سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۷

سلامت نیوز : در حالی که دولت ادعا داشته طی سال‌های اخیر هر ساله دو میلیون و ششصد هزار فرصت شغلی ایجاد می کند و بر آن اساس باید تا پایان سال 91 بیکاری ریشه کن شود، جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می دهد که بیش از 3 میلیون بیکار در کشور وجود دارد . این در حالی است که دولت کسانی را که یک ساعت کار در هفته داشته باشند شاغل محسوب می کند و به این ترتیب باید گفت این 3 میلیون نفر حتی شغلی در حد یک ساعت در هفته هم ندارند! به این ترتیب می‌توان ادعا کرد که تعداد بیکاران واقعی بیش از این رقم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ مرکز آمار ایران نرخ بیکاری تابستان امسال را4/12 درصد و تعداد بیکاران کل کشور را بیش از 3 میلیون و 23 هزارنفر اعلام کرد.مرکز آمار ایران با انتشار جدیدترین گزارش فصلی طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان امسال اعلام کرد:2/38 درصد جمعیت در سن کار طی تابستان امسال از نظر اقتصادی فعال بوده است؛ به این معنی که در گروه شاغلان یا بیکاران قرار داشته‌اند.

براساس این گزارش، همچنین نتایج این طرح نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است.بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور حاکی از افزایش2/1 درصدی این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل(تابستان 1390) بوده ، این شاخص نسبت به فصل گذشته تغییری نداشته است.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت ده ساله و بیشتر نشان می دهد که4/12 درصد از جمعیت فعال در تابستان امسال بیکار بودند. براساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال قبل(تابستان 1390)3/1 درصد افزایش و نسبت به فصل گذشته5/0 درصد کاهش داشته است.بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری جمعیت 15 ساله و بیشتر نشان می دهد که4/12 درصد از جمعیت فعال کشور در تابستان امسال بیکار بودند و نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

سهم اشتغال ناقص نشان می دهد که2/8 درصد جمعیت شاغل دارای اشتغال ناقص بوده‌اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می دهد که خدمات با9/46 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش های صنعت با7/32 و کشاورزی با3/20 درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان 24-15 ساله حاکی از آن است که 27 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بودند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است، روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان 24-15 ساله نشان می دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال گذشته3/2 درصد افزایش، نسبت به فصل قبل6/1 درصد کاهش یافته است.همچنین نرخ بیکاری جوانان 29-15 ساله نیز حاکی از آن است که8/24 درصد از جمعیت فعال این دوره سنی بیکار بودند و این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری در این گروه سنی نشان می دهد که این شاخص نیز نسبت به فصل مشابه در سال گذشته3/2 درصد افزایش و نسبت به فصل قبل یک درصد کاهش پیدا کرده است.بررسی سهم شاغلین 15 ساله و بیشتر با ساعت کار معمول 49 ساعت و بیشتر نشان می‌دهد7/41 درصد شاغلین به طور معمول بیش از 49 ساعت در هفته کار می کنند این شاخص که یکی از نماگرهای کار شایسته است نشان می دهد در کشور سهم زیادی از شاغلین بیشتر از استاندارد کار می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha