یکشنبه ۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸
کد خبر: 369584

در حالی که پورنوگرافی و افسردگی ممکن است مرتبط به نظر نرسند، تحقیقات نشان می‌دهد که این دو موضوع می‌توانند بیشتر از آنچه فکر می‌کنید، به یکدیگر ربط داشته باشند.

آیا دیدن فیلم پورن باعث افسردگی می شود؟

به گزارش سلامت نیوز دکتر کامیار سنایی در سابت خود نوشت : پورنوگرافی، مطالب بصری یا چاپی است که حاوی نمایش‌های صریح اعضای بدن برهنه است که اعمال شهوانی مانند حرکات جنسی یا آمیزش جنسی را انجام می‌دهند.

افسردگی یک بیماری شایع و جدی پزشکی است که بر وضعیت روانی شما تأثیر منفی می‌گذارد و در بیشتر موارد، خلق و خوی شما را کاملاً پایین می‌آورد و باعث می‌شود احساس ناراحتی و ناامیدی داشته باشید.

در واقع، یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که یک رابطه معنادار بین سلامت روان و استفاده از پورنوگرافی وجود دارد؛ این رابطه شامل رفتارهایی است که منعکس کننده اعتیادهای رفتاری هستند و نقش بالقوه پورنوگرافی اینترنتی در سلامت روان منفی را در بین چندین دانشجو برجسته می‌کند.

چه چیزی باعث ارتباط بین پورنوگرافی و افسردگی می‌شود؟

یک منبع معتبر می‌گوید: «افراد به دلیل افسرده بودن به پورن روی نمی‌آورند. بلکه آن‌ها برای فرار از احساسات منفی ناشی از افسردگی به پورن روی می‌آورند.» او اضافه می‌کند که شاید بسیاری از افرادی که به پورنوگرافی معتاد می‌شوند، بیشتر عمر خود با افسردگی درجه پایین کنار می‌آیند.

این منبع باور دارد که فقدان شیوه‌های آموخته شده برای مقابله با درد و ناراحتی، مشکل اصلی افرادی است که با اعتیاد به پورنوگرافی روبرو هستند: به معنای دیگر، پورن، وسیله‌ای برای فرار از ناراحتی آن‌هاست.

تأثیر پورن بر افسردگی

اما آیا در ارتباط بین پورنوگرافی و افسردگی، پورن فرار خوبی در هنگام افسردگی است؟ به گفته منبع معتبر دیگری، جواب بله و خیر می‌باشد.

او می‌گوید: «سطح پایین سروتونین یکی از عدم تعادل‌های شیمیایی کلیدی مرتبط با افسردگی است. داشتن ارگاسم می‌تواند باعث ترشح سروتونین شود و به شما احساس آرامش و خونسردی بدهد. ارگاسم همچنین به شما جریانی از دوپامین می‌دهد؛ یکی دیگر از انتقال دهنده‌های عصبی کلیدی است که کمبود آن، در افسردگی وجود دارد.

این منبع اضافه می‌کند: «افراد به پورن معتاد می‌شوند، سپس آن‌ها راهی برای تحمل آن نیز ایجاد می‌کنند. درست مانند مواد مخدر که منجر به کاهش لذت در هر بار استفاده از آن می‌شود. به عبارت دیگر، شما به دوپامین بیشتر و بیشتر و به دنبال آن، تحریک بیشتر و بیشتر نیاز دارید تا یک نتیجه لذت بخش را به دست آورید. به همین دلیل است که با گذشت زمان، تماشای پورن می‌تواند افسردگی شما را بدتر کند.»

چه زمانی این مسئله شدت می‌گیرد؟

در اینجا اقداماتی آورده شده است که به گفته منبع معتبر، به شخص کمک می‌کند تشخیص دهد که چه زمانی پورن بر زندگی‌اش تأثیر منفی گذاشته است:

  • آن‌ها به جای معاشرت، گوشه گیری و تماشای پورن را ترجیح می‌دهند.
  • از ظاهر شریک زندگی خود ناراضی می‌شوند.
  • آن‌ها در طول روز درگیر افکار جنسی هستند و نمی‌توانند صبر کنند تا ببینند که چه تصاویر جدیدی در سایت پورن مورد علاقه‌شان قرار گرفته است.
  • آن‌ها رابطه جنسی را چیزی بیش از یک عمل فیزیکی که شامل هیچ صمیمیت عاطفی نمی‌شود، نمی‌دانند.
  • آن‌ها بیشتر ریسک می‌کنند و ممکن است شروع به جستجوی پورن در شرایط نامناسب کنند مانند محل کار یا زمانی که شریک زندگیشان بتواند متوجه آن‌ها شود.
  • آن‌ها شیءانگاری بیشتری نسبت به افراد دیگر پیدا می‌کنند.
  • آن‌ها شروع به تمایل برای جستجوی فعالیت‌های جنسی مختلف می‌کنند یا ممکن است بیشتر بخواهند آنچه در پورن می‌بینند را با افراد انجام دهند.

دریافت کمک

این منبع معتبر معتقد است که همیشه اولین قدم پذیرش مشکل و سپس، یافتن یک درمانگر متناسب با این مشکل خاص است.

استفاده از برنامه‌هایی که رفتار دیجیتالی شما را دنبال می‌کنند نیز می‌تواند راه خوبی برای کنترل اعتیاد به پورن و مدیریت سلامت روان خود باشد:

  • این را پیگیری کنید که چه زمانی سطح افسردگی یا تکانه بالاست و سپس مداخلات سالمی مانند ورزش، تماس با دوست، مشاوره، شرکت در یک گروه حمایتی، مدیتیشن و غیره را اجرا کنید تا از پیامدهای منفی مانند تماشای زیاد پورن برای احساس بهتر جلوگیری کنید.
  • نسبت به احتمال افسردگی یا اختلال کمبود توجه بیش فعالی هوشیار باشید و این موارد را برای جلوگیری از عواقب منفی عدم درمان، با پزشک بررسی کنید.
  • با پیگیری عادات روزانه خود و مشاهده بهبود روزانه و در طول زمان، این مسئله را بسنجید که آیا اقداماتی که برای کاهش اعتیاد به پورن انجام می‌دهید، واقعاً تأثیر دارند یا خیر.

درمان چگونه به نظر می‌رسد؟

فردی با علائم شدید اعتیاد به پورن ممکن است از یک دوره درمان بستری یا زندگی در مرکز مراقبت، بهره مند شود. این گزینه به افراد اجازه می‌دهد که عوامل استرس زا را از دنیای بیرون حذف کنند تا به‌طور مطلق بر توانبخشی تمرکز کنند. چنین برنامه‌هایی معمولاً بین ۲۸ تا ۹۰ روز طول می‌کشد و برخی از درمان‌های طولانی‌تر نیز در دسترس هستند.Top of Form

این منبع همچنین اضافه می‌کند که درمان اعتیاد به پورن و افسردگی یا هر بیماری روانی دیگر همیشه مختص به فرد خواهد بود؛ یعنی روند شخصی برای هر فرد دارد و بر اساس شواهدی است که فرد ارائه می‌دهد. در اینجا گزینه‌های درمانی موجود آورده شده است:

  • درمان فردی: این روش درمانی توصیه می‌شود زیرا کسب آگاهی از محرک‌ها و یافتن راه‌های سالم‌تر برای مدیریت آن‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد. درمان شناختی رفتاری (CBT) و سایر رویکردهای درمانی اغلب به راحتی در دسترس هستند.
  • گروه درمانی: مراجعه کنندگان می‌توانند با افرادی که با مشکلات مشابه روبرو هستند ملاقات کنند و مکانیسم‌های مقابله‌ای را یاد بگیرند که به آن‌ها کمک می‌کند بر چالش‌های روزمره اعتیاد به پورن غلبه کنند. چنین گروه‌هایی اغلب به آسانی در دسترس هستند، اما در صورتی که مراجعه کنندگان دارای اضطراب اجتماعی باشند یا با افسردگی شدید درگیر باشند، ممکن است این روش به تلاش چالش برانگیزتری برایشان تبدیل شود.
  • دارو به همراه مشاوره: اگر یک بیماری زمینه‌ای سلامت روان مانند افسردگی یا اختلال اضطراب وجود داشته باشد، دارو می‌تواند بخشی از درمان در کنار روان ‌درمانی و مداخله رفتاری باشد.

مطلب پایانی

اگر دچار اعتیاد به پورن شده‌اید یا در افسردگی عمیق‌تر فرو رفته‌اید، مهم است که احساس شرم، خجالت یا ناامیدی نداشته باشید. اولین نقطه مهم این است که تشخیص دهید مشکلی دارید و مایل به کمک گرفتن هستید. با سیستم پشتیبانی خود تماس بگیرید و از متخصصان سلامت دارای مجوز که می‌توانند در هر مرحله با شما قدم بردارند، کمک بگیرید.

منبع: https://www.verywellmind.com/pornography-and-depression-what-s-the-connection-5193845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha