اختلال اضطراب بیماری یک بیماری روانی مزمن است که قبلا به عنوان هیپوکندری شناخته می شد. افراد مبتلا به این اختلال علیرغم علائم کم یا بدون علائم بیماری جدی یا تهدید کننده زندگی، ترس دائمی دارند. داروها و درمان شناختی رفتاری (CBT) می تواند به بهبود شرایط‌ آنها کمک کند.

همه چیز درباره ی اختلال اضطراب بیماری (هیپوکندری، هیپوکندریازیس)

اختلال اضطراب بیماری چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث کلولندکلینیک، افراد مبتلا به اختلال اضطراب بیماری که هیپوکندری یا هیپوکندریازیس نیز نامیده می شود، ترس غیرواقعی از این دارند که یک وضعیت پزشکی جدی دارند یا می ترسند که در معرض خطر بالای بیماری باشند. آنها ممکن است عملکردهای معمولی بدن را به عنوان علائم بیماری تفسیر کنند.

حتی پس از اینکه آزمایش‌های پزشکی هیچ مشکلی را نشان نداد، افراد مبتلا به هیپوکندریازیس همچنان درگیر این ایده هستند که به شدت بیمارند. نگرانی های مداوم سلامتی آنها می تواند در روابط، شغل و زندگی آنها اختلال ایجاد کند.

ممکن است با اصطلاح هیپوکندری یا اضطراب سلامتی بیشتر آشنا باشید و پزشکان اکنون از اصطلاح اختلال اضطراب بیماری استفاده می کنند. افراد مبتلا به اختلال اضطراب بیماری نمی توانند احساس خود را کنترل کنند. ترس آنها برای آنها بسیار واقعی است.

اختلال اضطراب بیماری چقدر شایع است؟

اختلال اضطراب بیماری (هیپوکندری) بسیار نادر است و معمولاً در اوایل بزرگسالی ظاهر می شود. اختلال اضطراب بیماری می تواند بر تمام سنین و جنسیت ها تاثیر بگذارد.

انواع اختلال اضطراب بیماری چیست؟

افراد مبتلا به اختلال اضطراب بیماری به طور کلی در یکی از این دسته بندی ها قرار می گیرند:

  • جستجوی مراقبت: شما زمان زیادی را در یک محیط مراقبت های بهداشتی می گذرانید. شما از چندین متخصص مشاوره می گیرید و درخواست آزمایشات پزشکی می کنید.
  • مراقبت اجتناب کننده: از پزشکان و مراقبت های پزشکی اجتناب می کنید. ممکن است به پزشکان اعتماد نکنید یا فکر کنید که آنها علائم شما را جدی نمی گیرند که می تواند ترس و اضطراب بیشتری ایجاد کند.

تفاوت بین اختلال اضطراب بیماری و اختلال علائم جسمی چیست؟

فردی که دارای اختلال علائم جسمی است ممکن است وسواس داشته باشد و در مورد سلامتی خود نگران باشد، درست مانند فردی که دارای اختلال اضطراب بیماری است. یک فرد مبتلا به اختلال علائم جسمی علائم فیزیکی واقعی دارد اما آزمایش‌های پزشکی نمی‌توانند دلیلی برای علائم فیزیکی مشخص کنند.

چه چیزی باعث اختلال اضطراب بیماری می شود؟

پزشکان نمی دانند چرا برخی از افراد به اختلال اضطراب بیماری مبتلا می شوند. اگر سابقه خانوادگی موارد زیر را داشته باشید ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به اختلال اضطراب بیماری باشید:

  • آسیب های دوران کودکی، مانند کودک آزاری یا بی توجهی
  • استرس شدید
  • اضطراب سلامتی یا سایر اختلالات اضطرابی در خانواده شما
  • بیماری دوران کودکی یا بیماری جدی در خانواده شما در دوران کودکی
  • مسائل مربوط به سلامت روان، مانند اضطراب یا افسردگی
  • تروما، مانند تجاوز جنسی یا آزار جسمی یا عاطفی

علائم اختلال اضطراب بیماری چیست؟

افراد مبتلا به اختلال اضطراب بیماری، ترس مداوم اما غیرواقعی در مورد بیماری جدی دارند. بیماری های خاصی که آنها نگران آن هستند نیز اغلب تغییر می کند.

برخی از افراد مبتلا به اختلال اضطراب بیماری ممکن است در واقع یک بیماری فیزیکی تشخیص داده شده داشته باشند. اما به دلیل اختلال اضطراب بیماری، ممکن است احساس کنند که وضعیت آنها شدیدتر از آنچه هست می باشد.

علائم اختلال اضطراب بیماری عبارتند از:

  • از افراد یا مکان ها به دلیل نگرانی در مورد ابتلا به یک بیماری اجتناب می کنند
  • به طور مداوم در مورد بیماری ها و علائم تحقیق می کنند
  • علائم اغراق آمیز است و شدت آنها تغییر می کند (به عنوان مثال، سرفه به نشانه سرطان ریه تبدیل می شود ).
  • سطح بالایی از اضطراب در مورد سلامت شخصی دارند.
  • وسواس نسبت به عملکردهای طبیعی بدن، مانند ضربان قلب دارند.
  • بیش از حد علائم و وضعیت سلامتی خود را با دیگران به اشتراک می گذارند.
  • علائم بیماری، مانند فشار خون یا درجه حرارت بدن را مکرر بررسی می کنند.
  • ناراحتی از عملکردهای سالم بدن دارند.

اختلال اضطراب بیماری چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص اختلال اضطراب بیماری، پزشکان به معیارهای فهرست شده در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) (DSM)، ویرایش پنجم مراجعه می کنند. پزشک ممکن است تشخیص دهد یا ممکن است شما را به یک متخصص سلامت رفتاری مانند روانشناس یا روانپزشک ارجاع دهد.

ترس مداوم از ابتلا به یک بیماری جدی یا ابتلا به یکی از علائم اصلی اختلال اضطراب بیماری است. پزشک ممکن است اختلال اضطراب بیماری را تشخیص دهد اگر شما اضطراب سلامتی (یا سایر علائم اختلال اضطراب بیماری) را به مدت شش ماه یا بیشتر داشته باشید، حتی پس از اینکه آزمایشات نشان داد بیمار نیستید.

عوارض اختلال اضطراب بیماری (هیپوکندری) چیست؟

ترس و نگرانی مداوم می تواند باعث استرس شود که بر سلامت جسمی و روانی شما تأثیر می گذارد. اختلال اضطراب بیماری می تواند به روابط و زندگی شما آسیب برساند. ممکن است وقت خود را با عزیزانتان از دست بدهید زیرا نگران سلامتی خود هستید. برخی افراد به شدت افسرده می شوند و حتی دست به خودکشی می زنند.

اختلال اضطراب بیماری همچنین شما را در معرض خطرات زیر قرار می دهد:

  • مشکلات مالی به دلیل قبض های پزشکی و از دست دادن کار
  • ناتوانی پزشکی و بیکاری
  • آزمایشات پزشکی غیر ضروری و عوارض احتمالی آزمایش

اختلال اضطراب بیماری (هیپوکندریازیس) چگونه مدیریت یا درمان می شود؟

پزشک شما ممکن است با یک متخصص سلامت روان مانند روانشناس یا روانپزشک همکاری کند تا به شما در مدیریت این اختلال کمک کند. اهداف درمانی بر بهبود کیفیت زندگی با به حداقل رساندن علائم تمرکز دارد. درمان ها عبارتند از:

  • داروهای ضد افسردگی که به شما کمک می کنند کمتر احساس اضطراب یا افسردگی کنید.
  • درمان شناختی رفتاری (CBT) برای صحبت از طریق ترس ها و اضطراب های خود و یادگیری راه های سالم برای مقابله را ادامه خواهید داد.

آیا می توان از اختلال اضطراب بیماری پیشگیری کرد؟

متأسفانه، هیچ پیشگیری شناخته شده ای در برابر اختلال اضطراب بیماری وجود ندارد. با این حال، ارائه حمایت و درک از بیمار مبتلا به اختلال اضطرابی ممکن است به کاهش شدت علائم کمک کند و به بیمار کمک کند تا با این اختلال کنار بیاید.

چشم انداز افرادی که اختلال اضطراب بیماری (هیپوکندریازیس) دارند چیست؟

اختلال اضطراب بیماری یک وضعیت مزمن و مداوم است. ممکن است دوره‌هایی را سپری کنید که اضطراب سلامتی کمی داشته باشید یا اصلاً هیچ اضطرابی نداشته باشید و سپس دوباره برگردد. شما می توانید برای کنترل علائم اختلال اضطراب بیماری اقدامات لازم را انجام دهید.

کی باید با دکتر تماس بگیرم؟

اگر شما یا دیگران متوجه علائم اختلال اضطراب بیماری شدید، ممکن است به فکر مراجعه به یک پزشک باشید. اگر افسردگی، اضطراب یا سایر تغییرات خلقی را تجربه کردید، باید با متخصص سلامت روان خود تماس بگیرید.

اگر افکار خودکشی را تجربه می کنید، با خط ۱۲۳تماس بگیرید. این شبکه پشتیبانی محرمانه و رایگان 24 ساعته را به افرادی که در بحران خودکشی یا پریشانی عاطفی قرار دارند، ارائه می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha