حدود 14.5 درصد از بار بیماری‌ها در كشور ناشی از اختلالات روانی است

سلامت نیوز : رییس كرسی یونسكو در آموزش سلامت دانشگاه علوم پزشكی تهران، حدود 14.5 درصد از بار بیماری‌ها در كشور را ناشی از اختلالات روانی دانست و اظهار كرد: اضطراب و افسردگی شایع‌ترین مشكلات روانی در سطح كشور بوده و اولین دلیل ناتوان ‌كنندگی افراد محسوب می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر مصطفی معین در نشست خبری كه به مناسبت برگزاری همایش سالانه «سلامت روان و رسانه» كه با محوریت موضوعی «انگ و نقش رسانه‌ها» و موضوع اختصاصی «باورهای نادرست در مصرف داروهای روانپزشكی» برگزار می‌شود، عنوان كرد: ارتقای سلامت جامعه به طور خاص به كمك رسانه‌ها نیاز دارد و اولویت‌های كرسی یونسكو نیز متناسب با اولویت‌های نظام سلامت كشور و مسایل مبتلابه جامعه تعیین شده است.

وی با بیان این ‌كه بیماری‌های غیرواگیر از شیوع بالایی در تمام دنیا برخوردارند، عنوان كرد: به همین علت مسائل مربوط به سلامت روان، نخستین اولویت و به دنبال آن بیماری‌های قلبی و عروقی، مصدومیت‌های ناشی از حوادث، سرطان، آسم، دیابت، ایدز، اعتیاد و آسیب‌های زیست‌محیطی از جمله اولویت‌های یونسكو در خصوص سلامت جامعه درنظر گرفته شده‌اند.

معین اضافه كرد: مطابق اعلام سازمان بهداشت جهانی احتمال این‌ كه هركدام از افراد بشر در طول عمر خود به بیماری‌های روانی مبتلا شود، حدود 25 درصد است. همچنین بروز بیماری‌های روانی در هر سنی امكان داشته و هیچ شخصی به طور كامل از ابتلای به آن مصون نیست.

رییس كرسی یونسكو در آموزش سلامت دانشگاه علوم پزشكی تهران، با بیان این ‌كه مطابق تعریف سازمان جهانی بهداشت، برخورداری از بالاترین سطح سلامت، علاوه بر سلامت جسمی منوط به داشتن سلامت روانی و اجتماعی است، عنوان كرد: سلامت روان و سلامت جسم بر روی یكدیگر تاثیر متقابل داشته و می‌توانند حضور و فعالیت فرد در اجتماع را تحت‌الشعاع قرار دهند.

معین با اشاره به این ‌كه مشكلات سلامت روان در سطح جهان روبه افزایش گذاشته و بیش از 13 درصد از بار ناشی از بیماری‌ها را به خود اختصاص داده‌ است، عنوان كرد: اختلال در ساختار خانواده، گسترش شهرنشینی، اختلال در روابط سنتی، افزایش نابرابری‌های اجتماعی، بی‌عدالتی، فقر، نابرابری‌های جنسیتی و قومیتی از جمله عوامل موثر در افزایش بار بیماری‌های روانی هستند.

وی 14.5 درصد از بار بیماری‌ها در كشور را ناشی از مشكلات روانی دانست و اظهار كرد: اضطراب و افسردگی شایع‌ترین مشكلات روانی در سطح كشور بوده و اولین دلیل ناتوان‌كنندگی افراد محسوب می شوند كه با سن و جنس افراد همبستگی معناداری دارند به گونه‌ای كه بیماری‌های روانی در زنان و در سالمندان بیشتر هستند.

رییس كرسی یونسكو در آموزش سلامت دانشگاه علوم پزشكی تهران ضن تاكید بر این ‌كه لازم است سیاست‌های نظام سلامت كشور بر این اساس پایه‌ریزی شود، اظهار كرد: رسانه‌ها نقش مهمی در كاهش بار بیمار‌ها دارند و می‌توانند در این راستا كمك بزرگی به حفظ سلامت روانی افراد در سطح جامعه نمایند.

همایش سالانه سلامت روان و رسانه سوم اسفند ماه و با حضور جمعی از متخصصان روانپزشكی در تالار امام بیمارستان امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha