چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 368894

یک تحقیق ژنتیکی جدید نشان داده که کافئین ممکن است از بدن در برابر چاقی و بیماری مفاصل محافظت کند.

فواید جالب کافئین که از آن خبر ندارید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، طبق یک نظرسنجی، نوشیدنی‌های کافئین دار نظیر قهوه، چای و نوشابه بسیار محبوب هستند. در واقع، از هر ۱۰ نفر در آمریکا، ۹ نفر از نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه، چای و نوشابه استفاده می‌کنند. همین نظرسنجی نشان داد که مردم انتظار دارند از مصرف کافئین مزایای متعددی، از جمله هوشیاری بیشتر، داشتن خلق و خوی بهتر، احساس استرس کمتر و توانایی عملکرد بهتر دریافت کنند. نیازی نیست که از علاقه عموم ایرانیان به چای و قهوه در نسل‌های متاخرتر اشاره کنیم. طبق آمارها در ایران به ازاء هر ۱ فنجان قهوه، ۹ فنجان چای نوشیده می‌شود. این آمار در سطح جهان، ۱ به ۳ است. به عبارت دیگر، در سطح جهان نیز چای سه برابر قهوه طرفدار دارد. بر اساس آمار سرانه مصرف قهوه در سال ۱۳۹۴ در حدود هزار تن بوده است. اگر این آمار را مد نظر قرار دهیم، هر ایرانی به طور متوسط چیزی بین ۸۰ تا ۱۰۰ گرم قهوه مصرف می‌کند. البته در سال‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت قهوه در ایران، مصرف قهوه فوری افزایش یافته است. حسام ربیعی، رئیس انجمن قهوه ایران نیز به تازگی در اظهاراتی از افزایش مصرف داخلی قهوه خبر داده و گفته، میزان واردات دانه قهوه سبز در سال ۱۳۹۸ معادل ۸ هزار تن بوده، اما این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۳۳ هزار تن رسیده است. این نشان از افزایش ۴ برابری مصرف قهوه در ایران در سال‌های اخیر دارد.

به گزارش هلت لاین، با وجود اینکه نوشیدنی‌های کافئین‌دار عوارضی هم برای سلامتی دارند، اما مزایای غیر قابل انکاری هم دارند که نمی‌توان به سادگی از کنار آن‌ها گذشت. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف طولانی مدت کافئین ممکن است به جلوگیری از افزایش وزن افراد کمک کند. بر اساس این تحقیق جدید کافئین همچنین ممکن است خطر التهاب (استئوآرتریت) و دژنراسیون (استئوآرتروز) در مفاصل را کاهش دهد. نتایج این تحقیق جدید در نشریه «بی ام سی مدیسین» (BMC Medicine) انتشار یافته است.

دکتر استیون فیوره جراح ارتوپد درباره نتایج این تحقیق گفت کافئین ممکن است از طریق مکانیسم‌های مختلف از بدن در برابر چاقی و بیماری‌های مفصلی محافظت کند. او افزود: اول اینکه کافئین به عنوان محرک سیستم عصبی مرکزی شناخته شده است، که می‌تواند متابولیسم (سوخت و ساز) را افزایش داده و باعث تجزیه سلول‌های چربی شود. این افزایش سرعت متابولیسم می‌تواند به طور بالقوه به مدیریت وزن و کاهش خطر چاقی کمک کند.

فیوره همچنین به توانایی کافئین در افزایش عملکرد فیزیکی و استقامت در طول ورزش اشاره کرد. او گفت که این می‌تواند به حفظ وزن و همچنین سلامت مفاصل کمک کند.

ردا الماردی متخصص تغذیه و کارشناس سلامت نیز به این نکته اشاره کرد که کافئین می‌تواند اشتها را سرکوب کند. وی افزود: مصرف کافئین با کاهش احساس گرسنگی و افزایش احساس سیری مرتبط است. این می‌تواند منجر به کاهش کالری دریافتی شود که می‌تواند در جلوگیری از افزایش وزن و چاقی مفید باشد.

به گفته فیوره، در نهایت، وقتی صحبت از بیماری‌های مفصلی می‌شود، کافئین دارای خواص ضد التهابی خاصی است که می تواند به تسکین علائم آرتریت کمک کند. التهاب نقش مهمی در پیشرفت بیماری‌های مفصلی دارد و توانایی کافئین در تعدیل مسیرهای التهابی ممکن است اثرات محافظتی در برابر تحلیل و درد مفاصل ایجاد کند.

المردی به توصیه سازمان غذا و داری آمریکا و اشاره کرد که بزرگسالان حداکثر ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز مصرف کنند. او در ادامه توضیح داد: این معادل چهار فنجان قهوه است. المردی افزود: با این حال، تحمل فردی نسبت به کافئین می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین مهم است که میزان مصرف کافئین و اثرات آن بر بدن خود را کنترل کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha