شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 43717
سلامت نیوز: پژوهشگران انستیتو ملی پزشکی استکهلم سوئد تصمیم گرفتند تمام پژوهش‌های موجود در زمینه‌ی منیزیم را دوباره مورد بررسی قرار دهند. برای همین تمام مطالعاتی که از سال ۱۹۶۶ روی تأثیر منیزیم و سکته‌ی مغزی انجام شده بود را جمع آوری کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت پزشکان بدون مرز،  منیزیم از ریزمغذی‌هایی است که به جذب کلسیم کمک کرده و یکی از ضروری‌ترین املاح می‌باشد که باید بطور روزانه در رژیم غذایی گنجانده شود. این عنصر نقش حیاتی در حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان دارد.

مهم‌تر از همه، این عنصر آنزیم‌ها را فعال می‌کند، به بدن انرژی می‌دهد و به کارکردن بهتر بدن کمک می‌کند. منیزیم در بدن موجب تسکین اعصاب می‌شود و برای سلامت قلب، عضله و کلیه مهم و مفید است. منیزیم برای آرام نگه‌داشتن گردش خون در بدن، کمک به مقابله با استرس، حفظ سلامت و بهداشت روانی در برابر افسردگی و تغییرات احساسی مؤثر است. منیزیم همچنین موجب خواب بهتر شده و بی‌خوابی را کاهش می‌دهد.

محققان ۷ پژوهش و ۲۴۱۳۷۸ بیمار را مورد بررسی قرار دادند و به این ترتیب مشاهده کردند برای هر ۱۰۰ میلی گرم منیزیم بیشتری که مصرف می‌شود خطر سکته‌ی مغزی به میزان ۸ درصد کاهش می‌یابد.

البته باید بگوییم که این کاهش ۸ درصدی تنها شامل سکته‌ی ایسکمیک می‌باشد که به دلیل انسداد یک رگ خونی رخ می‌دهد و عامل بخش بزرگی از سکته‌ها محسوب می‌شود.

منیزیم در تمام طول روده کوچک جذب می‌شود. ویتامین D جذب آن را افزایش می‌دهد. محل ذخیره آن در استخوان‌ها است. دفع منیزیم از کلیه‌ها صورت می‌گیرد. فقر منیزیم یکی از دلایل شیوع اختلالات عصبی، خستگی‌های مزمن، کمردرد، حملات می‌گرنی، ضعف عضلانی، کاهش اشت‌ها، حالت تهوع و بی‌خوابی و ریتم نامنظم ضربان قلب به شمار می‌رود.

با وجود اهمیت حیاتی که منیزیم برای بدن دارد، ولی گاهی اوقات نقش آن در سلامت بدن مورد بی‌توجهی و غفلت قرارمی گیرد. زیرا بیش از ۸۰ درصد از مردم آمریکا با کمبود این ریزمغذی اصلی مواجه هستند که این کمبود می‌تواند به اختلال در سلامتی یا حتی بیماری‌های جدی منتهی شود.

منابع غذایی خوب منیزیم عبارتند از: دانه‌ها، مغزها، آجیل، سبزیجات برگی شکل مثل کلم، اسفناج و …، غلات سبوس دار و حبوبات مثل لوبیا و سویا و …

دکتر یجینگ سونگ از گروه پزشکی دانشگاه هاروارد خاطر نشان می‌کند دانشمندان به طور جدی نقش منیزیم را در کاهش بیماری‌های قلب عروقی در هشتاد سال گذشته مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که مصرف مواد غذایی سرشار از منیزیم و یا مکمل آن (در صورت نیاز) می‌تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد.

منیزیم در بسیاری از غذاها به مقدار فراوان یافت می‌شود و با یک رژیم غذایی معمولی، در صورت انتخاب درست غذاهای مصرفی، می‌توان مقدار کافی آن را تأمین کرد. منابع غذایی خوب منیزیم عبارتند از: دانه‌ها، مغزها، آجیل، سبزیجات برگی شکل مثل کلم، اسفناج و …، غلات سبوس دار و حبوبات مثل لوبیا و سویا و …

منیزیم در بسیاری از غذا‌ها به مقدار فراوان یافت می‌شود و با یک رژیم غذایی در صورت انتخاب درست غذاهای مصرفی می‌توان مقدار کافی آن را تامین کرد. توفو (پنیر سویا)، آجیل (بادام، بادام زمینی، پسته، گردوی سیاه و …)، غلات، گندم، آرد سویا، ملاس و… منابع خوب منیزیم می‌باشند.

این ریزمغذی در موادغذایی مانند سبزیجات برگ تیره مانند اسفناج، کلم براکلی، نعنا و علاوه بر آن، در خیار، لوبیا سبز، گوجه‌فرنگی، چغندر و برگ چغندر، بلوط، سیب زمینی با پوست و سیب زمینی شیرین، دانه‌های گیاه کتان، کنجد، تخمه آفتابگردان، تخمه کدوحلوایی، تخم رازیانه، تخم زیره، تخم ترخون، تخم مرزنجوش و تخم خشخاش و در لبنیات مانند شیر و ماست و نیز در آرد جو، آرد گندم و بلغورگندم، حبوبات، جودوسر، موز و ماهی یافت می‌شود.

همچنین می‌توان منیزیم را از بعضی گیاهان و جلبک‌ها مانند جلبک آگار، گشنیز، مرزه، شوید، ریحان، گیاه خردل، خردل خشک و نیز پودر کاکائو بدست آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha