محققان آمریكایی اعلام كردند مصرف انواع خاصی از داروها برای سوزش و افزایش اسید معده می‌تواند خطر اختلال در توانمندی شناختی افراد مسن را افزایش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، این داروها موسوم به "هیستامین ‪ ۲‬ریسپتور آنتاگونیست" یا (‪ (H2As‬است كه حاوی داروهای رایجی مانند "زانتاك" و "پپسید" است.

گزارش‌های قبلی نتایج متناقضی در مورد تاثیرات‪ H2As‬بر قوای شناختی افراد ارائه كرده بود. اگر چه مطالعات اخیر بطوركلی یك اثر منفی را تایید كرد اما به نتایج قطعی دست نیافت.

دكتر "مالاز بوستانی" و همكارانش از دانشگاه ایندیانا در ایندیاپولیس از یك آزمایش استاندارد نظارت برای تشخیص آسیب شناختی در ‪ ۱۵۵۸‬شهروند آمریكایی ‪ ۶۵‬ساله و بیشتر كه دارای توانایی‌های ذهنی طبیعی در آغاز این تحقیق داشتند، استفاده كردند.

این تحقیق نشان داد، در طول این تحقیق ‪ ۲۷۵‬تن از این تعداد (‪۱۷/۷‬ درصد) نشانه‌هایی از كاهش ظرفیت شناختی از خود نشان دادند. پس از در نظر گرفتن سن، سطح سواد و تحصیلات و پیشینه پزشكی، محققان دریافتند درمان با ‪ H2As‬احتمال بروز آسیب شناختی را دو برابر می‌كند.

این تحقیق نشان داد استفاده طولانی مدت از ‪ H2As‬با بروز آسیب شناختی در افراد مسن آمریكایی مرتبط است.

از آنجا كه تعداد زیادی از شهروندان آمریكایی هر ساله از این دارو استفاده می‌كنند تقریبا برای ‪ ۱۶‬میلیون شهروند آمریكایی در سال ‪۲۰۰۵‬ داروی ‪ H2As‬تجویز شده است ارتباط بین ‪ H2As‬و آسیب شناختی به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

نتایج این تحقیق در شماره اخیر نشریه آمریكایی ‪Geriatric Society‬ به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha