شما می توانید شادی فرزندتان را با تحسین و تشویق، تعیین قوانین و مرزهای مشخص، سبک زندگی سالمِ خانوادگی و روابط خانوادگی گرم افزایش دهید.

راههایِ تقویت شادی در نوجوانان

نکات کلیدی در این مطلب

  • با تمجید، قوانین روشن، سبک زندگی خانوادگی سالم و روابط خانوادگی گرم، شادی پیش از نوجوانی و نوجوانی را تقویت کنید.
  • با تشویق نوجوانان به امتحان موارد جدید، ارزش قائل شدن به نقاط قوت شخصی و تمرکز بر نکات خوب، بهزیستی پیش از نوجوانی و نوجوانی را تقویت کنید.
  • شادی و خوشبختی با هم مرتبط هستند، اما یکسان نیستند.

شادی و خوشبختی پیش از نوجوانی و نوجوانی

  • شادی یک حالت روحی یا روانی است. پیش نوجوانان و نوجوانان معمولاً وقتی از زندگی و روابط خود راضی هستند شادتر هستند، اگرچه هیچ کس همیشه خوشحال نیست.
  • سلامتی از سلامت جسمی، روانی و عاطفی ناشی می شود. این موضوع همچنین در مورد درک احساسات شما، شرکت در فعالیت های مختلف، داشتنِ روابط خوب و ارتباطات اجتماعی، یافتن معنا در زندگی و احساس اینکه امور خوب پیش می روند می باشد.
  • شادی و خوشبختی با هم مرتبط هستند، اما یکسان نیستند. پیش نوجوانان و نوجوانان به دلیل برخی از مواردی که بهزیستی را تشکیل می دهند می توانند شاد باشند، اما آنها برای شاد بودن به همه این موارد نیاز ندارند.

نکاتی درباره تقویت شادی پیش از نوجوانی و نوجوانی

شما می توانید شادی فرزندتان را با تحسین و تشویق، تعیین قوانین و مرزهای مشخص، سبک زندگی سالمِ خانوادگی و روابط خانوادگی گرم افزایش دهید.

راههای برای تقویت شادی در نوجوانان
شادی و تندرستی برای پیش نوجوانان

تحسین، تشویق و توجه مثبت

با تحسین، تشویق و توجه مثبت به فرزندتان اجازه دهید بداند که برای او، کارهای خوبش و سهم وی در زندگی خانوادگی‌تان ارزش قائل هستید.

وقتی فرزندتان کارهایی مانند کمک کردن، انجام کارهای خانه یا انجام تکالیفش را انجام می دهد، وی تحسین کنید. به عنوان مثال، “من واقعاً قدردانی می کنم که لباس های کثیف خود را در سطل لباسشویی می گذارید”.
به کودک خود توجه کنید. به عنوان مثال، به تماشای ورزش فرزندتان بروید، یک پیام کوتاه دوستانه برای فرزندتان بفرستید یا فقط یک لبخند خاص یا او را در آغوش بگیرید.
فرزندتان را تشویق کنید چیزهای جدید را امتحان کند. به عنوان مثال، اگر فرزند شما علاقه مند به انجام یک ورزش جدید است، می توانید پیشنهاد دهید که او را در روز ثبت نام به باشگاه مربوطه ببرید.
برای نقاط قوت فرزندتان ارزش قائل شوید و فرزندتان را به خاطر شخصیتش تحسین کنید. به عنوان مثال، “شما واقعاً در مراقبت از کودکان کوچکتر در گروه پیشاهنگی خود مهارت دارید”. این به کودک شما کمک می کند تا احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد و ممکن است مانع از مقایسه فرزند شما با دیگران شود.
اجازه دهید فرزندتان بداند که وقتی تلاش می‌کند به او افتخار می‌کنید، مخصوصاً وقتی شرایط سخت است. به عنوان مثال، “من خیلی به شما افتخار می کردم که در مسابقه کراس کانتری شما تمام مسیر را دویدید، خصوصاً زمانی که می دیدم شما خسته هستید اما همچنان برای پیروزی تلاش می کنید”.

قوانین و مرزها

قوانین شفاف و منصفانه به پیش نوجوانان و نوجوانان کمک می کند تا زمانی که بسیاری از موارد در زندگی آنها در حال تغییر است احساس امنیت کنند. اگر فرزندتان را در وضع قوانین مشارکت دهید، احتمالاً به آنها پایبند خواهد بود. مذاکره در مورد قوانین با فرزندتان نیز راهی برای نشان دادنِ این نکته است که به روند رشد کودکتان احترام می گذارید.

راههای برای تقویت شادی در نوجوانان
شادی و تندرستی برای پیش نوجوانان

سبک زندگی سالم

  • عادات خواب خوب را تشویق کنید: نوجوانان قبل از نوجوانی به ۹ تا ۱۱ ساعت خواب نیاز دارند و نوجوانان به ۸ تا ۱۰ ساعت خواب در شب نیاز دارند. بهتر است کودک شما یک ساعت قبل از خواب از استفاده از فناوری دیجیتال خودداری کند.
  • به کودک خود کمک کنید حداقل ۶۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی داشته باشد.
  • فرزندتان را تشویق کنید تا برای رشد و تکامل خود، غذاهای سالمی را انتخاب کند.
  • به فرزندتان کمک کنید تعادل سالمی بین مطالعه، کار و بازی ایجاد نماید. این موضوع ممکن است به این معنی باشد که ببینید فرزند شما چند شب برای انجام کارها به بیرون می رود، چقدر وقت استراحت دارد، چقدر فرزند شما می تواند از طریق کارهای خانگی به زندگی خانوادگی کمک کند، چند وعده غذایی خانوادگی با هم می خورید و غیره.

روابط خانوادگی

با هم به اشتراک بگذارید و خاطره بسازید. به عنوان مثال، در روزهای خاص خانوادگی یا در رویدادهای مدرسه عکس یا فیلم بگیرید و با فرزندتان به آنها نگاه کنید، یا در مورد چیزهایی که به عنوان خانواده از آنها لذت برده اید صحبت کنید و به خاطر بسپارید.
زمانی را برای صحبت در مورد موفقیت های فردی و خانوادگی اختصاص دهید. به عنوان مثال، می توانید سعی کنید در وعده های غذایی خانوادگی دور میز بنشینید و همه را تشویق کنید تا موردی را که در طول روز برای آنها خوب یا جالب بوده را با جمع به اشتراک بگذارند.
تشریفات خانوادگی را ایجاد و حفظ کنید. مثلاً شنبه صبح ها پنکیک بپزید، با هم فیلم های خاص تماشا کنید، جمعه ها بعد از ورزش به سراغ میلک شیک بروید و غیره.

برای نوجوانان مسن‌تر، خوشبختی بستگی زیادی به آزادی انتخاب بدون محدودیت‌های زیاد دارد – اگرچه آن‌ها هنوز به شما نیاز دارند که بر آنچه که انجام می‌دهند نظارت کنید. این موضوع شامل مورد احترام قرار گرفتن، رشد مستقل از والدین یا مراقبان، ایجاد روابط دوستانه و زندگی اجتماعی خود، و جدی گرفته شدن به صورت فردی است.

نکاتی درباره تقویت رفاه قبل از نوجوانی و نوجوانی

در اینجا ایده هایی برای تقویت جنبه های مختلف رفاه قبل از نوجوانی و نوجوانی وجود دارد.

سلامت جسمانی

وقتی فرزند شما از نظر فیزیکی از خود مراقبت می کند، برای سلامتی او خوب است. به عنوان مثال، فعال بودن، فاصله گرفتن از فناوری دیجیتال، بیرون رفتن و خواب کافی می تواند خُلق و خوی کودک شما را تقویت کند و آمادگی جسمانی او را بهبود بخشد.

سلامت روانی و عاطفی

سلامت روانی و عاطفی خوب برای بهزیستی پیش از نوجوانی و نوجوانی مهم است. محبت و حمایت شما و رابطه قوی با شما می تواند تأثیر مستقیم و مثبتی بر سلامت روانِ فرزندتان داشته باشد.

همچنین می‌توانید سلامت روانی و عاطفی فرزندتان را با کمک به رشد او تقویت نمایید:

  • تاب آوری، یعنی توانایی کنار آمدن با موقعیت‌های دشوار و «بازگشت» در زمانی که همه چیز بد پیش می‌رود
  • شفقت به خود، یعنی رفتار مهربانانه با خود زمانی که اوضاع خوب پیش نمی رود
  • اعتماد به نفس، یعنی باور به اینکه موفق خواهند شد و تصمیمات خوبی خواهند گرفت.
راههای برای تقویت شادی در نوجوانان
شادی و تندرستی برای پیش نوجوانان

تمرکز مثبت

اگر فرزند شما بتواند به چیزهای خوب زندگی خود توجه کند و از آنها قدردانی نماید، احتمالاً فرزند شما احساس مثبت بیشتری خواهد داشت. این موضوع همچنین می‌تواند به فرزند شما کمک کند تا زمان‌های سخت را در چشم‌انداز خود نگه دارد، تا آن شرایط دشوار، طاقت‌فرسا نشوند.

کودک شما می تواند این کار را با صِرف چند لحظه در روز انجام دهد تا بر آنچه که برای آن سپاسگزار است تمرکز کند. حتی می‌توانید با درخواست از همه افراد سر میز شام، این را به یک فعالیت خانوادگی تبدیل کنید. شما می توانید برای همه چیزها موارد سپاسگزار باشید، مانند با هم بودن در شام، نور خورشید، باران مورد نیاز کشاورزان، سلامتی، دوستان خوب و غیره.

فعالیت های مختلف

امتحان کردنِ موارد جدید و درگیر شدن در فعالیت‌های مختلف، گزینه‌های قابل انتخاب برای فرزندتان را بیشتر کرده و می‌تواند اعتماد به‌نفس و عزت نفس وی را افزایش دهد. می‌توانید با کمک به او در یافتنِ فعالیت‌هایی که ممکن است به آن‌ها علاقه‌مند باشد، فرزندتان را تشویق کنید. همچنین مهم است که فرزندتان را به خاطر داشتنِ پذیرش بالا نسبت به موارد جدید و تمایل به انجام دادنِ آنها تحسین کنید.

روابط و ارتباطات اجتماعی

روابط و ارتباطات اجتماعی برای رفاه قبل از نوجوانی و نوجوانی حیاتی است. فرزند شما به خانواده و دوستان نزدیک و حامی نیاز دارد و روابط خوب والدین و فرزندان منجر به دوستی های خوب می شود.

یافتن معنا در زندگی

معنای زندگی می تواند از طریق انجام کارهای خوب برای دیگران (مفید بودن برای دیگران) حاصل شود. فرزند شما می‌تواند به دنبال راه‌های عادی روزمره برای کمک به خانواده یا دوستان باشد – برای مثال، دادن صندلی به کسی در اتوبوس، کمک به پدربزرگ و مادربزرگ در اطراف خانه، یا کمک به کسی برای جمع کردنِ کاغذهایش که در خیابان افتاده است. همچنین فرزند شما می تواند در فعالیت های اجتماعی مشارکت داشته باشد. این نوع “مشارکتهای مثبت” مرکز پاداش در مغز او را روشن می کند و باعث می شود کودک شما احساس خوبی داشته باشد.

احساس ارتباط با مورد بزرگ‌تری در زندگی باعث می شود زندگیِ کودک شما هدفمند شود. این مبحث ممکن است شامل معنویت، فلسفه زندگی یا تعهدمندی نسبت به هدف بزرگی همچون محیط زیست باشد. افراد با وجود معنا در زندگی شان، استرس کمتری خواهند داشت و بیشتر از کاری که انجام می دهند لذت خواهند برد.

راههای برای تقویت شادی در نوجوانان
شادی و تندرستی برای پیش نوجوانان

اهداف و دستاوردها

اهداف زمانی می توانند به نوجوان شما احساس نشاط و موفقیت بدهد که آن اهداف:

  • با ارزش های فرزندتان سازگار باشد
  • فرزندتان را خوشحال کند
  • معنی دار و قابل دستیابی باشند
  • این فرصت فراهم شود که فرزندتان از نقاط قوت خود استفاده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha