وزیر بهداشت:روند اعتبارات بودجه وزارت بهداشت طی سالهای ۸۱ تا ۹۰ رشد جدی‌ نداشته ولی رشد اعتبارات بودجه کل کشور رشد بسیار خوبی داشته است که این امر نشان می‌دهد شکاف بزرگی بین بودجه سلامت با بودجه کلان کشور داریم.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت گفت: اعتبارات بخش سلامت طی ۱۰ سال از ۵.۲۷ به ۵.۸ درصد GDP رسیده اما شکاف بزرگی بین بودجه سلامت و بودجه کلان داریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مرضیه وحیددستجردی در نشستی با اعضای شورای عالی نظام پزشکی اظهار داشت: ابعاد سلامت معنوی، اجتماعی و جسمی است و طبق اصل 23 قانون اساسی سلامت جزو وظایف حاکمیتی برشمرده شده است که ۲۵ تا ۳۰ درصد مسائل مربوط به سلامت توسط مراقبت‌های روتین سلامت بر عهده وزارت بهداشت است، ۵۰ درصد مربوط به همکاری بین‌بخشی است و مولفه‌های اجتماعی، شیوه زندگی و ژنتیک است که بقیه بخش سلامت را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی روند امید به زندگی افزایش چشمگیری داشته گفت: در سال ۱۹۳۶ سن امید به زندگی ۳۷.۵ سال بود در اوایل انقلاب ۵۷ سال و اکنون به متوسط ۷۲ سال رسیده است.

وزیر بهداشت گفت: در عین حال میزان مرگ و میر مادران،‌نوزادان و کودکان زیر یک تا ۵ سال پایین آمده ولی هنوز به شاخص‌های مدنظرمان نرسیدیم ضمن اینکه بار بیماری‌ها وضعیت ما را دگرگون کرده است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی -عروقی صرف نظر از حوادث و بلایا اولین بار بیماری را در کشور دارند خاطرنشان کرد:‌ پس از این تصادفات، بیماری‌های عصبی و روانی به ترتیب از عواملی هستند که بایدبه آن توجه شود.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر بیماری‌های مرتبط با کار مانند اختلالات اسکلتی و عضلانی از جمله مسائلی است که با سلامت افراد در ارتباط بوده و باید به آن توجه کنیم.

ایران ۵۴، عربستان ۵

وحید دستجردی اضافه کرد: در حال حاضر پرداخت هزینه سلامت از جیب مردم در کشور ۵۴.۴ درصد است در حالی که پاکستان ۸۰ درصد، مالزی ۴۰ درصد، ترکیه ۳۰ درصد و کشورهای اروپایی حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد هستند و مردم عربستان فقط ۵ درصد هزینه سلامت را از جیب می‌پردازند.

وی گفت:‌در هر سال ۲.۵ درصد مردم به علت برخی بیماری‌های خاص و هزینه‌های سنگین ناشی از آن زیر خط فقر می‌روند و حساب‌های ملی سلامت در کشور نشان می‌دهد که سالانه در کشور بیمه‌ها روی هم رفته ۱۸.۶ درصد، بیمه‌های تکمیلی ۷.۳ درصد و منابع دولتی حدود ۲۰ درصد هزینه‌های سلامت را می‌پردازند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه از سال ۸۱ تا ۹۰ از ۵.۲۷ درصد از سرانه درآمد ناخالص ملی (GDP) به ۵.۸ درصد رسیده‌ایم‌ که روند بسیار کندی بوده است.

وی گفت:‌همچنین هزینه‌های سلامت رشد ۲.۵ درصدی داشته است ولی در عین حال تورم مربوط به سلامت بالاست که نمی‌تواند این هزینه آنرا جبران کند.

وزیر بهداشت افزود: از طرفی روند اعتبارات بودجه وزارت بهداشت طی سالهای ۸۱ تا ۹۰ رشد جدی‌ نداشته ولی رشد اعتبارات بودجه کل کشور رشد بسیار خوبی داشته است که این امر نشان می‌دهد شکاف بزرگی بین بودجه سلامت با بودجه کلان کشور داریم.

رابطه سلامت مردم و رشد اقتصادی کشورها

وی ارتقاء بهره‌وری در حوزه سلامت، بودجه گذاری های مناسب در ارتباط با حوزه سلامت را در زیرساخت سلامت بسیار موثر دانست و گفت: مطالعات بین 100کشور جهان نشان می‌دهد که ارتباط تنگاتنگی بین ارتقا سلامت و رشد اقتصادی وجود دارد چرا که در ۵۳ کشور 11 درصد رشد اقتصادی آنها وابسته به رشد سلامت بوده و در کشور های متوسط نیم درصد رشد اقتصادی سالانه نیز وابسته به سلامت است.

وحید دستجردی تصریح کرد: ما بر اساس اقتصاد بازار سلامت و گسترش بازار ارائه خدمات به این نتیجه رسیدیم که اگر تغییر دیدگاه کلان سلامت را از بیمارمحوری به سمت سلامت محوری پیش ببریم موفق بوده‌ایم که این امر با حضور پزشک  خانواده میسر می‌شود.

وی گفت: همچنین گردشگری سلامت با استفاده از منابع نیروی انسانی طرح آمایش سرزمینی در زمینه توسعه آموزش پزشکی هم در گسترش بازار ارائه خدمات موثرند.

وحید دستجردی اذعان داشت: وضعیت مطلوب خود را با استفاده از اسناد بالادستی، سند چشم‌انداز، نقشه جامع علمی کشور و تطبیق این سندها می‌سنجیم که با وجود سیستم واحد بیمه سلامت این امر میسر می‌شود.

وی تدوین راهبردهای نوین ارتقای توسعه شبکه سلامت از جمله پرونده الکترونیک را در افزایش بهره‌وری و پاسخگویی موثر دانست و گفت:‌ با توسعه برنامه پزشک خانواده در شهرها بر اساس توانایی و ظرفیت‌ هر‌ استان، همچنین اصلاح نسخه ابتدایی پزشک خانواده و اجرای پایلوت این طرح در 3 استان سیستان و بلوچستان، چهارمحال و خوزستان زیرساخت‌ها را برای اجرای کامل پزشک خانواده فراهم کرده‌ایم.

وزیر بهداشت افزود: همچنین برای ماندگاری پزشک خانواده تخصص پزشک خانواده را طراحی کرده‌ایم تا پزشکان عمومی بعد از حضور منظم در این طرح در منطقه بتوانند بدون آزمون وارد این برنامه تخصصی شوند و بنای ما بر این است که بیشترین وزن به پزشک خانواده داده شود تا در سایر شاخص‌ها تحولاتی ایجاد شود.

آمادگی وزارت بهداشت برای تشکیل پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان

وی از امضای تفاهمنامه‌ای با وزارت فناوری و ارتباطات برای تامین زیرساخت‌ها خبر داد و گفت: در این راستا اکنون آمادگی آن را داریم تا پرونده الکترونیک برای ۵۰ درصد از جمعیت کشور تشکیل شود. همچنین با همکاری ثبت احوال می‌توانیم از ظرفیت کارت ملی هوشمند هم در این راستا استفاده کنیم.

وزیر بهداشت بخش اورژانس را از دیگر ظرفیت‌های بخش سلامت عنوان کرد و گفت:‌ در حال حاضر در ۸۰۰ بیمارستان کشور ۱۰۶ اورژانس تک تخصصی فعال هستند و اورژانس ۱۸۰ بیمارستان پاسخگوی بالغ بر ۳۰ هزار مراجعه کننده در بیمارستان است. از سوی دیگر حدود ۲۰ هزار نفر در اورژانس‌ها فعالیت می‌کنند که ۱۰ تا ۱۵ درصد پرسنل ما را شامل می‌شوند.

هر ماه 2.3 میلیون نفر به اورژانس می‌روند

وی گفت: حدود ۹ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تخت اورژانس داریم که تخت مصوب محسوب نمی‌شود که این در نوع خود گرفتاری است چرا که ماهانه اورژانس‌ها حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را در سطح کشور پاسخگو هستند که از این تعداد ۱۹۰ هزار نفر در تهران خدمات می‌گیرند و ۸۰ درصد مراجعه ‌کنندگان سرپایی هستند.

وحیددستجردی در بخش دیگری از سخنان خود سطح‌بندی خدمات بستری در کشور را بسیار مهم خواند و گفت:‌ محدودیت‌های سرانه سلامت کشور و حذف هزینه‌های غیرضرور، واقعی دیدن بازار سلامت و مدیریت اقتصاد سلامت امر بسیار مهمی است که ما را به سمت طراحی الگوهای سلامت سوق داده است.

وزیر بهداشت ابلاغ اعتباربخشی درمانی به بیمارستان را از جمله دیگر‌ کارهای انجام شده توسط وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت:‌ بیمارستان‌هایی می‌توانند اعتباربخشی شوند که به عنوان بیمارستان‌های آموزشی حداقل کف بیمارستان درمانی را داشته باشند یعنی یا درجه یک عالی یا درجه ممتاز را از نظر درمانی بگیرند.

راه اندازی MPH پزشک خانواده در ۱۶دانشگاه

وی تصریح کرد:‌ MPH پزشک خانواده را در ۱۶ دانشگاه تعریف کرده‌ایم و قطب‌های علمی را از ۲۲ دانشگاه به ۳۰ رسانده‌ایم.

وزیر بهداشت ادامه داد: همچنین پذیرش دانشجو در ظرفیت تکمیلی سالانه ۵۰ درصد افزایش یافته و برنامه‌ای را برای طب سنتی، اسلامی و ایرانی تدوین کرده‌ایم.

وحید دستجردی با اشاره به اینکه در زمینه تحقیقات و فناوری در وزارت بهداشت کارهای خوبی انجام شده است تشریح کرد: راه‌اندازی ۶۰ مرکز رشد و پژوهشکده، ۷۰۰ مرکز پژوهشی و جذب سالانه ۸۰۰ پژوهشگر بر اساس نقش جامع علمی کشور در دانشگاه های کشور صورت گرفته و در عین حال بیش از ۱۰۰ مجله پزشکی popmed, ISI و اسکوپوس نمایه می‌شود که این تعداد مجلات در سال ۲۰۰۵ فقط ۲ عدد بود و در حال حاضر تعداد مجلات ما از وزارت علوم بیشتر است.

وی با ارائه گزارشی از وضعیت تولید دارو در کشور اظهار داشت: اخیراً از ۶ داروی نوترکیب رونمایی کردیم که ۴ مورد آن مواد اولیه دارویی و ۲ تا از آنها داروی بیوتکنولوژی بود. همچنین ۳۰ دارو و واکسن وارد مراحل مختلف تحقیقاتی و تولید نیمه‌صنعتی شده‌اند.

با وجود تحریم‌ها، از نظر تأمین دارو روی پای خودمان ایستاده‌ایم

وی اضافه کرد: صادرات دارویی ما طی سالهای گذشته تقریباً دو برابر شده و ما می‌توانیم باز هم در این امر ارتقا داشته باشیم چرا که اکنون ۷۳ کارخانه دارویی، ۱۴ شرکت داروهای بیوتکنولوژی و در مجموع ۱۰۰ کارخانه تولید دارو در داخل کشور به صورت فعال داریم و علی‌رغم تمام تحریم‌ها توانسته‌ایم روی پای خود بایستیم و تحریم‌ها به جای تهدید فرصتی را برایمان فراهم کرده تا نیازهایمان را خودمان فراهم کنیم.

وحید‌دستجردی افزایش دسترسی مردم به خدمات باکیفیت و رضایت مشتری را از اهداف سیستم سلامت عنوان کرد و گفت: در شورای عالی سلامت و امنیت قضایی شاخص‌های ۵۲گانه عدالت در سلامت را مصوب کردیم و دبیرخانه آن را نیز دروزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی راه‌اندازی کردیم.

وزیلر بهداشت گفت: بنا داریم پروژه‌های مشترکی برای رسیدن به این شاخص‌ها اجرا کنیم چرا که معتقدیم تحولات در نظام سلامت باید پایدار باشد تا به مرور دستخوش تغییرات نشود، هدفمند باشد تا مشخص شود که به کجا می‌خواهیم برسیم و درعین حال بنیادین باشد.

وی بیان داشت: ‌در برنامه پنجم توسعه 7 هدف کلی برای وزارت  بهداشت تعیین شده که برای رسیدن به آن ۸۰۰ پروژه باید تعریف کنیم و در بین آن نیز ۸۵ هدف فرعی راهبردی نیز تعریف می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: در عین حال برنامه‌ریزی عملیاتی را در دو ماه پیش به عنوان نخستین دستگاه کشور تدوین کرده و به معاونت راهبردی ریاست جمهوری تقدیم کردیم تا به عنوان الگو در دستگاه‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha