یا اضطراب است. تمایل طبیعی به انجام این کار وجود دارد، زیرا شکر مواد شیمیایی تسکین دهنده را در مغز آزاد می‌کند. مشکل این است که اثر احساس خوب موقتی است و به دنبال از بین رفتن آن می‌تواند منجر به مصرف بیش‌تر قند شود.

در حالی که خوردن شیرینی می‌تواند یکی از راه‌های مقابله با استرس باشد یافتن سازوکارهای غیر غذایی دیگر برای مقابله با استرس، اضطراب و افسردگی نیز مهم است تا از خود درمانی با شیرینی جات جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha