یك جراح عمومی گفت: علت درصد كمی از دردهای پستان ممكن است ناشی از سرطان پستان باشد بنابراین بیمارانی كه با درمان‌های عادی دردشان برطرف نمی‌شود و درد غیردوره‌ای دارند باید از نظر احتمال وجود یك توده سرطانی در پستان بررسی شوند

سلامت نیوز : یك جراح عمومی گفت: علت درصد كمی از دردهای پستان ممكن است ناشی از سرطان پستان باشد بنابراین بیمارانی كه با درمان‌های عادی دردشان برطرف نمی‌شود و درد غیردوره‌ای دارند باید از نظر احتمال وجود یك توده سرطانی در پستان بررسی شوند.

دكتر ناهید نفیسی در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: دسته‌ای از دردهای پستان به دوره قاعدگی مربوط است وبیش از 70 درصد از دردهای پستانی از این گروه هستند. حدود 20 درصد از دردهای پستان به دوران قاعدگی مربوط نیستند. 10 درصد از دردهای پستان از بیماری‌های نواحی دیگر بدن نشات می‌گیرند اما بیمار درد را در پستان حس می‌كند.وی درباره دردهای پستان در دوران قاعدگی گفت: بیمار پس از روز پانزدهم دوره قاعدگی دچار درد پستان می‌شود که به تدریج تا آخر دوره بیشتر می‌شود چرا كه به علت تخمك‌ گذاری، تغییرات هورمونی در بدن زنان به وجود می‌آید در نتیجه پستان دچار تورم می‌شود. تورم پستان برخی بیماران بیشتر است بنابراین آنان احساس سنگینی و درد بیشتری در ناحیه پستان می‌كنند البته معمولا با برطرف شدن تورم در روزهای دوم و سوم قاعدگی، درد بیمار كاهش می‌یابد.این جراحی عمومی افزود: این دردها معمولا چندین سیكل پشت سر هم تكرار می‌شوند و بیمار ممكن است چند ماه از این وضعیت شكایت كند و گاهی اوقات درد آن قدر شدت می‌یابد كه حتی پوشیدن لباس برای بیمار دشوار می‌شود.نفیسی در پاسخ به این پرسش كه آیا قسمت خاصی از پستان دردناك می‌شود یا بیمار در كل پستان احساس درد می‌كند، اظهار كرد: برخی بیماران، درد را در تمام نسج پستان و بعضی دیگر در نوك پستان یا بخش خارجی فوقانی آن احساس می‌كنند.

وی درباره دردهایی كه ربطی به دوران قاعدگی ندارند، گفت: این دردها مداوم هستند و بیمار اظهار می‌كند كه به عنوان مثال دو ماه است كه به طور مداوم در ناحیه پستان احساس درد می‌كند. این بیماران را باید علاوه بر معاینه‌های دقیق، ماموگرافی كرد تا از داخل نسج پستان اطلاعات لازم را به دست آورد.نفیسی تاكید كرد: نسج پستان این بیماران معمولا متراكم‌تر است و آنان دچار تغییرات خوش‌خیم پستان بنام فیبروكیستیك هستند. در این موارد افزایش تراكم نسج پستان باعث احساس درد می‌شود.وی افزود: گاهی اوقات بر اثر وارد شدن ضربه به پستان، نسج این عضو دچار تغییرات و خونریزی می‌شود وچون تغییرات به تدریج در نسج به وجود آمده است، بیمار ممكن است پس از گذشت چند ماه از وارد شدن ضربه به پستانش احساس درد كند.این جراح عمومی در ادامه گفت: گاهی اوقات بیمار به آرتروز گردن مبتلاست و یا دنده گردنی دارد ولی درد در پستان احساس می‌شود. لذا گرفتن شرح حال از مبتلایان به درد پستان بسیار مهم است چون از این طریق می‌توان تشخیص داد كه درد بیمار در كدام دسته از دردهای پستان می‌گنجد.وی با بیان اینكه وضعیت روحی در میزان احساس درد در ناحیه پستان تاثیر دارد، گفت: بیمارانی كه درد پستان آنان ناشی از اضطراب، افسردگی و مشكلات شغلی و مشغله‌های ذهنی است به هیچ دارویی نیاز ندارند. انجام ماموگرافی و سونوگرافی، معاینه و اطمینان خاطر دادن به بیمار درباره مبتلا نبودن او به یك بیماری خاص و نشات گرفتن دردهای پستان از وضعیت روحی باعث كاهش بسیار زیاد دردهای پستان و حتی قطع آن‌ها می‌شود.

این جراح عمومی درباره درمان دردهای پستان اظهار كرد: مهمترین نكته در دردهای پستان اطمینان دادن به بیمار درباره مبتلا نبودن به سرطان پستان است. پس از انجام بررسی‌هایی مانند سونوگرافی و ماموگرافی و پیش ازآغاز دارو درمانی برای بیمار رژیم‌های غذایی تجویز می‌شود. به عنوان نمونه این بیماران باید مصرف كافئین، چای، قهوه و شكلات و چربی را كاهش دهند. دردهای بسیاری از بیماران با رعایت این رژیم غذایی بهبود می‌یابد.وی در زمینه دارو درمانی دردهای پستان گفت: در مرحله اول داروهای گیاهی مانند گل مغربی و ویتامین‌ها برای بیمار تجویز می‌شود چرا كه مطالعات زیادی ثابت كرده است كه این گل تا حدود زیادی می‌تواند درد بیمار را كاهش دهد. برای بیمارانی كه نه با داروهای ضد اضطراب و افسردگی، نه با داروهای گیاهی و نه رژیم غذایی دردشان بهبود پیدا نمی‌كند، داروهای هورمونی تجویز می‌شود. این داروها برای مبتلایان به دردهای شدید كه هیچ بیماری خاصی در پستان خود ندارند تجویز می‌شود تا با تنظیم هورمون‌ها دردهای بیمار كنترل شود البته گاهی اوقات هم برای بیماران، مسكن تجویز می‌شود.نفیسی در پایان تاكید كرد: بیشتر دردهای پستان بی‌اهمیت هستند و پزشك پس از انجام بررسی‌های لازم به بیمار اطمینان خاطر می‌دهد که پستان‌های او دچار بیماری نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • amirreza ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    سلام.من حدود 13 سالمه. الان چند مدت است که سرما خوردم.بعد یه مدت درد پستان هام شروع شد.بطوری که وقتی دستم رو هم اروم بزنم روش درد میگیره.ایا این به دلیل سرما خوردگی؟ممنون میشم اگه جواب بدین.
  • ل ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
    باسلام دختری هستم30ساله،من فقط در دوران قاعدگی سینه سمت چپم قسمت قلبو جناغ سینه درد شدید دارم که دوره ای است؛آیا این.موضوع مشکلی دارد؟ ممنون اگا جواب بدید