حدود 5 درصد افراد بالای40 سال دچار آب سیاه هستند

سلامت نیوز : یک متخصص چشم با بیان این که نابینایی به دو دسته قابل اجتناب و غیرقابل اجتناب تقسیم‌بندی می‌شود، ادامه داد: خوشبختانه حدود 80 درصد موارد نابینایی قابل اجتناب است.

به گزارش سلامت نیوز ، دكتر محمدكریم اسماعیلی در گفت وگو با ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 50 میلیون نفر نابینا در جهان وجود دارد و سالیانه 2 میلیون نفر به تعداد آنها افزوده می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 حدود 75 میلیون نفر نابینا خواهند بود.

این متخصص چشم علل نابینایی را به دو دسته قابل اجتناب و غیرقابل اجتناب تقسیم‌بندی کرد و ادامه داد: خوشبختانه حدود 80 درصد موارد نابینایی قابل اجتناب است.

وی افزود: عوامل قابل اجتناب نابینایی شامل چهار علت شایع آب مروارید، تراخم، آب سیاه و دیابت است كه موجب بروز بیش از 75 درصد موارد نابینایی می‌شوند.

این فوق تخصص پیوند قرنیه به آب مروارید به عنوان یکی از علل قابل اجتناب نابینایی اشاره کرد و گفت: در اثر این بیماری شفافیت عدسی چشم كدر می‌شود و از بین می‌رود و اگر بیمار تحت جراحی قرار نگیرد در نهایت منجر به نابینایی می‌شود.

دکتر اسماعیلی با بیان اینکه آب مروارید عامل 50 درصد موارد نابینایی در جهان است و در بیشتر موارد در افراد مسن دیده می‌شود، ادامه داد: عدم دسترسی مردم به امكانات جراحی از علل اصلی بروز نابینایی به دلیل آب مروارید است به همین دلیل این بیماری معمولا در كشورهای فقیر سبب نابینایی می‌شود.

این متخصص چشم با اشاره به تراخم به عنوان دومین بیماری قابل اجتناب چشمی که عامل نابینایی حدود 6 میلیون نفر در جهان است، گفت: حدود 150 میلیون نفر با میكروب كلامیدیا تراكوماتیس آلوده هستند و عفونت مكرر با این میكروب سبب تریكیازیس (تغییر جهت مژكها) و كدورت قرینه و نابینایی می‌شود.

وی ادامه داد: این بیماری در مناطقی كه سطح بهداشت و درمان نامطلوب دارند شایع و البته قابل پیشگیری است و با بهبود سطح بهداشت عمومی و شستشوی صورت، مصرف آنتی بیوتیكها در مراحل ابتدایی تراخم و جراحی پلك در موارد تریكیازیس، می‌توان از بروز نابینایی ناشی از آن پیشگیری كرد.

دکتر اسماعیلی از آب سیاه به عنوان یکی دیگر از علل قابل اجتناب نابینایی نام برد و تصریح کرد: این بیماری سومین علت نابینایی است و حدود 5/2 میلیون نفر نابینا به علت ابتلا به آب سیاه در جهان وجود دارد.

وی با اشاره به انواع حاد و مزمن بیماری آب سیاه گفت: در 90 درصد موارد نوع مزمن، این بیماری بروز می‌کند و در اغلب این بیماران نیز درد و علامتی ندارند و از بیماری خود بی‌اطلاع هستند.

این فوق تخصص پیوند قرنیه با توضیح این مطلب که در آب سیاه، آسیب عصب بینایی و كاهش تدریجی میدان بینایی و در نهایت نابینایی رخ می‌دهد، اظهار داشت: برای پیشگیری از آب سیاه درمانی وجود ندارد ولی اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص و درمان شود از آسیب عصب بینایی و نابینایی جلوگیری می‌شود.

این متخصص چشم با بیان اینکه در مطالعات مختلف مشخص شده است که حدود 1 تا 5 درصد افراد بالای 40 سال دچار آب سیاه هستند، گفت: صدمات عصب بینایی غیرقابل برگشت است و تشخیص و درمان در مراحل اولیه باعث حفظ دید باقیمانده می‌شود.

وی ادامه داد: آگاهی بخشی به همه افراد جامعه در مورد این بیماری و انجام معاینات دوره‌ای و كنترل فشار چشم به خصوص در افرادی كه سابقه خانوادگی آب سیاه دارند ضروری است.

وی دیابت را عامل اصلی نقص بینایی و نابینایی در كشورهای پیشرفته برشمرد و گفت: افزایش طول عمر، رژیم غذایی نامناسب، چاقی و كم تحركی از عوامل افزایش موارد ابتلا به این بیماری است.

این چشم پزشک اظهار داشت: دیابت سبب اختلال در عروق كوچك شبكیه و تراوش مایعات از عروق كوچك شبكیه سبب ورم ماكولا (ناحیه مركزی شبكیه) می‌شود و متأسفانه به دلیل عدم آگاهی اغلب بیماران در مراحل پیشرفته بیماری چشم مراجعه می‌كنند در حالی که با معاینات دوره‌ای چشم و در صورت نیاز با لیزر و یا جراحی می‌توان از نابینایی پیشگیری كرد.

این فوق تخصص پیوند قرنیه بیان کرد: مطالعات نشان داده كه رژیم غذایی مناسب، كنترل قند خون، درمان فشار خون، كنترل چربی خون و فعالیت بدنی منظم می‌تواند سبب تأخیر در شروع و پیشرفت درگیری شبكیه ناشی از دیابت شوند.

دکتر اسماعیلی افزود: در جهان حدود یك میلیون نفر دچار نابینایی دو طرفه ناشی از حوادث هستند که عللی مانند پارگی كره چشم، ورود اجسام خارجی به چشم، سوختگی‌های شیمیایی، حرارتی وغیره از علل آن هستند كه اكثراً در محیط كار رخ می‌دهد و قابل پیشگیری است. آگاهی به مردم و استفاده از عینك‌های مخصوص و... از موارد وقوع آن می‌كاهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha