سلامت نیوز : رییس انجمن جراحی زانو، آتروسكوپی و آسیب‌های ورزشی ضمن تاكید بر اینكه در زمان راه رفتن یا دویدن دو تا پنج برابر وزن شخص به مفصل زانو وارد می‌شود، گفت: این فشار در افراد دارای اضافه وزن سیر تصاعدی دارد و به همین علت موجبات بروز آسیب بیشتری به زانو را فراهم می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر محمدرازی در حاشیه برگزاری كنگره دوسالانه بین‌المللی انجمن جراحان زانو، آتروسكوپی و آسیب‌های ورزشی در توضیح علل ایجاد آسیب در ورزشكاران عنوان كرد: عدم تمرین مناسب، عدم رعایت مقررات، نبود آمادگی جسمانی و فشار بیش از حد مفاصل از جمله عوامل ایجاد آسیب در ورزشكاران هستند كه منجر به پارگی رباط‌های CL و مینیكس پا می‌شوند.

وی همچنین مشكلات زانو را به دو نوع كلی تقسیم‌بندی كرد و گفت: آسیب و پارگی رباط صلیبی قدامی یا ECL یكی از انواع مشكلات زانو است كه بیشتر در جوانان به چشم می‌خورد. عارضه دیگر بیشتر در افراد میانسالی مشاهده می‌شود كه بنا به علل گوناگونی از جمله اضافه ‌وزن، تحركی، سبك زندگی و شغلی كه دارند دچار ساییدگی و درد مفصل زانو می‌شوند.

وی تاكید كرد: ساییدگی و درد مفصل زانو پیش‌درآمد ابتلا به آرتروز در سنین میانسالی است.

رییس انجمن جراحی زانو، آتروسكوپی و آسیب‌های ورزشی ایران، وزن نامناسب، رانندگی طولانی در ترافیك، بالا و پایین رفتن مداوم از پله، به كارگیری نامناسب و استفاده بیش از حد از مفصل زانو را از جمله عوارض موثر در بروز دردهای زانو و در نهایت ابتلا به آرتروز زانو دانست و اظهار كرد: در عین حال برخی مشاغل نیز می‌توانند در ایجاد دردهای زانو دخیل باشند.

وی ادامه داد: در مشاغلی نظیر تعمیر خودرو، فرد ناچار است چندین ‌بار در طول روز وارد چاله مكانیكی شده و از آن خارج شود و یا معماری و بنایی درایجاد آسیب‌های ورزشی زانو نقش دارند. همچنین كسانی كه نیازمند نشستن روی زانو هستند در بروز دردهای مفصل زانو موثرند.

نایب رییس فدراسیون پزشكی ورزشی ضمن تاكید بر اینكه در زمان راه‌ رفتن یا دویدن دو تا پنج برابر وزن شخص به مفصل زانو وارد می‌شود، گفت: این فشار در افراد دارای اضافه وزن سیر تصاعدی دارد و به همین علت موجبات بروز آسیب بیشتری به زانو را فراهم می‌كند.

وی در ادامه با بیان اینكه ایران از جایگاه مناسبی در زمینه جراحی زانو برخوردار است، اظهار كرد: حتی تكنیك‌هایی داریم كه اختصاص به خود ما دارد و در سالهای آینده وارد كتب پزشكی می‌شود.

رازی در پاسخ به این پرسش كه جنگ هشت ساله دفاع مقدس تا چه میزان در پیشرفت جراحی‌های زانو موثر بوده است، گفت: معمولا تحریم و جنگ در كنار سختگی‌هایی كه دارد موجب خودشكوفایی، اتكاء به نفس و پیشرفت در جراحی‌های ما شده است.

 ضایعات غضروفی از جمله شایع‌ترین آسیب‌های ورزشی است
همچنین دكتر سهراب كیهانی دبیر اجرایی دومین كنگره دوسالانه بین‌المللی جراحی زانو، آتروسكوپی و آسیب‌های ورزشی هدف از برگزاری این كنگره را آشنایی جراحان ارتوپد با فعالان عرصه طب ورزش و ارائه پیشرفت‌های جدید جراحی آسیب‌های ورزشی دانست و گفت: موضوعات بسیاری شامل جراحی زانو، آتروسكوپی و مراحل مختلف تشخیص، درمان و بازتوانی آسیب‌های ورزشی از جمله محورهای موضوعی مورد بحث در این كنگره هستند.

این فوق تخصص جراحی زانو امتیاز این كنگره را برای جراحان ارتوپد، فیزیوتراپ‌ها و متخصصین طب ورزشی برای هر روز حدود پنج امتیاز دانسته و گفت: علاوه بر اساتید ایرانی حدود 40 مهمان از كشورهای آمریكا، انگلیس، فرانسه، سوئد، اتریش، چین و كره در این كنگره حضور خواهد یافت.

دبیر اجرایی این كنگره اضافه كرد: در حال حاضر جدیدترین و مناسب‌ترین تكنیك‌ها از نظر نحوه درمان و تشخیص در كشور به كارگرفته می‌شود و عمده مشكلات این حوزه مربوط به وسایل و تجهیزات است و به دلیل مشكلات موجود برای ورود تجهیزات به ایران با مشكلاتی مواجه هستیم.

وی با بیان اینكه ضایعات غضروفی را از جمله شایع‌ترین آسیب‌های ورزشی هستند، گفت: روشهای مختلفی برای درمان ضایعات غضروفی به كار گرفته می‌شود كه از جمله این روشها موزاییك پلاستی است كه در آن پلاك‌های استخوان و غضروف را برداشته و به محل ضایعه می‌كارند.

وی ادامه داد: نیازمندان به استفاده از این روش درمانی بیشتر ورزشكاران هستند. تاكنون این روش برای چند نفر مورد استفاده قرار گرفته و نتایج رضایت‌بخشی در بر داشته است.

 با مشكل آموزشی در حیطه جراحی زانو در كشور مواجه نیستیم
دكتر عباس مدنی دبیرعلمی كنگره بین‌المللی دوسالانه جراحی زانو نیز كمبود تجهیزات و وسایل را از مشكلات عمده این حوزه دانست و در ادامه با اشاره به تحقیقات جدید این حوزه اظهار كرد: در حال حاضر بیشتر بر روی كشت غضروف و انتقال آن و همچنین ژن‌درمانی تحقیقات بسیاری در حال انجام است كه برخی از این مطالعات در دنیا به نتایج مطلوبی رسیده است. ژن‌درمانی یكی از انواع درمان‌هایی است كه برای همه بیماران كاربرد نداشته و باید طبق تجویز متخصص صورت پذیرد.

دبیر علمی این كنگره در ادامه درباره آموزش و درمان در حوزه جراحی زانو اظهار كرد: آموزش و درمان دو مقوله مكمل هم هستند، در حال حاضر مشكلی در آموزش جراحی زانو نداریم اما نیازمند تجهیزات بیشتری هستیم.

كنگره دوسالانه بین‌المللی انجمن جراحان زانو، آتروسكوپی و آسیب‌های ورزشی ایران از روز دوشنبه دوم اسفند ماه در مركز همایشهای بین‌المللی جزیره كیش و با حضور بیش از 400 نفر از متخصصان كشور آغاز و تا 5 اسفند ماه ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha