سلامت نیوز: وزیر بهداشت نسبت به كاهش سریع نرخ رشد جمعیت در برخی از مناطق كشور هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر مرضیه وحیددستجردی در حاشیه مراسم رونمایی از نقشه تحول نظام سلامت با هشدار نسبت به كاهش سریع نرخ رشد جمعیت كشور، گفت: كاهش نرخ رشد جمعیت با شیب تند را شاهد هستیم. لازم است در برخی از نقاط كشور از این نزول نرخ رشد جلوگیری شود و در برخی نقاط دیگر نیز باید كنترل رشد داشته باشیم.

وی با بیان این كه در نقشه تحول نظام سلامت نیز این مسیر در نظر گرفته شده است، افزود: در حال حاضر نرخ رشد جمعیت كشور 3/1 درصد است كه از كاهش جدی و سریعی برخوردار بوده است. اگر این روند به همین شكل پیش رود ممكن است رشد جمعیت منفی شود كه به شاخص‌های توسعه انسانی صدمه می‌زند.

وزیر بهداشت ادامه داد: باید در جهت افزایش نرخ رشد جمعیت كمك كنیم. البته این موضوع یك اقدام بین بخشی است و وزارت بهداشت نیز اقدامات لازم را انجام خواهد داد. در مجموع افزایش ازدواج، بسترسازی برای ازدواج و فرزندآوری با توجه به سلامت مادر و كودك جزو برنامه‌های 87 گانه در نظر گرفته شده در نقشه تحول نظام سلامت كشور است.

دستجردی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده برای تدوین نقشه تحول نظام سلامت كشور گفت: اصول اخلاقی، پاسخگویی به نیازهای مردم در حوزه سلامت، برنامه‌های الكترونیكی حوزه سلامت، مصرف منطقی داروها، برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع، ادغام آموزش و پژوهش، برنامه توسعه تربیت نیروهای انسانی و ارتقای بهره‌وری پرسنل نظام سلامت جزو 87 برنامه‌ای است كه در نقشه تحول نظام سلامت كشور به آن پرداخته شده است. در سیاست‌های 15 گانه نقشه تحول سلامت به مسئله سلامت سالمندان نیز توجه شده است.

 میزان زایمان طبیعی در بیمارستان‌های آموزشی و درمانی افزایش یافت

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش زایمان طبیعی در كشور، تصریح كرد: در ارزشیابی بیمارستان‌ها به ویژه بخش‌های زنان و زایمان، میزان زایمان سزارین در نظر گرفته می‌شود. بیمارستان‌های دوستدار مادر دقیقا این شاخص‌ها را رعایت می‌كنند و با اقدامات ترغیبی، تشویقی و بازدارنده از افزایش زایمان سزارین جلوگیری می‌كنیم.

دستجردی در این باره افزود: بر این اساس موفق شدیم میزان زایمان طبیعی را در بیمارستان‌های آموزشی و درمانی افزایش دهیم، اما فرهنگسازی لازم برای افزایش زایمان طبیعی و كاهش زایمان به روش سزارین لازم است.

 اجرای رسمی برنامه پزشك خانواده در مناطق شهری تا پایان امسال

وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه برنامه پزشك خانواده در كشور، اظهار كرد: برنامه پزشك خانواده در سه استان كشور به صورت آزمایشی اجرا شد و پس از احصای نقاط ضعف آن، نسخه 02 این برنامه تدوین و به امضای وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و تعاون، كار و رفاه اجتماعی رسید. تلاش می‌شود كه تا قبل از پایان سال برنامه مشتركی را در این زمینه با وزارت كار و رفاه اجتماعی و بیمه‌ها داشته باشیم.

وی افزود: به این ترتیب تا حدی كه در توان دانشگاه‌ها است تلاش می‌شود كه برنامه پزشك خانواده تا قبل از پایان سال به طور رسمی در داخل شهرها به اجرا درآید. در مجموع تا پایان فرصت باقی مانده از فعالیت دولت دهم تلاش می‌كنیم كه در حد توان، این برنامه در شهر‌ها گسترده شود.

 راه‌اندازی حداقل یك بیمارستان جامع زنان از سوی دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره راه‌اندازی بیمارستان‌های جامع زنان، گفت:‌ لازم است، پاسخگویی نظام سلامت به اقشار مختلف جامعه و از جمله زنان افزایش یابد. برای تسهیل پاسخگویی نظام سلامت به زنان، بیمارستان‌های جامع زنان را طراحی كردیم. به این ترتیب زنان می‌توانند تمام خدمات لازم را در یك محل دریافت كنند. در مجموع مقرر شده كه در هر دانشگاه علوم پزشكی كشور حداقل یك بیمارستان جامع زنان راه‌اندازی شود.

  ذخایر كافی برای داروهای سرطان و صعب‌العلاج پیش بینی شده است


دستجردی درباره شایعات مطرح در زمینه كمبود برخی داروها تحت تاثیر تحریم‌ها، افزود: با همكاری بانك مركزی با سازمان غذا و دارو، ارز به قیمت سابق در اختیار شركت‌های دارویی قرار می‌گیرد و مشكلی از بابت تامین و تهیه داروهای موردنیاز نداریم. گاهی شایعه‌ای در كشور اتفاق می‌افتد كه ممكن است این ذهنیت را در بیماران ایجاد كند كه كمبود دارو داریم، اما باید تاكید كرد كه هیچ مشكلی در زمینه تولید دارو در داخل، تامین مواد اولیه و همچنین تامین داروهای وارداتی نداریم.

وزیر بهداشت ادامه داد:‌ در زمینه رادیو داروها دچار تحریم هستیم. همچنین در زمینه برخی دستگاه‌های تولید دارو نیز با تحریم مواجهیم، اما این تحریم‌ها به فرصت تبدیل و سبب شد كه این دستگاه‌ها را در داخل كشور بسازیم. در مجموع تحریم‌ها در مورد داروهای سرطان و داروهای بیماران صعب العلاج صورت گرفته اما قبل از این موضوع پیش بینی‌ها صورت گرفته بود و ذخایر كافی در این زمینه در نظر گرفته شده است. در مجموع مشكلی در مورد دارو نداریم. باز هم تاكید می‌كنیم كه تحریم‌ها كارساز نبوده است.

وزیر بهداشت درباره بودجه سال 91 حوزه سلامت نیز گفت: هنوز زود است كه درباره میان افزایش بودجه و چگونگی توزیع آن اظهار نظر كنیم، اما در نقشه تحول نظام سلامت مقرر شده كه پرداخت اعتبارات برنامه محور باشد.

 كاهش سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت نیازمند افزایش اعتبارات دولتی و بیمه‌ای است

وزیر بهداشت در پایان با اشاره به تاكید قانون برنامه پنجم توسعه در زمینه كاهش سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت نیز گفت: برای كاهش سهم مردم در هزینه‌های سلامت باید اعتبارات دولتی و بیمه‌ای افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha