پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 59597

سلامت نیوز : حسن امامی رضوی ظهر امروز در نشست مشترک چشم‌پزشکان و نماینده سازمان نظام پزشکی، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و وزارت بهداشت در سالن همایش‌های رازی برگزار شد در مورد تغییر تعرفه‌های چشم‌پزشکی اظهار داشت: انجمن چشم ‌پزشکی در ابلاغ کتاب تعرفه‌های انجمن فعال بوده و اصولاً در حوزه چشم پزشکی تعرفه‌ها از ارزش‌های نسبی برخوردارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به کتاب مرجعی که در کشور بر مبنای آن تعرفه‌گذاری‌ها صورت می‌گیرد، گفت: کتاب ارزشگذاری کالیفرنیا 25 سال پیش وارد کشور شده و هیچ بازنگری هم در آن صورت نگرفته است و الان هم در آمریکا از کتاب CPT استفاده می‌کنند که میزان ارزش هر تخصص سالانه و بر مبنای دلار به‌روز می‌شود و شاخص‌های خاصی را برای تعیین تعرفه دارند.

امامی رضوی با تأکید بر اینکه برخی خدمات هم در کشور ممکن است به مرور تغییر کرده باشد، گفت: حدود 10 سال پیش زمانی که لاپاراسکوپی برای جراحی کیسه صفرا تازه وارد بازار حوزه درمان شده بود هزینه جراحی با این روش بسیار بالاتر از جراحی باز بود ولی الان هزینه آن پایین‌تر از هزینه جراحی باز است.

معاون درمان وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: الان دو سال است که با توجه به اینکه کشور ما برای تعرفه‌گذاری شرایط خاص خود را داریم کار جدیدی را شروع کرده‌ایم چون سازمان‌های بیمه‌گر بار مالی که در تعرفه‌گذاری جدید بر آنها تحمیل می‌شد را قبول نکردند.

وی ادامه داد: همچنین ما نظام نوین پرداخت در حوزه پزشکی داریم که اخیراً در پرداخت عملکردی بازنگری داشته‌ایم و بنا شده تا تقریباً ۱۰۰درصد درآمد پزشکان در بخش دولتی به جای 40 درصد به پزشکان پرداخت شود.

امامی رضوی افزود: بیمارستان‌ها می‌گویند این 40 درصد به دلیل استهلاک تجهیزات بیمارستانی از پزشکان گرفته می‌شود در صورتی که درست نیست چون بیمه‌ها 50 درصد هزینه را به بیمارستان می‌پردازند و ما می‌توانیم آن را بابت تجهیزات محاسبه کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد نظام پرداخت گفت: طی چند سال اخیر و پیچ و خم‌های تعرفه‌ها ارتباط مالی پزشک و بیمار به شدت پررنگ شده و نظام ارائه خدمات ما نیاز به تحول دارد. ما کشوری با سطح درآمد متوسط هستیم و سرانه درمان ما یک سوم کشورهای منطقه است در حالی که ارائه خدمات یکسان است.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به مزیت‌های برنامه پزشک خانواده گفت: این برنامه به دنبال ارائه خدمات مناسب است چرا که اکنون مردم برای گرفتن خدمت باید مسیر طولانی طی کنند یا مصرف دارو در کشور ما در بالاترین حد دنیا قرار دارد که پزشک خانواده در کاهش آن می‌تواند مؤثر باشد.

به گفته امامی رضوی ما اکنون تجربه اجرای هشت سال از این برنامه را در سطح روستاهای کشور داریم و امید است تا با اجرای آن بار مراجعات کمتر شود و مردم دیگر در زمان پیشرفت بیماری مراجعه نکنند بلکه از ابتدا زیر نظر پزشک باشند.

وی در مورد تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: اخیراً 25 شرکت دانش‌بنیان از دانشگاه علوم پزشکی تهران مجوز گرفته‌اند و قرار است 600 شرکت دانش‌بنیان در مرجع علوم پزشکی تهران و 500 شرکت در زیر مجموعه علوم پزشکی شهید بهشتی ایجاد شود.

معاون درمان وزیر بهداشت در مورد اقتصاد مقاومتی گفت:‌ ما نباید فکر کنیم که شرایط الان ما با شرایط دفاع مقدس متفاوت است الان با این تحریم‌ها ما را در جنگ اقتصادی و تحت فشار قرار داده‌اند که باید در این راستا از امکانات موجود استفاده بهینه کنیم.وی گفت: متأسفانه کشورهای غربی ناجوانمردانه دارو و تجهیزات پزشکی را نیز تحریم کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha