معاون وزیر بهداشت اعلام كرد: شركت مادر تخصصی دارو و تجهیزات پزشكی امسال با ادغام دو شركت سهامی دارو و شركت پخش فراورده‌های پزشكی در وزارت بهداشت تشكیل می‌شود.

رسول دیناروند در گفت‌و‌گو با فارس‌ افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی اداری در 3 سال پیش قرار بود از بین 4 شركت وابسته به وزارت بهداشت 2 شركت سهامی دارویی و شركت پخش فراورده‌های پزشكی در هم ادغام شوند و شركت مادر تخصصی دارویی و تجهیزات پزشكی تأسیس شود.
وی افزود: ‌این مصوبه برای كاهش تصدی دولت و واگذاری امور اجرایی به بخش خصوصی است كه در چارچوب قانون برنامه توسعه چهارم كشور و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه بخش خصوصی است كه امسال قطعاً این مصوبه اجرا می‌شود و یك شركت جمع و جور با عنوان شركت مادر تخصصی دارویی و تجهیزات پزشكی به جای دو شركت قبلی ایجاد می‌شود.
معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: شركت سهامی دارویی كشور بر اساس اساسنامه خود كه قبل از انقلاب در مجلس مصوب شده است، در زمینه تولید، واردات، تدارك و عرضه دارو و ملزومات پزشكی و تنظیم بازار می‌تواند فعالیت كند‌ اما پس از انقلاب با توجه به این‌كه واردات دارو بیش‌تر توسط بخش دولتی انجام می‌شد عمده فعالیت این شركت واردات و تأمین دارو در كشور بود.
وی افزود:‌ در برخی از این سال‌ها شاهد بودیم كه 50 درصد داروی مورد نیاز كشور را شركت سهامی دارو وارد می‌كرد و 50 درصد دیگر نیز توسط هلال احمر وارد می‌شد‌ البته بعداً شركت دارو پخش هم اضافه شد و برای سال‌های طولانی واردات دارو فقط توسط سه شركت دولتی انجام می‌شد اما با تصویب برنامه سوم توسعه كشور و پس از آن برنامه چهارم توسعه، دولت موظف شد به تدریج این امور اجرایی را به بخش خصوصی واگذار كند، بنابراین در سال‌های اخیر شاهد گسترش حضور بخش خصوصی در تولید و واردات دارو هستیم و در زمان حاضر هیچ محدودیتی برای فعالیت بخش خصوصی در زمینه تولید، عرضه و واردات دارو وجود ندارد و بخش زیادی از واردات دارو توسط بخش غیر‌دولتی انجام می‌شود.
دیناروند اضافه كرد: در زمان حاضر فعالیت شركت سهامی دارو، هلال احمر و شركت دارو پخش در زمینه‌ها بسیار كم شده است و ادغام این دو شركت موجب صرفه جویی در وزارت بهداشت می‌شود، شركت مادر تخصصی دارویی و تجهیزات پزشكی عمدتا وظیفه تصدی نخواهد داشت و به عنوان شركتی كه شركت‌های اجرایی زیر نظر آن تأسیس شود به آن نگاه نمی‌كنیم.
وی گفت: البته این شركت خودش می‌تواند فعالیت اجرایی داشته باشد و در یك بازار رقابتی حضور خواهد داشت، هیچ لزومی ندارد كه یك شركت دولتی را تعطیل كنیم، این شركت برای حضور در این بازار رقابتی و تنظیم بازار به خصوص تأمین نیاز كشور در شرایط بحرانی با استفاده از اهرم‌هایی كه در اختیار دارد برای تدارك دارو و تجهیزات پزشكی كشور لازم است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha