از زمان‌ها قدیم تا امروز زیبا بودن آرزوی قلبی همه افراد است؛ به طوری که برای دستیابی به زیبایی از روش‌های گوناگونی استفاده می‌کنند. پوست بزرگ‌ترین اندام بیرونی بدن ما است به همین دلیل در طول زندگی در معرض آسیب‌های گوناگونی قرار می‌گیرد؛ از مشکلات معمولی مثل آکنه، جوش، چین و چروک و کک و مک و ... تا آسیب‌هایی غیر طبیعی مثل جای زخم، رد بخیه، جای سوختگی و ... که همه این موارد در تضاد با زیبایی است در ادامه قصد معرفی لیزر فوتونا را داریم. این لیزر با گستره درمانی خود دارای کاربردهای گسترده‌ای در حوزه زیبایی، جوان‌سازی، لاغری و درمانی است که در ادامه مفصل بررسی خواهیم کرد.

لیزر فوتونا چیست؟ بررسی عوارض و کاربردهای آن

لیزر فوتونا چیست؟

لیزر فوتونا به عنوان بهترین دستگاه چند منظوره در حوزه زیبایی و درمانی است. فوتونا فناوری و تکنولوژی بالایی دارد، به همین دلیل دستگاه مشابه آن وجود ندارد. فوتونا در دسته بندی روش‌های درمانی غیر تهاجمی قرار می‌گیرد؛ چون در روند درمان با این دستگاه هیچ نیازی به برش پوست یا حتی انجام تزریق هم، نیازی نیست؛ در این روش درمان از روی پوست و داخل دهان انجام می‌شود. فوتونا می‌تواند 50 درمان تخصصی را انجام بدهد که این موضوع باعث اقبال پزشکان و کلینیک‌های زیبایی به این دستگاه شده است.

لیزر فوتونا در چهار بعد با تاباندن اشعه به ناحیه مورد نظر موجب گرم شدن آن ناحیه می‌شود؛ این حرارت ملایم توسط بافت‌های چربی جذب شده و علاوه بر تولید کلاژن جدید اثر درمانی مورد نظر را ایجاد می‌کند. اشعه فوتونا با نفوذ به زیر پوست و با تاثیر بر روی لایه درم و اپیدرم موجب سفت شدن و فرم گیری پوست می‌شود.

cb0bfae8-c535-4a06-b964-3085e1735f99.jpg

کاربرد لیزر فوتونا

همانطور که پیش‌تر گفتیم این لیزر 50 نوع درمان را دارا است؛ کاربرد لیزر فوتونا در دو حوزه اصلی زیبایی و درمانی دسته بندی می‌شود. کاربردهای فوتونا در حوزه زیبایی عبارت‌اند از:

  • لیفت صورت و پلک
  • کاهش چین و چروک و خطوط اخم و لبخند
  • کاهش تیرگی‌های بدن
  • کاهش شلی و افتادگی پوست
  • افزایش حجم لب‌ها
  • جوان‌سازی و لایه برداری پوست

کاربردهای درمانی فوتونا عبارت‌اند از:

  • درمان ترک‌های پوستی
  • رفع عروق واریسی
  • درمان جوش، کک و مک و لکه‌های پوستی
  • از بین بردن جای بخیه و سوختگی
  • از بین بردن تتوها
  • درمان خروپف

لیزر فوتونا برای لک صورت

پوست صورت بسیار حساس است؛ به همین دلیل به علت تغییرات هورمونی، قرار گرفتن در معرض آفتاب، عادت‌های بد غذایی و استفاده از لوازم آرایشی نا مناسب مستعد آسیب دیدن است. آسیب‌های پوست صورت معمولا خود را به شکل لکه و آکنه نشان می‌دهد. لیزر فوتونا با دو طول موجی که قبلا به آن اشاره کردیم با لایه برداری سطحی از پوست شما باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست می‌شود؛ در نتیجه این اتفاق سلول‌های جوان و تازه جایگزین می‌شوند که با ترمیم بافت‌هایی که در طی مدتی طولانی دچار آسیب شده‌اند لکه‌های روی پوست از بین می‌رود.

491e61c0-3ccb-46f6-8de8-ffcd1cc97df0.jpg

لیزر فوتونا برای اسکار

اسکار یا جای زخم بر روی صورت و قسمت‌هایی از بدن که بیش‌تر در معرض دید بقیه هست موجب ناراحتی و کاهش اعتماد به نفس افراد می‌شود. همانطور که قبلا اشاره کردیم یکی از تاثیرات دستگاه لیزر فوتونا تحریک پوست برای کلاژن سازی است؛ ولی کلاژن فقط برای جوان سازی پوست کاربرد ندارد. یکی از تاثیرات کلاژن حجیم شدن پوست است. با تابیدن اشعه لیزر فوتونا در ناحیه جای زخم، کلاژن‌های ساخته شده موجب می‌شوند پوست ناحیه حجم بگیرد و در نتیجه موجب محو شدن جای زخم می‌شود.

عوارض لیزر چهار بعدی فوتونا

حتی بهترین روش‌ها هم به هر حال عوارضی دارند؛ فوتونا هم از این قاعده مستثنی نیست. لیزر فوتونا در بین روش‌های درمان لیزری در دسته کم عوارض‌ترین‌ها قرار می‌گیرد. بعد از انجام لیزر به علت لایه برداری پوست احتمالا مقداری سوزش، التهاب و قرمزی روی پوست شما ایجاد شود؛ البته جای نگرانی نیست این علائم جزو متداول‌ترین مشکلاتی است که بعد از لیزر با هر روشی ایجاد می‌شود. علائم ایجاد شده معمولا بعد از 2 الی 3 روز از بین می‌رود. می‌توانید با رعایت یک سری نکات عوارض ناشی از لیزر را تا حد امکان پایین بیاورید؛ مثل استفاده از ضد آفتاب و کلاه چون پوست شما در آن زمان بسیار آسیب پذیر است. مصرف ویتامین سی در روزهای بعد از لیزر هم می‌تواند به شما کمک زیادی کند.

98a9c1e0-0b44-4233-af04-83fc47cf0e94.jpg

ماندگاری لیزر فوتونا

همه فوتونا را به عنوان یکی از موثرترین شیوه‌ها می‌دانند. معمولا بعد از طی شدن دوره کامل درمان در فواصل معینی نیاز به تک جلساتی برای ترمیم است. طول دوره درمان و تعداد جلسات ترمیمی بعد از آن به عوامل متعددی بستگی دارد. محلی که لیزر بر روی آن انجام شده، ژنتیک خود افراد، داشتن بیماری زمینه‌ای، سبک زندگی فرد و ... همه بر روی نتیجه کار تاثیر دارند؛ مثلا افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند روند ترمیمی کندتری دارند به همین علت طول دوره آن‌ها بیش‌تر طول می‌کشد و باید در مدت زمان کوتاه‌تری برای شارژ جلسات و ترمیم اقدام کنند.

برای نتیجه گرفتن حداقل باید سه جلسه درمان را پشت سر بگذارید؛ در شرایط عادی به طور مانگین بعد از طی شدن دوره درمان متناسب با نوع درمانی دریافت می‌کنید ماندگاری لیزر فوتونا بین 4 ماه تا یک‌سال متغیر است؛ شما بعد از این مدت با صلاحدید پزشک باید برای جلسه ترمیمی اقدام کنید.

نتیجه گیری

لیزر چهار بعدی فوتونا از محبوب‌ترین روش‌های لیزردرمانی در دنیا است؛ بعد از انجام لیزر با دستگاه فوتونا شما کاملا عادی می‌توانید به فعالیت‌های خود ادامه بدهید. فوتونا دوره نقاهتی ندارد؛ به همین دلیل در دنیای پر مشغله امروز به یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های افراد تبدیل شده است. فوتونا درست است که یکی از کم عوارض‌ترین روش‌های لیزر درمانی است ولی با این حال بهتر است در مسائلی که به سلامتی مربوط است قبل از تصمیم گیری با یک متخصص مشورت کنید؛ مخصوصا خانم‌های باردار یا شیرده، افرادی که دارای بیماری پوستی هستند و افرادی که دارای زخمی هستند که مستعد عفونت است حتما با پزشک خود مشورت کنند. لیزر فوتونا به شما کمک می‌کند تا آسیب‌های پوست خود مثل افتادگی، جوش، جای زخم و ... را درمان کنید؛

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha