سلامت نیوز: برای اینكه در تعطیلات نوروز تغذیه سالمی داشته باشید، به این 10 نكته توجه كنید:

كارهایی كه باید انجام دهید
لبنیات كم‌چربی بخورید و موقع آشپزی و شیرینی‌پزی هم از همین لبنیات كم‌چرب استفاده كنید.
گوشت بدون چربی بخورید. قبل از پختن گوشت سعی كنید چربی‌های آن را جدا كنید. پوست مرغ را جدا كنید و بوقلمون را هم روی ظروف توری بپزید. این كار باعث می‌شود كه
چربی آن بیرون بیاید.

سعی كنید برای همین مدت كم هم كه شده، از خوردن چربی‌های اشباع شده دوری كنید. میهمانی‌های سال نو همیشه پر از خوراكی‌های پركالری هستند. قبل از رفتن به چنین میهمانی‌هایی، با خوردن میوه، سبزیجات و غذاهای سبكی مثل سوپ، خود را سیر نگه دارید تا موقع میهمانی كمتر بخورید. اگر میزبان هستید، می‌توانید با غذاهای كم‌چرب، سبزیجات و میان‌وعده‌های سالم مثل میوه خشك و... از میهمانان‌تان پذیرایی كنید.

همیشه مقداری از غذاهای خانگی و كم‌چرب خود را نیم‌پخته فریز كنید تا وقتی كه وقت برای غذا پختن ندارید، از آنها استفاده كنید.

سعی كنید برای تعطیلات خود برنامه‌هایی بچینید كه به غذا خوردن مربوط نباشند.

كارهایی كه نباید انجام دهید

اشتباه نكنید. دوری از كالری به این معنا نیست كه خودتان را گرسنه نگه دارید. این كار باعث می‌شود موقع میهمانی آنقدر گرسنه شوید كه مجبور شوید خودتان را با هله‌هوله‌هایی كه به شما تعارف می‌كنند سیر كنید و قدرت انتخاب خوراكی‌های سالم را از شما می‌گیرد.

در این موقع از سال رژیم غذایی جدیدی را شروع نكنید. چون به دلیل شرایط خاصی كه در این ایام حاكم است، تمركز كردن روی عادت‌های جدید خوردن مشكل می‌شود و این گاهی ممكن است باعث دلخور شدن دوستان و اعضای فامیل‌تان از دست شما بشود.

برنامه‌های لاغری‌تان را به بعد از تعطیلات موكول كنید. به جای این كار با توجه كردن به چیزهایی كه می‌خورید و سالم انتخاب كردن غذاها، به ثابت نگه داشتن وزن‌تان اكتفا كنید.
موقع میهمانی نزدیك میز خوراكی‌ها ننشینید. مقدار كمی از سالم‌ترین خوراكی‌ها را در ظرفی بریزید و كنار دست‌تان نگه دارید. بعد به سمت دیگر اتاق بروید و با حرف زدن با بقیه طوری خودتان را مشغول كنید تا كمتر فرصت خوردن پیدا كنید.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha