داشتن احساس آرامش بزرگ‌ترین موهبتی است که شاید کمتر به آن توجه داشته باشید. همین عدم توجه باعث می‌شود که در برهه‌ای از زندگی به وجودتان و هر آنچه متعلق به شماست، احساس ناامنی پیدا کنید. این احساس ناامنی و ترس به‌عنوان استرس و اضطراب شناخته می‌شود و می‌تواند حالات روحی و سپس شرایط جسمی شما را تحت تاثیر مخرب خود قرار دهد. شرایط زندگی در عصر امروز، عدم توانایی و عدم زمان‌بندی درست در رسیدگی به امور روزمره باعث ایجاد ترس و مشکلات ناشی از آن در افراد می‌شود. درصورتی‌که برای رفع این معضل تلاشی نکنید، به مرور عزت نفس و اعتمادبه‌نفس خود را از دست داده و با مشکلات جدیدتری همراه خواهید شد.کاهش استرس و درمان آن درنهایت آرامش را در زندگیتان برقرار ساخته و این احساس امنیت، زمینه‌های رشد و توسعه فردی را در شما فراهم می‌سازد. با ما همراه باشید تا راهکارهای کاهش استرس را مورد بررسی قرار دهیم.

درمان استرس و رسیدن به احساس آرامش

اهمیت کنترل و مدیریت استرس

استرس حالتی است که در پی افزایش سطح کورتیزول در بدن ایجاد می‌شود. افزایش این هورمون در بدن تعادل عاطفی را به‌هم زده و توانایی تفکر درست و عملکرد صحیح را از افراد سلب می‌کند. به این ترتیب افراد از زندگی خود لذت نمی‌برند و دائما احساس ترس، یاس و ناامیدی دارند. درصورتی‌که بیشتر افراد از بابت رسیدگی به‌موقع به امور روزمره خود نگران هستند، با داشتن اضطراب بیش‌ازحد نمی‌توانند به درستی به امور خود رسیدگی کنند. اگر شما یک فرد با استرس هستید، باید بدانید که این حالت هرگز کمکی به شما نخواهد کرد و چه بسا شما را بیشتر به چالش می‌کشاند.

مدیریت اضطراب و درمان استرس به شما کمک می‌کند که از فشار روانی آزاردهنده بکاهید و با فکری آزاد و منعطف برای داشتن یک زندگی عادی و متعادل قدم بردارید. عدم کنترل و کاهش استرس باعث می‌شود که به مرور خود را نادیده گرفته و درحالی‌که بیشتر از حد توانتان تلاش می‌کنید، احساس رضایتمندی نداشته باشید. اهمیت مدیریت اضطراب زمانی مشخص می‌شود که شما می‌توانید با احساس رضایت از خود و داشتن آرامش درونی، روال طبیعی زندگی خود را پیش گرفته و کم‌کم وارد مسیر توسعه فردی، افزایش عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس شوید. قرارگیری در این مسیر و رسیدن به توسعه فردی خود، تاثیرات شگفت‌انگیز زیادی در زندگی فردی و اجتماعی شما دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه عبارت مقابل را در گوگل جستجو کنید و روی لینک اول کلیک کنید:‌ مدیریت استرس چگونه صورت می‌گیرد اعظم صادقیان

راه‌های درمان استرس

برای درمان و کاهش استرس باید به‌دنبال شناخت منابع آن باشید. نکته مهم آن است که باید منبع این حالات مخرب را در درون خود جستجو کنید. ‌شما آنقدر توانا هستید که بتوانید ضمن شناخت منابع واقعی اضطراب، به‌راحتی آن را درمان کنید. در زندگی هر فردی عوامل استرس‌زای خاصی وجود دارد که دائما با آن درگیر است. اگر شما نیز چنین آیتم‌هایی را در زندگی خود دارید، باید الگوی مشخصی را برای کنار آمدن با آن در برنامه‌های روزمره خود بگنجانید. هر بار که دچار اضطراب می‌شوید، باید به این فکر کنید که این احساس در شما کاملا قابل کنترل است.

اولین مرحله در کنترل و درمان اضطراب این است که بپذیرید در زندگی فردی و اجتماعی چه مسئولیتی به عهده دارید. مسئولیت‌پذیری خود فاکتور مهمی است که به شما کمک می‌کند سطح اضطراب خود را کنترل کنید. درواقع شما باید ضمن پذیرش شرایط موجود، خود را به گونه‌ای تغییر دهید که با اوضاع حاکم سازگار شده و بر شرایط مسلط شوید. داشتن اندکی استرس چندان هم بد نیست. این احساس مسئولیت‌پذیری شما را نشان می‌دهد؛ اما اگر فکر می‌کنید که در شرایط اضطراری یا در تمام حالات دچار اضطراب هستید، باید برای درمان آن اقدام کنید. در ادامه چند راهکار مفید برای کاهش استرس را معرفی می‌کنیم.

درمان استرس و رسیدن به احساس آرامش

یوگا و مدیتیشن

اضطراب یک حالت عصبی است؛ بنابراین، برای این‌که بتوانید این حس را مدیریت کنید، باید افکار خود را متمرکز سازید. آشفتگی‌ها و شلوغی‌های ذهنی خودبه‌خود باعث ایجاد اضطراب می‌شوند. یوگا و مدیتیشن می‌تواند احساس آرامش و امنیت را در فکر و روح شما القا کرده و علاوه‌بر سلامت عاطفی، موجب ریلکسیشن بدن و کاهش استرس می‌شود. درنهایت کاهش سطح هورمون اضطراب سبب می‌شود که بدن شما استراحت کرده و انرژی‌های مثبت را جذب کند.

ورزش

فعالیت‌های ورزشی نقش مهمی در ترشح هورمون‌های نشاط‌آور دارند. به این ترتیب، احساسات مثبت زیادی در بدن شما ایجاد می‌شود که درنهایت انعطاف شما را در برابر تنش و اضطراب افزایش داده و خلق‌وخوی شما را بهبود می‌بخشد.

برنامه غذایی سالم

عادات غذایی ناسالم، مصرف بیش‌ازحد کافئین و فاکتورهایی از این قبیل به شکل جدی سلامت فکری و جسمی شما را تحت‌تاثیر مخرب خود قرار می‌دهند. داشتن تغذیه سالم نقش مهمی در سلامت سیستم عصبی و کاهش استرس دارد.

ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی

درصورتی‌که زمان‌بندی درستی برای رسیدگی به امور روزمره خود دارید، می‌توانید با ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی، کمی از روال ثابت و همیشگی آن فاصله بگیرید. در این صورت ذهن شما مشغول کارهای جدید شده و خودبه‌خود آشفتگی‌ها را پس می‌زند. شما می‌توانید طبق سلیقه و روحیات خود، برای ایجاد این تغییرات مثبت قدم بردارید. سعی کنید کمی بیشتر برای خود وقت بگذارید و بیشتر روی کارهایی تمرکز کنید که حالتان را بهتر می‌کند. تقویت عزت‌نفس خود عامل مهمی در کاهش استرس است.

تمرین لذت بردن از زندگی

سعی کنید از تمام آیتم‌هایی که شاید پیش‌از این به آن‌ها توجهی نداشته‌اید، لذت ببرید. در هوای آزاد قدم بزنید، نفس عمیق بکشید، مطالعه کنید، بیشتر بخندید و از زندگی خود لذت ببرید. شما باید تلاش کنید که مسئولیت‌های محول شده را به بهترین شکل انجام دهید؛ اما نباید از بابت نتیجه آن و اتفاقی که هنوز رخ نداده نگران باشید. خودتان را باور داشته باشید تا کمتر نگران و مضطرب شوید.

درمان استرس و رسیدن به احساس آرامش

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد راه‌های کاهش استرس روی لینک زیر کلیک کنید:

https://azamsadeghian.com/blog/stress-reduction-solution/

جمع‌بندی

در این مطلب راجع‌به اهمیت مدیریت اضطراب صحبت کردیم و راه‌های کاهش استرس را مورد بررسی قرار دادیم. برای این‌که بتوانید کیفیت زندگی خود را ارتقا داده و با مدیریت و برنامه‌ریزی درست، مسئولیت‌های خود را به درستی انجام دهید، باید بتوانید که با خودباوری و افزایش عزت و اعتمادبه‌نفس، احساس نگرانی و اضطراب را از خود دور کنید. این احساس نگرانی دائمی می‌تواند علاوه‌بر تاثیر منفی بر روح و روان شما، سلامت جسمانی‌تان را نیز به خطر بیندازد. افزایش سطح هورمون کورتیزول می‌تواند اختلالات زیادی را در بدن ایجاد کند. این درحالی است که شما می‌توانید به‌راحتی از طریق راهکارهایی که معرفی کردیم یا راهکارهایی که از نظر شما صحیح است، به درمان استرس و احساس رضایتمندی در خود برسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha