اگر کسی که دوستش دارید، به خصوص شریک عشقی شما، با اعتیاد به پورنوگرافی دست و پنجه نرم می کند، می تواند شما را در موقعیت بسیار سختی قرار دهد. 

الگوی مقابله با اعتیاد به فیلم و تصاویر جنسی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ویکی هو، اگر کسی که دوستش دارید، به خصوص یک شریک عاشقانه، با اعتیاد به پورنوگرافی دست و پنجه نرم می کند، می تواند شما را در موقعیت بسیار سختی قرار دهد.

اعتیاد به پورنوگرافی اغلب با احساس گناه و شرم همراه است، بنابراین فضای امنی را برای آنها ایجاد کنید تا در مورد آن صحبت کنند. اگر می خواهید به آنها کمک کنید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به آنها نشان دهید که از آنها حمایت می کنید و آنها را قضاوت نمی کنید.

مواردی که باید بدانید

  • با برنامه‌ریزی برای ترک اعتیاد، صحبت کردن در مورد آن و مسئول نگه داشتن او در قبال اقداماتی که برای ترک انجام می‌دهد، به افراد معتاد به پورنوگرافی کمک کنید.
  • اگر فردی اعتیاد به پورنوگرافی داشته باشد، اجباراً پورنوگرافی را مشاهده می کند، کنترلی بر آن رفتار ندارد و علیرغم پیامدهای منفی آن را متوقف نمی کند.
  • علائم اعتیاد به پورنوگرافی شامل عدم کنترل بر تماشای پورن، صرف زمان زیاد برای تماشای پورن و ناتوانی در توقف تماشای پورن است.

بیشتر بدانید: 5 دلیل منطقی برای اینکه تماشای فیلم های پورن زندگی جنسی شما را خراب می کند

با شخص در مورد پورنوگرافی به طور خصوصی صحبت کنید

یک منطقه خصوصی را انتخاب کنید که در آن دو نفر بتوانید بدون حواس پرتی با یکدیگر صحبت کنید. به آنها اجازه دهید بدانند که شما آنها را مورد انتقاد یا قضاوت قرار نمی دهید و اگر مایلند در مورد آن با شما صحبت کنند، خونسرد به حرف های آنها گوش دهید.

  • به عنوان مثال، ممکن است بگویید: «من متوجه شده ام که اخیراً زمان زیادی را به تماشای فیلم های پورن اختصاص می دهید. نگاه کردن به پورن ایرادی ندارد، اما به نظر می رسد کمی از تعادل خارج شده اید. آیا می خواهید در مورد آن صحبت کنید.»
  • به شخص بگویید که به او اهمیت می دهید و بهترین چیز را برای او می خواهید. همچنین ذکر کنید که آنها هرگز نباید بیش از حد احساس گناه یا شرم کنند که در مورد آن با شما صحبت می کنند.
  • اگر آن شخص قاطعانه از این مشکلی که دارد امتناع می‌کند و معتقد نیست باید کاری برای آن انجام دهد، اگر نظرش را تغییر داد به او اطمینان دهید که در کنار او هستید.

به دنبال الگوها و محرک های رفتار آنها باشید

با مشاهده شرایطی که فرد در آن فیلم های پورن تماشا می کند، می توانید برخی از الگوهای او را دریابید. کمک به آنها برای برهم زدن این الگوها احتمالاً می تواند به آنها کمک کند تا رابطه سالم تری با پورن داشته باشند، اگر نه به طور کامل آن را از زندگی خود حذف کنند.

  • به خاطر داشته باشید که فرد ممکن است از مشکل خود آگاه نباشد.
  • اگر شخص قبلاً به شما اشاره کرده است که معتقد است تماشای پورنوگرافی او یک مشکل شده است، می توانید با اشاره به این الگوها به آرامی به او کمک کنید.

بیشتر بدانید: 10 اثر منفی پورن روی مغز ،بدن و روابط اجتماعی افراد

برنامه ای برای کمک به فرد برای کاهش یا توقف دیدن پورن آماده کنید

بر اساس الگوهای تماشای فرد، به فعالیت هایی فکر کنید که جایگزینی برای تماشای پورنوگرافی باشد. گزینه هایی را برای فرد در نظر بگیرید تا قبل از حذف کامل این فیلم ها از زندگی خود، احساس او را نسبت به آنها کمتر کند.

  • راه هایی برای محدود کردن رفتار را نیز در برنامه خود بگنجانید. برای مثال، ممکن است به مسدود کردن یا فیلتر کردن برنامه‌ها برای دستگاه‌های الکترونیکی آن‌ها نگاه کنید.
  • مسئولیت پذیری مهم است. در اینجا به راه‌هایی فکر کنید که می‌توانید به آنها کمک کند؛ به برنامه‌های نظارتی نگاه کنید که گزارش‌هایی را برای شما ارسال می‌کنند تا بتوانید پیشرفت آنها را ارزیابی کنید.
  • لزوماً مجبور نیستید این کار را به تنهایی انجام دهید! با یک درمانگر یا مشاور متخصص در اعتیاد جنسی یا پورن صحبت کنید و آنها می توانند نکات مفیدی را به شما ارائه دهند.

اعتیاد به پورن

برنامه خود را با آن شخص در میان بگذارید

اگر آن شخص با شما موافق است که تماشای پورنوگرافی او یک مشکل شده است و می‌خواهد آن را کاهش دهد یا ترک کند، در واقع آنها اولین قدم را در مسیر بهبودی برداشته اند.

در مورد برنامه با هم صحبت کنید. اگر با گزینه ای مخالف هستند، از آنها بپرسید که چه گزینه دیگری را می توانند جایگزین آن کنند.

اگر فکر نمی کنند مشکلی دارند یا به برنامه شما علاقه ای ندارند، آن را تحت فشار قرار ندهید. فقط به آنها بگویید که هر زمانی که بخواهند در مورد آن صحبت کنند در دسترس هستید. به یاد داشته باشید، نمی‌توانید کسی را مجبور به تغییر کنید، اگر آماده نباشد.

مرزهای سالمی را با فرد تعیین کنید

در حالی که می خواهید از آن شخص حمایت کنید، نباید کاری انجام دهید که رفتار اجباری او را تشدید کند. تعیین حد و مرزها و اجرای آن ها نشان می دهد که شما شخص را دوست دارید و او را مسئول اعمالش می دانید. این امر به ویژه در صورتی مهم است که فرد از اعتراف به مشکل خودداری کند و نمی‌خواهد به دنبال کمک باشد.

به عنوان مثال، ممکن است بگویید، «من در حال نصب نرم افزار فیلترینگ هستم و دیگر به شما اجازه نمی دهم در دستگاه های مشترک ما پورن تماشا کنید.»

اجازه دهید فرد بداند که با تعیین این مرزها سعی در کنترل آنها یا کنترل رفتار او ندارید، بلکه فقط سعی در محافظت از او دارید.

بیشتر بدانید: آیا تماشای پورن خیانت است؟

در حین حمایت از شخص، مراقب خود باشید

اگر به طور همزمان مراقب سلامت روان خود نباشید، برای ارائه حمایت عاطفی به او مشکل خواهید داشت. دوست داشتن کسی که با اعتیاد رفتاری دست و پنجه نرم می کند می تواند بسیار خسته کننده باشد، بنابراین مطمئن شوید که به اندازه کافی می خوابید و برای شارژ مجدد انرژی خود تلاش کافی می کنید.

اعتیاد به پورن

داوطلب شوید تا شریک مسئولیت پذیری باشید

رفتار او را تحت نظر داشته باشید و مدت زمانی که در فضای مجازی می گذراند را چک کنید. اگر فرد معتاد به پورن از قضا شریک زندگی عاشقانه شماست، احتمالاً شما شریک مسئولیت پذیری ایده آل او هستید. اما حتی اگر فقط یک دوست صمیمی باشید، باز هم می توانید به آنها کمک کنید.

  • به دنبال یک برنامه فیلتر یا مسدود کننده باشید که به طور خودکار گزارش تولید کرده و برای شما ارسال کند. این راه برای چک کردن شما عالی عمل می کند زیرا فرد نمی تواند گزارش ها را دستکاری کند.

فیلترها و محدودیت های صفحه نمایش را در دستگاه های الکترونیکی تنظیم کنید

اگر فرد سعی می کند به طور کامل پورن را ترک کند، برنامه یا افزونه مرورگری را نصب کنید که محتوای پورنوگرافی را مسدود می کند. همچنین می توانید تنظیمات برگزیده را در موتورهای جستجو برای مسدود کردن محتوای بزرگسالان تنظیم کنید.

  • از سوی دیگر، اگر فرد سعی می کند قبل از ترک کامل مقدار آن را کاهش دهد، یک برنامه محدودیت زمان صفحه می تواند به او کمک کند تا ساعت های کمی را به تماشای فیلم های پورن بپردازد. اکثر گوشی های هوشمند با این برنامه ها از پیش نصب شده عرضه می شوند.
  • اگر شخص مرتباً ایمیل‌های مرتبط با پورنوگرافی دریافت می‌کند، او را تشویق کنید که آدرس ایمیل خود را تغییر دهد تا دیگر مجبور به دیدن آن‌ها نباشد.

بیشتر بدانید:‌علائم اعتیاد به فیلم های پورن و راهکارهایی برای مقابله با آن

به فرد کمک کنید محرک های خود را شناسایی کند تا بتواند از آنها اجتناب کند

افرادی که اعتیاد به پورن دارند، معمولاً موقعیت‌ها یا احساسات خاصی دارند که آنها را به تماشای پورن وادار می‌کند. با آنها صحبت کنید و به آنها کمک کنید فهرستی از این محرک ها تهیه کنند. سپس، با هم می‌توانید راه‌هایی را برای اجتناب از آن موقعیت‌ها برنامه ریزی کنید. اگر یک محرک اجتناب ناپذیر است، می توانید به آنها کمک کنید به کارهایی فکر کنند که ذهنشان را از تمایل به تماشای پورن دور می کند.

  • به عنوان مثال، اگر شخص بخواهد هر بار که پشت کامپیوتر در اتاق خواب می نشیند پورن تماشا کند، ممکن است کامپیوتر را از اتاق خواب خارج کرده و در اتاق نشیمن بگذارید.
  • برای برخی از معتادان به پورن، محرک ممکن است به سادگی این باشد که آنها سعی می کنند یک خلاء را در زندگی خود پر کنند. اگر آنها بفهمند که از چه چیزی راضی نیستند یا سعی می کنند چه چیزی را با پورنوگرافی پنهان کنند، می توانند روی آن کار کنند و منبع مشکل را از بین ببرند.

یک دفترچه خاطرات برای بازتاب و ردیابی پیشرفت فرد به او بدهید

ژورنال نویسی یک راه عالی برای شخص است تا درباره نقش پورن در زندگی خود فکر کند و تعداد دفعات تماشای پورن و مدت زمان آن را پیگیری کند. همانطور که آنها شروع به دور شدن از پورنوگرافی می کنند، می توانند به گذشته نگاه کنند و ببینند که چقدر پیشرفت کرده اند و با کاهش یا حذف آن چقدر به زندگی خود کمک کرده اند.

  • آنها همچنین می توانند از دفترچه یادداشت خود برای نوشتن در مورد احساسات خود و شناسایی محرک هایی استفاده کنند که به طور بالقوه باعث تمایل آنها به تماشای فیلم های پورن می شو.

فعالیت های سالم و مفید را پیشنهاد دهید

ایده در اینجا این است که فرد فعال و مشغول بماند تا لزوماً زمانی برای مشاهده پورن نداشته باشد. فعالیت هایی را برای انجام دادن با آنها برنامه ریزی کنید تا آنها تنها نباشند و بتوانند در قبال کاری که انجام می دهند پاسخگو باشند. همچنین می‌توانید سرگرمی‌ها یا فعالیت هایی را پیشنهاد دهید که با علایق آن‌ها همسو باشد.

  • فعال شدن همچنین مغز فرد را تحریک می کند تا دوپامین و سایر مواد شیمیایی که حس خوبی دارند را تولید کند که اگر پس از ترک پورنوگرافی احساس ناراحتی یا افسردگی کرد، می تواند به او کمک کند آرام و خوشحال بماند.

پورن

مدیتیشن را به آنها پیشنهاد کنید

مطالعات نشان داده اند که مدیتیشن برای معتادان به سکس مفید است و برای معتادان به پورن نیز می تواند مفید باشد. وقتی کسی مدیتیشن می کند، یاد می گیرد که بیشتر در لحظه زندگی کند و افکار و احساسات خود را شناسایی کند که می تواند به او کمک کند میل خود را برای پورنوگرافی کنترل کند.


یک مدیتیشن منظم همچنین می تواند علائم افسردگی و اضطرابی را که فرد ممکن است هنگام ترک تماشای پورن پس از اعتیاد به آن تجربه کند، کاهش دهد.

بیشتر بدانید: پیامدهای خطرناک تماشای فیلم های پورن

پیشنهاد صحبت با یک درمانگر یا مشاور را بدهید

در نهایت، یک درمانگر یا مشاوری که در درمان اعتیاد به پورنوگرافی یا جنسی تخصص دارد، می‌تواند بهترین ابزار مورد نیاز برای غلبه بر اعتیاد را در اختیار فرد قرار دهد. به ویژه درمان شناختی رفتاری، روشی قوی برای غلبه بر اعتیادهای رفتاری است.

  • از آنجا که اعتراف به اعتیاد به پورن شرم آور است، بسیاری از درمانگران برنامه های درمانی مجازی را ارائه می دهند که به فرد اجازه می دهد از راحتی خانه خود کمک بگیرد و در مورد اعتیاد خود صحبت کند.

اعتیاد به پورنوگرافی به تماشای پورنوگرافی اجباری اشاره دارد

این یک نوع اعتیاد رفتاری است، مانند اعتیاد به قمار یا اعتیاد به خرید. هنگامی که شخصی اعتیاد به پورنوگرافی دارد، به طور اجباری پورن را تماشا می کند و نمی تواند آن رفتار را متوقف یا کنترل کند، حتی اگر عواقب منفی داشته باشد.

  • برخی از افراد با استفاده از کلمه "اعتیاد" برای توصیف اعتیادهای رفتاری مخالفند. اما این یک اعتیاد است به این معنا که استفاده از پورنوگرافی باعث افزایش دوپامین می شود.
  • با گذشت زمان، مغز فرد معتاد به پورن در پاسخ به چیزهای عادی و روزمره، تولید دوپامین را متوقف می‌کند، بنابراین مجبور می‌شود برای دریافت آن میزان دوپامین به پورن روی بیاورد.

عدم کنترل بر تماشای پورن

کسی که اعتیاد به پورن دارد، در واقع هیچ کنترلی بر رفتار اجباری خود ندارد. آنها ممکن است خود را در حال تماشای فیلم های پورن و بدون اینکه متوجه شوند یا فعالانه در مورد آن فکر کنند بیابند. آنها همچنین ممکن است متوجه شوند که به جای انجام کاری که باید انجام دهند، حواسشان به پورن پرت شده است.

پورن

صرف زمان زیادی برای تماشای پورن

مانند یک معتاد به مواد مخدر یا الکل، یک معتاد به پورن در نهایت تا حد امکان درگیر این رفتار می شود. حتی ممکن است با تماشای پورن خود خطرات بیشتری را متحمل شوند، مانند تماشای آن با تلفن خود در ملاء عام وقتی افراد در اطرافش هستند. اساساً، اگر آنها به این رفتار معتاد باشند، از هر فرصتی برای تماشای پورن استفاده می کنند.

  • جنبه دیگر این است که وقتی آنها شروع به تماشای پورن می کنند، زمان را از دست می دهند. به عنوان مثال، آنها ممکن است قصد داشته باشند فقط 20 دقیقه این فیلم ها را تماشا کنند، اما ناگهان متوجه شوند که دو ساعت گذشته است.
  • آنها همچنین ممکن است متوجه شوند که تحملشان افزایش می‌یابد به طوری که احساس می‌کنند برای ادامه دادن به نتایج مشابه باید پورن بیشتری یا پورن واضح‌تری تماشا کنند.

تلاش برای توقف یا کاهش و شکست

کسی که می‌داند با پورن مشکل دارد، ممکن است قبلاً بدون موفقیت تلاش کرده باشد این کار را کاهش دهد یا آن را ترک کند. بسیاری از افراد مبتلا به اعتیاد رفتاری چندین بار سعی می‌کنند تا این رفتار را خودشان ترک کنند.

این ناتوانی در ترک یا کاهش به عدم کنترلی است که فرد بر عادت تماشای پورن خود دارد.

پایان دادن به اعتیاد رفتاری می تواند دشوار باشد، اما لغزش به این معنا نیست که پایان دادن به اعتیاد غیرممکن است. فرد فقط باید خود را ببخشد و دوباره به برنامه ترک خود متعهد شود.

لغو برنامه ها یا نادیده گرفتن مسئولیت های تماشای پورن

افرادی که به پورن معتاد هستند شروع به این باور می کنند که تماشای پورن مهمتر از هر چیز دیگری است که ممکن است انجام دهند. مغز آنها بیشتر از تماشای فیلم های پورن دوپامین دریافت می کند تا جایی که دریافت دوپامین از این نوع رفتار را به سایرین ترجیح می دهد.

  • به عنوان مثال، آنها ممکن است دیر به سر کار بیایند، زیرا آنها تا دیروقت برای تماشای فیلم های پورن بیدار مانده اند یا صبح ها قبل از کار مشغول تماشای پورن هستند و زمان را از دست داده اند.
  • غفلت از انجام کارهای خانه یا سایر کارهای خانه و اجازه دادن به همه چیز به نفع تماشای پورن، نشانه دیگری از اعتیاد فرد به پورن است.

احساس گناه یا شرم در مورد تماشای پورن

شخصی که به پورنوگرافی معتاد است، اغلب در مورد آن احساس شرم یا گناه می کند. عموماً پورنوگرافی توسط جامعه یک چیز شرم آور تلقی می شود و موجب سرخوردگی و ناراحتی می شود. این امر به ویژه در مورد افرادی که از خانواده های محافظه کار یا مذهبی هستند محتمل تر است.

  • آنها همچنین ممکن است احساس گناه کنند زیرا از مسئولیت های دیگر غفلت کرده اند تا بتوانند پورن تماشا کنند.

افسردگی

دروغ گفتن یا پنهان کاری در مورد تماشای پورن

این رفتار با احساس گناه یا شرم همراه است. کسی که به پورنوگرافی معتاد است احتمالاً سعی می کند عادات تماشای پورن خود را از دیگران پنهان کند، به خصوص افراد خانواده یا افرادی که فکر می کنند اگر این نوع اعتیاد آنها را می دانستند ممکن است آنها را قضاوت کنند.

  • به عنوان مثال، شخص ممکن است یک نام کاربری یا آدرس ایمیل مخفی داشته باشد که برای سایت‌های پورنو استفاده می‌کند، یا پس از اتمام تماشای پورن آنلاین، حافظه پنهان مرورگر را پاک کند.

ادامه تماشای پورن علیرغم پیامدهای منفی

حتی اگر اتفاقات بدی در نتیجه تماشای فیلم های پورن رخ دهد، فردی که به پورن اعتیاد دارد نمی تواند یا نمی خواهد این رفتار را متوقف کند. آنها ممکن است سعی کنند رفتار خود را متوقف کنند، اما تلاش آنها موفقیت آمیز نیست یا به این نتیجه می رسند که ترک کردن آن بسیار دشوار است و ارزش تلاش را ندارد.

  • افرادی که به پورنوگرافی معتاد هستند اغلب در نهایت با مشکلاتی در روابط روبرو می شوند. حتی ممکن است یک نفر دیگر به دلیل عادت تماشای پورنوگرافی آنها را ترک کند.
  • می تواند عواقب منفی فیزیکی نیز داشته باشد، به ویژه برای آقایان. اختلال نعوظ یکی از علائم رایج اعتیاد به پورنوگرافی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha