در میان شلوغی نمایشگاه عرب هلث و فقدان حضور موثر شرکتهای ایرانی در این نمایشگاه، دکتر حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو به همراه محمد پیکانپور مدیرکل داروی این سازمان در نمایشگاه عرب هلث حاضر شدند که عجیب و سوال برانگیز بود.

رییس سازمان غذا و دارو درباره علت حضورش در نمایشگاه عرب هلث شفاف سازی کند/ سفر با هزینه دولت بوده یا به دعوت شرکتهای خصوصی؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ساعت سلامت، چهل و نهمین نمایشگاه عرب هلث به عنوان بزرگترین رویداد صنعت سلامت در خاورمیانه ۲۹ ژانویه تا اول فوریه در مرکز نمایشگاهی دبی با حضور کمرنگ شرکتهای ایرانی برگزار شد. اما حضور غیر منتظره معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در این نمایشگاه بیش هر اتفاق دیگری برای ایرانیان جلب توجه کرد.

نمایشگاه عرب هلث مهمترین و بزرگترین نمایشگاه تجهیزات پزشکی در خاورمیانه است که البته دیگر به تجهیزات و ملزومات پزشکی محدود نمی شود و حوزه های مختلف صنعت سلامت را در بر می گیرد.

نمایشگاهی بزرگ با بیش از ۳۵۰۰ غرفه از بزرگترین شرکتهای دنیا که هر سال بزرگتر می شود تا جایی که بسیاری از کارشناسان معتقدند به زودی این نمایشگاه به مهمترین نمایشگاه صنعت سلامت دنیا تبدیل می شود.

حضور غول های بزرگ صنعت سلامت از ۵ قاره دنیا و بازدید بیش از ۱۱۰ هزار نفر از ۱۸۰ کشور دنیا در چهل و نهمین نمایشگاه ایران هلث نشان دهنده جایگاه و اعتبار این رویداد بزرگ صنعت سلامت است. جایی که هر یک بازدیدکنندگان تخصصی آن نه با هدف وقت گذرانی بلکه با هدف مشخص برای گسترش ارتباط با شرکت های تجهیزات پزشکی، آشنایی با آخرین فناوری های صنعت سلامت، خرید کالا یا اخذ نمایندگی حاضر می شوند.

نمایشگاه عرب هلث برای آنان که می خواهند از آخرین دستاوردها و تولیدات شرکتهای بزرگ تجهیزات پزشکی و صنعت سلامت با خبر شوند، اطلاعات خود را به روز کنند یا به عنوان تولید کننده یا وارد کننده قصد سرمایه گذاری دارند بهترین جای دنیاست.

مرکز نمایشگاهی دبی و هتل‌های این شهر بزرگ تجاری، کنفرانس‌ها و همایش‌های متعددی را برگزار کردند که کاربرد هوش مصنوعی در تجهیزات سلامت یکی از جذابترین مباحث آن بود. همایش هایی که عرب هلث را به بهترین مکان برای افزایش دانش متخصصان صنعت سلامت در خاورمیانه تبدیل کرده است.

غیبت ایران در نمایشگاه عرب هلث


در این نمایشگاه علاوه بر غرفه های بزرگ و جذاب شرکتهای بزرگ و غول های تجهیزات پزشکی دنیا، ۳۰ پایون رسمی نیز برای کشورهای مختلف بر پا شده بود اما پرچم جمهوری اسلامی در این نمایشگاه وجود نداشت و فقط ۱۰ شرکت ایرانی به صورت پاویون غیر رسمی در این نمایشگاه حاضر شدند.

بسیاری از آنها هدف خود را در این نمایشگاه معرفی محصولات خود برای راهیابی به بازارهای بین المللی و افزایش صادرات عنوان می کردند و معتقد بودند با وجود مشکلات اقتصادی و افت ارزش پول ملی ایران تنها راه نجات شرکتهای ایرانی افزایش صادرات است اما بسیاری از بازدیدکنندگان خارجی این نمایشگاه با شنیدن نام ایران بروشورها شرکتهای ایرانی را کنار می گذاشتند زیرا تحریم و موانع و سختی‌های مختلف تجارت بین‌المللی با ایران، آنان را از داد و ستد با شرکتهای ایرانی منصرف می کرد.

در میان شلوغی نمایشگاه عرب هلث و فقدان حضور موثر شرکتهای ایرانی در این نمایشگاه، دکتر حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو به همراه محمد پیکانپور مدیرکل داروی این سازمان در نمایشگاه عرب هلث حاضر شدند که عجیب و سوال برانگیز بود.

علت حضور رئیس سازمان غذا و دارو در نمایشگاه عرب هلث چه بود؟


پرسش این است که علت حضور رئیس سازمان غذا و دارو در این نمایشگاه چه بود؟ آیا معاون وزیر بهداشت با دعوت رسمی برگزار کنندگان نمایشگاه عرب هلث در این نمایشگاه حاضر شده است؟ آیا سفر او به این نمایشگاه یک ماموریت دولتی و با هزینه دولت انجام شده یا به دعوت شرکتهای خصوصی بوده است؟

هدف از سفر رئیس سازمان غذا و دارو به نمایشگاه عرب هلث چه بوده و چه دستاوردی داشته است و چرا معاون وزیر بهداشت درباره هدف و دستاورد خود از این سفر توضیحی نداده است؟

با وجود اینکه تم اصلی این نمایشگاه حضور شرکتهای تجهیزات پزشکی بیش از شرکتهایی دارویی بوده علت حضور مدیر کل دارو به همراه رئیس سازمان غذا و دارو چه بوده است؟

اینها بخشی از سوالاتی است که پاسخگویی به آن از سوی معاون وزیر بهداشت می تواند به شفافیت فعالیت‌های مهمترین نهاد اجرایی ایران در حوزه صنعت سلامت کمک کند و جلوی شائبه‌ها و شایعه‌ها را بگیرد.

چهل و نهمین نمایشگاه عرب هلث به کار خود پایان داد. متولیان این نمایشگاه بزرگ بلافاصله بعد از این نمایشگاه برای برگزاری پنجاهمین دوره نمایشگاه عرب هلث برنامه های خود را اعلام کرده و از شرکتهای مختلف برای ثبت نام دعوت کرده‌اند. نمایشگاهی که قرار است ۲۷ تا ۳۰ ژانویه ۲۰۲۵، زمستان آینده در هوای گرم دبی گسترده‌تر از نمایشگاه امسال برگزار شود.

در این میان شرکتهای ایرانی به دور از فضای رقابت جهانی با توسعه روز افزون نقش هوش مصنوعی در تکنولوژی‌های سلامت، به برگزاری نمایشگاه ایران هلث و ایران مد با حضور اندک شرکتهای خارجی به رقابت‌ها و سهم خواهی‌های داخلی و کشمکش‌ها برای استفاده بیشتر از ارز و رانت دولتی برای بقای خود بسنده می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha