چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹

بر پایه مطالعه‌ای جدید که ارتباط بین زوال عقل و کاهش سرعت گفتار را نشان می‌دهد، سرعت حرف زدن می‌تواند نشان‌دهنده سلامتی مغز باشد.

یکی از نشانه‌های احتمالیِ سلامتی مغز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، متخصصان دانشگاه تورنتو دریافتند سرعت سخن گفتن در مقایسه با دشواری پیدا کردن کلمات که با بالا رفتن سن افراد رخ می‌دهد، می‌تواند شاخصی مهم‌تر برای سلامتی مغز باشد.

به گفته متخصصان، این یافته‌ها ممکن است به توسعه ابزار و مداخلاتی جدید برای تشخیص زوال شناختی در اسرع وقت منجر شود و به بیماران کمک کند با افزایش سن، سلامتی مغزشان را حفظ کنند.

«جید ملتز»، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: نتایج مطالعات ما نشان می‌دهد تغییرات در سرعت کلی صحبت کردن ممکن است نشان‌دهنده تغییراتی در مغز باشد.

دکتر ملتز افزود: این نشان می‌دهد که سرعت حرف زدن باید به‌منزله بخشی از ارزیابی‌های شناختی استاندارد آزمایش شود تا به پزشکان کمک کند زوال شناختی را سریع‌تر تشخیص دهند و به افراد مسن‌تر کمک کند با بالا رفتن سن، سلامتی مغزشان را حفظ کنند.

اما این یافته‌ها با هم همبسته‌اند یعنی الزاما به این معنی نیست که آموزش سریع‌تر حرف‌ زدن (تکنیک‌های بهبود گفتار) می‌تواند روی سلامتی مغز افراد مسن تاثیر بگذارد.

در این پژوهش، ۱۲۵ داوطلب سالم ۱۸ تا ۹۰ ساله سه ارزیابی متفاوت را به اتمام رساندند.

یکی از این آزمایش‌ها بازی نام‌گذاری تصویر بود که در آن، شرکت‌کنندگان باید به سوال‌هایی درباره تصاویر پاسخ می‌دادند و همزمان کلمات مزاحمی را که از گوشی (هدفون) می‌شنیدند، ناشنیده می‌گرفتند.

متخصصان با ذکر مثالی گفتند که هنگام تماشای تصویر یک «تی زمین‌شور» (mop) ممکن است از آنها سوال شود که آیا به حرف «پ» (p) ختم می‌شود؟ و همزمان واژه «جارو» را به‌ منزله کلمه پرت‌کننده حواس‌ بشنوند.

در یک ارزیابی دیگر، صدای شرکت‌کنندگان را هنگام توصیف دو تصویر پیچیده هر کدام به مدت ۶۰ ثانیه ضبط ‌کردند و برای تحلیل عملکرد زبانی آنها از یک نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده شد.

آزمایش نهایی عبارت بود از آزمون‌هایی استاندارد برای سنجش توانایی‌های ذهنی که با افزایش سن، میل به کاهش دارد و با خطر زوال عقل مرتبط است.

این آزمون‌ها ارزیابی‌هایی برای بررسی عملکرد اجرایی شامل توانایی مدیریت اطلاعات متناقض، متمرکز ماندن و جلوگیری از حواس‌پرتی بود.

به نظر می‌رسد بسیاری از این توانمندی‌ها از جمله سرعت یافتن کلمات با افزایش سن کاهش می‌یابد.

به گزارش ایندیپندنت، متخصصان این را نیز دریافتند که نه مکث برای یافتن کلمات بلکه سرعت حرف زدن حول (قبل و بعد) آن مکث‌ها قوی‌ترین ارتباط را با سلامتی مغز دارد.

این یعنی با اینکه بسیاری از افراد مسن ممکن است از اینکه برای یافتن کلمه به مکث نیاز دارند، نگران باشند، این ممکن است بخشی طبیعی از روند پیری باشد.

با این حال، دانشمندان می‌گویند کاهش سرعت گفتار عادی، صرف‌نظر از مکث‌های فرد، ممکن است شاخصی مهم‌تر برای تغییرات حیاتی در سلامتی مغز باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha