سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 42199
سلامت نیوز:در این هفته كودك شما 910 گرم وزن و 37.6 سانتی متر طول دارد. او می تواند چشمان خود را (كه اكنون مژه دارند) باز كند و سر خود را به سمت هر نور ممتد و شدیدی كه از بیرون رحم بتابد برگرداند. لایه های چربی بدن او در حال شكل گیری هستند و او برای زندگی در خارج از رحم آماده می شود.

شما چگونه تغییر می کنید؟
شما در خانه در حال استراحت هستید! سه ماهه سوم حاملگی از این هفته آغاز می شود و تا هفته چهلم ادامه می یابد. اگر وضعیت شما هم مشابه اكثر خانمهای حامله باشد در این دوره سه ماهه حدود 5 كیلوگرم وزن اضافه خواهید كرد.
آیا پاهای شما در طول شب مورمور می كند؟ خارش و سوزش در قسمت پایینی پاها و میل شدید به تكان دادن آنها تحت عنوان «سندرم پاهای ناآرام» یا (RLS) شناخته می شود.

این عارضه ممكن است موجب شود كه در حالت استراحت احساس آرامش نكنید. هرچند بروز این عارضه در خانمهای حامله بسیار معمول می باشد، اما هیچ كس علت بروز آن را نمی داند. از كافئین (چای یا قهوه) استفاده نكنید زیرا این عارضه را تشدید می كند؛ و هنگامی كه احساس ناراحتی كردید ماهیچه های ساق پای خود را ماساژ دهید. برخی مطالعات نشان داده اند كه مصرف مكملهای غذایی حاوی آهن می تواند این عارضه را تا حدودی بهبود بخشد.

از این به بعد شما هر دو هفته یكبار توسط ماما یا پزشك خود معاینه می شوید. از هفته سی و ششم این معاینات به صورت هفتگی درخواهند آمد. در صورتی كه آزمایش خون در سه ماهه اول نشان داده باشد كه ارهاش خون شما منفی است به شما ایمونوگلوبولین ارهاش تزریق خواهد شد تا از تولید پادتنهایی كه ممكن است به خون كودك شما حمله كنند جلوگیری شود. اگر ارهاش خون پدر كودك شما هم منفی باشد احتیاجی به تزریق ایمونوگلوبولین نیست اما پزشكان معمولا بدون آزمایش خون پدر كودك ایمونوگلوبولین را به شما تزریق خواهند كرد. همچنین اگر ارهاش خون كودك شما مثبت باشد پس از زایمان یكبار دیگر به شما ایمونوگلوبولین تزریق خواهد شد.

اگر تاكنون در كلاسهای مخصوص زایمان شركت نكرده اید شاید بهتر باشد برخی تمرینات تنفسی و آرامش بخش را در خانه انجام دهید. زایمان طولانی و خسته كننده است؛ در ضمن دردناك هم هست و اگر برای آن آمادگی نداشته باشید ممكن است به شما سخت بگذرد. خیلی از پدرها از نگاه كردن به صحنه زایمان می ترسند، شاید به همین دلیل است كه در ایران كسی به فكر مشاركت پدران در زایمان نیست!

فعالیت های این هفته
یك دكتر برای كودك خود انتخاب كنید: اسامی پزشكان خانوادگی یا متخصصین اطفال را از اقوام، دوستان، همكاران، همسایه ها یا پزشك خود بگیرید. اطمینان حاصل كنید كه پزشك منتخب شما بیمه شما را قبول می كند، می تواند در ساعتهایی كه با برنامه روزانه شما هماهنگ است كودكتان را معاینه كند و محل مطب او نیز برای شما مناسب است.


 اگر می توانید با پزشكان مورد نظر خود قرار ملاقات حضوری نیز بگذارید. اگر فكر می كنید كه حالا برای این كار خیلی زود است به یاد داشته باشید كه اولین معاینه باید اندكی بعد از تولد كودك صورت بگیرد. البته معمولا بیمارستان پزشك متخصص اطفالی دارد كه اولین معاینه نوزاد را در بیمارستان انجام می دهد، با این حال شاید بهتر باشد شما از قبل فردی را برای معاینات آینده كودكتان در نظر گرفته باشید كه هم برایتان قابل اطمینان و خوشایند است و هم دسترسی به وی مقدور باشد.
منبع: نی نی سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha