یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۸
کد خبر: 60786

با توجه به تعرفه های پایین و جهش قیمت ارز، هزینه واردات تجمهیزات و مواد مصرفی در مراکز تصویربرداری پزشکی به شدت افزایش یافته است و امکان واردات را محدود ساخته است.

بحران در مراکز تصویربرداری پزشکی
سلامت نیوز : رئیس انجمن رادیولوژی ایران، وضعیت مراکز خصوصی و دولتی تصویربرداری پزشکی در کشورمان را بحرانی خواند و گفت: در شرایط موجود، بخش دولتی زودتر ورشکست می شود.

دکتر جلال جلال شکوهی در گفتگو با مهر اظهارداشت: با توجه به تعرفه های پایین و جهش قیمت ارز، هزینه واردات تجمهیزات و مواد مصرفی در مراکز تصویربرداری پزشکی به شدت افزایش یافته است و امکان واردات را محدود ساخته است.

وی ازگران شدن قیمت فیلم معمولی و دیجیتال رادیولوژی، مایع هلیوم ام آری آی و لامپ اشعه ایکس سی تی اسکن به عنوان نمونه ای از افزایش قیمت مواد مصرفی مراکز تصویربرداری پزشکی نام برد و افزود: دستگاه سی تی اسکن که تا چند وقت قبل قیمتش 700 تا 800 میلیون تومان بود حالا قیمت لامپ اشعه ایکس این دستگاه به تنهایی یک میلیارد تومان شده است.

جلال شکوهی تاکید کرد: با این روند افزایش، کاری نمی توان کرد جز اینکه در اتاق سی تی اسکن را بست و خدمات ارائه نداد.وی با اشاره به تکنولوژی لامپ اشعه ایکس دستگاه سی تی اسکن که "های تکنولوژی" است، گفت: تنها دو سه کمپانی در دنیا توان تولید این لامپ را دارند و این لامپ به مرور استفاده در سی تی اسکن ضعیف شده و می سوزد که برای تعویض آن می بایست لامپ کهنه را تحویل کمپانی مربوطه داد.

رئیس انجمن رادیولوژی ایران با اعلام اینکه قیمت فیلم معمولی با توجه به کاربرد کم آن به شدت گران شده است، افزود: قیمت فیلم دیجیتال زیاد بالا نرفته است. با توجه به اینکه بالای 50 درصد مراکز رادیولوژی در کشور دیجیتال هستند، قیمت این دستگاه نیز از 60 میلیون به 150 میلیون تومان افزایش یافته است.

جلال شکوهی با اشاره به تهیه مواد مصرفی و تجهیزات مراکز تصویربرداری پزشکی با ارز آزاد، اظهارداشت: در جلساتی که با مراکز خصوصی داشتیم، قرار شده هزینه سربار و اضافی، با توافق بیمار از آنها دریافت شود. چون دولت از بخش خصوصی هیچ حمایتی نمی کند.

وی در همین زمینه ادامه داد: البته شنیده ایم این موضوع در برخی از مراکز دولتی نیز اعمال می شود. اگر اینگونه نباشد، بخش دولتی زودتر از مراکز خصوصی ورشکست می شوند چون بخش خصوصی می تواند تعطیل کند اما مراکز دولتی اگر تعطیل شوند، وضعیت حوزه سلامت دچار اختلال می شود.

رئیس انجمن رادیولوژی ایران با اشاره به افزایش قیمت مایه هلیوم که در ام آر آی کاربرد دارد، افزود: در حال حاضر بیش از 30 مرکز در کشور که دارای دستگاه ام آر آی هستند، با مشکل برای تهیه مواد مصرفی مواجه اند.

جلال شکوهی با اعلام اینکه راه اندازی یک مرکز جامع تصویربرداری پزشکی در کشور بالای 10 میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: اگر دولت از مراکز خصوصی حمایت نکند و ارز مرجع به این بخش اختصاص ندهد، قطعا این مراکز برای ادامه فعالیت با مشکل مواجه خواهند شد. به طوریکه مراکز کوچک رادیولوژی زودتر ورشکست می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha