سلامت نیوز : یك متخصص پوست و مو درباره لیزر درمانی گفت: استفاده از این روش برای از بین بردن موهای زائد مناسب است كه در اكثر موارد با انتخاب نوع صحیح دستگاه نتیجه مطلوبی حاصل می‌شود.

دكتر پروانه سالك در گفت‌وگو با (ایسنا)، اظهار كرد: لیزر درمانی در مردان موهای بدن و در زنان موهای ضخیم و زائد را از بین می‌برد، ولی بر روی موهای سفید تاثیر زیادی ندارد.این متخصص پوست و مو در ادامه افزود: بهتر است كه موها خیلی كرك دار نباشد، ولی دستگاه‌هایی لیزری هم وجود دارد برای از بین بردن موهای كرك دار ضخیم و موهایی كه بیشتر دیده می‌شوند را از بین ببرد. خانمهایی كه موهای صورتشان زیاد و مشكی است می‌توانند لیزر انجام دهند.وی افزود: اگر موها خیلی كرك دار باشد اصراری به لیزر وجود ندارد ولی در صورت انجام شدن باید حتما دستگاه مناسب انتخاب شود چون گاهی لیزر موهای كرك دار می‌تواند آنها را به موهای ضخیم تبدیل كند.

دكتر سالك درباره میزان برگشت‌پذیری این روش نیز، افزود: خیلی كم پیش می‌آید كه لیزر جواب ندهد. با تكرار لیزر هر بار میزان جواب دهی بیشتر می‌شود، بعضی افراد موهای مقاوم‌تری دارند و دفعات بیشتری را لازم دارند ولی موهای بعضی افراد مقاومتشان زیاد نیست و خیلی زودتر جواب می‌دهد، به طور كلی می‌توان گفت پاسخ هر فرد برای لیزر، اختصاصی برای آن فرد است.وی در ادامه تاكید كرد: اگر مشكل هورمونی جدی وجود داشته باشد، ممكن است لیزر اصلا جواب ندهد یا اگر جواب بدهد خیلی سریع دوباره موها رشد می‌كند، برای همین در افرادی كه این احتمال وجود دارد بررسی هورمونی انجام می‌دهیم كه اگر هورمون‌هایشان مشكل دارد، هم‌زمان درمان هورمونی هم انجام شود.

وی افزود: برای همه افراد بررسی هورمونی لازم نیست، بسیاری از مواقع همه افراد خانواده مشكل ژنتیكی دارند و نیاز به بررسی هورمونی نیست، ولی اگر كسی كه سابقه ندارد ناگهان پرمویی پیدا كند در اكثر مواقع ناشی از اختلالاتی مثل جوش و اختلالات قاعدگی و كیست تخمدان است، در این افراد لازم است كه حتما بررسی هورمونی انجام شود و درمان لیزر همزمان با درمان هورمونی‌ صورت گیرد.این متخصص در ادامه تاكید كرد: درمان لیزر باید حتما توسط متخصص و با انتخاب یك دستگاه مناسب انجام شود. البته نوع پوست فرد و نوع مو نیز مهم است.

سالك افزود: لیزرها پارامترهای خاصی دارند كه باید رعایت شود، نوع دستگاه‌ها مهم است، باید دستگاه‌ها شناخته شده باشند تا موثر واقع شوند تا از هدر رفتن پول بیمار جلوگیری شود.وی در ادامه تاكید كرد: لیزر مو اكثرا باید با حضور خود متخصص انجام شود و از هر سنی می‌تواند آغاز شود، حتی افرادی كه حوالی سن بلوغ باشند می‌توان برایشان از این روش استفاده كرد.وی افزود: قبل از انجام عمل لیزر باید نكاتی از قبیل استفاده از عینك و این كه فرد برونز نكرده باشد و زمینه‌‌ای برای لك و زخم نداشته باشد، رعایت شود. این روش روی تمام بدن قابل اجرا است و محدودیتی وجود ندارد.این متخصص در ادامه درباره مراقبت‌های بعد از انجام لیزر نیز، اظهار كرد: متخصصان از كرم‌هایی استفاده می‌كنند كه محل استفاده شده از لیزر روی آن زودتر ترمیم پیدا كنند و قرمزی و تحریك پوست از بین برود.

وی در ادامه افزود: در طول مدت درمان نباید موها از ریشه درآید برای اصلاح می‌توانند از تیغ یا قیچی استفاده كنند و اگر موها را از ریشه درآوردند باید سه هفته فاصله بدهند چون برای لیزر نباید تا سه هفته موها را از ریشه دربیاورند به این دلیل كه ساقه مود از بین می‌رود و چیزی وجود ندارد كه هدف لیزر باشد.این متخصص درباره مدت طول درمان، گفت: طول مدت درمان برای موهای زائد، شش تا هفت مرتبه است و ممكن است بیشتر هم باشد. فاصله زمانی بین یك تا دو ماه با توجه به موی فرد متفاوت است.دكتر سالك در پایان خاطرنشان كرد: برای بیماری‌های پوستی از جمله ضایعات عروقی، ماه گرفتگی و یا هموژیوم (دانه‌های برجسته قرمز رنگ) می‌توان از روش لیزر درمانی استفاده كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha