سلامت نیوز: یافته‌های روان‌شناسان نشان می‌دهد كه بیماری‌های زیادی مانند فشار خون، نارسایی‌های قلبی حاصل فشارهای زیادی است كه هركدام از ما روزانه با آنها دست و پنجه نرم می‌كنیم.
اضطراب و استرس محیط كار و فعالیت نیز ممكن است وضعیت بدتری را از نظر روحی و فیزیكی برایمان رقم بزند، به همین دلیل آنها توصیه می‌كنند كارمندان حتما از مرخصی‌های سالانه خود برای كاهش این اضطراب‌های كاری استفاده كنند.

دكتر هادی معتمدی، روانپزشك و عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: می‌توان با ایجاد تنوع در زندگی جلوی بسیاری از بیماری‌های فیزیكی و روحی را گرفت. به همین علت به كارمندان توصیه می‌كنیم كه حتما از مرخصی‌های خود استفاده كنند تا روند و محیط كار برایشان به یك مدل ثابت و تكراری در زندگی تبدیل نشود.

وی تاكید می‌كند: كارمندانی كه از مرخصی‌های خود استفاده نمی‌كنند، بتدریج به افرادی پراسترس و همراه با مشكلات روحی تبدیل می‌شوند بنابراین امروزه اكثریت روان‌شناسان بر اثرات مثبت خنده‌درمانی در رفع بیماری‌هایی چون اضطراب، افسردگی‌های خفیف،اختلافات زناشویی و خانوادگی و فشارهای ناشی از كار اتفاق نظر دارند.

وی می‌افزاید: برای رسیدن به واكنشی به نام خنده و بهره‌مندی از مزایای فیزیكی و جسمی، فرآیندی كه به آن خنده درمانی می‌گویند به كسب تجربیات جدید نیاز داریم؛ تجربیاتی كه حتی می‌تواند بسیار ساده و از طریق اتفاقات روزمره به دست بیاید. هر تجربه تازه در انسان می‌تواند هیجانی را از جنس شادی و خنده ایجاد كند. خنده‌ای كه در كنار داشتن تحرك روزانه و رژیم غذایی درست می‌تواند ما را در برابر بسیاری از بیماری‌ها ایمن كند.

این روانپزشك می‌گوید: خندیدن زمانی اتفاق می‌افتد كه با تجربیاتی جدید روبه‌رو می‌شویم و زندگی از روند عادی، روزمره و تكراری از طریق دانسته‌ها، آموزه‌ها و نگاه‌های تازه خارج می‌شود. حال چنین عواملی می‌تواند از طریق دیدن یك فیلم كمدی، خواندن یك كتاب جدید یا رفتن به مسافرت و استفاده از مرخصی‌های سالانه به وجود بیاید.

تاثیر شادی و خنده بر جسم و روان

از نقطه‌نظر روان‌شناسی ثابت شده است كه خندیدن سبب از بین‌رفتن بسیاری از فشارهای روحی و روانی شده و بازده كاری را در افراد بالا می‌برد. بهره‌گیری از خنده برای درمان ناهنجاری‌های فكری و عارضه‌های جسمی در بسیاری از كشورها در قالب گذراندن دوره‌های خنده‌درمانی صورت می‌گیرد.

دكتر معتمدی می‌گوید: تمرین خنده به فواصل زمانی در روز باعث می‌شود نه‌تنها اكسیژن بیشتری به مغز برسد، بلكه با آزادشدن هورمون‌های انرژی‌زا در بدن، به ما آرامش بیشتری ببخشد.

با خنده به جنگ بیماری‌ها بروید

محققان از نظر علمی به این نتیجه رسیده‌اند كه خنده‌درمانی با تقویت سیستم ایمنی باعث می‌شود كه كمتر دچار سرماخوردگی و عطسه شویم، حتی بروز عفونت‌های حلق و ریه را تا حد قابل ملاحظه‌ای كاهش می‌دهد.

خنده همچنین استقامت بدن در ابتلا به بیماری‌هایی همچون آسم، برونشیت، سردردهای عصبی و میگرن و نیز دردهای ناشی از آرتروز، دیسك كمر و ستون فقرات را افزایش می‌دهد.

چگونه بیشتر شاد باشیم؟

دكتر معتمدی با تاكید بر این كه ایجاد تنوع در زندگی می‌تواند به درك بیشتری از شادبودن در زندگی منتهی شود، می‌افزاید: حس شادی می‌تواند با مسافرت‌رفتن، ایجاد ارتباطات جدید، خواندن كتاب‌های تازه، دیدن فیلم‌های خوب و حتی خرید وسایل یا لباس جدید ایجاد شود.

به گفته وی، اصلا نیاز نیست كه به دنبال اتفاقات خاصی برای ایجاد تنوع در زندگی بگردیم، بلكه می‌توانیم از محیط اطرافمان شروع كنیم؛ به طور مثال به گل‌های باغچه یا پارك نزدیك خانه با دقت نگاه كنیم، هر روز چند دقیقه‌ای پیاده‌روی كنیم یا به رادیو با دقت گوش كنیم.

این روانپزشك تاكید می‌كند: بیماری‌هایی چون اضطراب، افسردگی‌های خفیف، اختلافات زناشویی و خانوادگی و فشارهای ناشی از كار می‌تواند با ایجاد تنوع در زندگی از بین برود. به همین علت توصیه می‌كنیم كه حتما از مرخصی‌های خود استفاده كنید.

پایین‌بودن سطح هیجانات

روان‌شناسان بر این باورند كه پایین‌بودن سطح هیجانات در مردم یك جامعه منجر به آن می‌شود كه آنان حتی با شنیدن جملات یا دیدن صحنه‌های خنده‌دار هم نخندند.

دكتر معتمدی با تاكید بر این مطلب می‌افزاید: با افزایش حساسیت خود در شنیدن، دیدن، بوئیدن یا حتی چشیدن می‌توانیم سطح هیجانات و انگیزه‌های هیجانی را در خود افزایش دهیم. به این ترتیب احساس شادبودن ناشی از این هیجانات در ما به حدی می‌رسد كه به راحتی و به بهانه‌های ساده نیز بتوانیم بخندیم.

وی می‌افزاید: برای شادبودن و خندیدن نباید دنبال بهانه‌های بزرگ گشت؛ شادبودن را می‌توان از كودكان آموخت، چرا كه آنها به هر آنچه در اطرافشان رخ می‌دهد به عنوان یك تجربه تازه نگاه می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha