پنجشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 369512

رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به نامگذاری روز جهانی جنگل‌ها در سال ۲۰۲۴ با عنوان «جنگل‌ها و نوآوری» گفت: استفاده از نوآوری‌ها لزوما به معنای استفاده از فناوری مدرن و گران‌قیمت نیست بلکه این نوآوری‌ها می‌تواند بر مبنای استفاده از دانش بومی و توسعه آنها نیز باشد.

نوآوری بر مبنای دانش بومی برای خدمت به جنگل

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA) ۲۱ مارس را (۲ فروردین) را به عنوان روز جهانی جنگل‌ها در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد. این روز اهمیت انواع جنگل‌ها را جشن می‌گیرد و آگاهی مردم درباره این اکوسیستم افزایش می‌دهد. روز جهانی جنگل ها در سال ۲۰۲۴ با موضوع «جنگل ها و نوآوری» جشن گرفته می شود.

حمید رضا سلیمانی با اشاره به جایگاه فناوری‌های نوین در دنیا برای حفاظت و پایش منابع طبیعی اظهارکرد: بعد از انقلاب صنعتی و افزایش مصرف بیش از حد منابع، فشار زیادی بر این منابع وارد شده است علاوه بر آن رشد فزاینده جمعیت در چند دهه اخیر مصرف بیش از حد از منابع را به دنبال داشته و اثرات ناشی تغییر اقلیم نیز باعث تشدید تخریب منابع طبیعی شده است.

وی در ادامه گفت: این عوامل متعدد و اثرگذار باعث شده تا پوشش گیاهی و ذخایرجانوری دچار تنش‌های شدید و تغییر شوند. کمبود منابع انسانی و مالی از یک طرف و تخریب فزاینده منابع جنگلی، مرتعی، اکوسیستم‌های آبی، خشکی و بیابانی از سوی دیگر نیاز به نوآوری و استفاده از فناوری های روزآمد را در مدیریت منابع طبیعی و حوزه آبخیز اکوسیستم‌های طبیعی را اجتناب ناپذیر کرده است. استفاده از نوآوری‌ها لزوما به معنای استفاده از فناوری مدرن و گرانقیمت نبوده و نیست بلکه این نوآوری‌ها می تواند بر مبنای استفاده از دانش بومی و توسعه آن‌ها نیز باشد.

سلیمانی با بیان اینکه با استفاده از طیف گسترده‌ای از ابزارهای نوین می‌توان در امر حفاظت از عرصه‌های جنگلی و مرتعی گام‌های بلندی برداشت، اظهارکرد: دنیا سال‌هاست از فناوری‌های نوین برای حل این مساله بهره برده‌اند و کشورمان نیز در این جهت تلاش‌های فراوانی را نه تنها در بخش‌های آموزشی و پژوهشی انجام داده بلکه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز به عنوان سازمان مسوول گام‌های ارزشمندی را برداشته است.

رییس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه گفت: ما در حد توان سازمانی خود به لحاظ تامین و تربیت نیروی انسانی متخصص و تامین منابع مالی، از فناوری‌ها استفاده کرده‌ایم و اگر هم از وجود این ابزار نوین بی بهره بودیم، با بهره‌گیری از دانش بومی آن را تولید کرده‌ایم و یا آن را از خارج کشور وارد و به نوعی آن را بومی‌سازی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: طی سه دهه گذشته بخش مدیریت منابع طبیعی و مدیریت عرصه‌های آبخیز کشور از استفاده از فناوری‌های نوین غافل نبوده است اما محدودیت منابع مالی از یک سو و اعمال تحریم‌های ظالمانه بر دسترسی ما به فناوری‌های نوین تاثیر گذاشته است. با این وجود در حد توان در جهت به کارگیری هرچه بیشتر از این فناوری‌ها تلاش کرده‌ایم.

رییس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در پاسخ به این پرسش که بستر استفاده از فناوری‌های نوین در ایران در حوزه منابع طبیعی چقدر آماده است، گفت: تربیت نیروی انسانی متخصص در استفاده از این فناوری‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. محتواهای آموزشی دانشگاه‌ها با توجه به فناوری‌های روز به‌روزرسانی شده است. فعالیت‌هایی برای آموزش و ظرفیت سازی به منظور تامین نیروی انسانی صورت گرفته است اما کافی نیست.

سلیمانی در پایان با اشاره به اقدامات سازمان منابع طبیعی در زمینه استفاده از فناوری‌ و نوآوری‌های نوین گفت: سازمان منابع طبیعی جز سازمان‌هایی است که در استفاده از این فناوری‌ها و نوآوری‌ها پیشگام بوده و گام های مهمی را برداشته ولی یقینا تا شرایط مطلوب راه زیادی در پیش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha