آیا حامله شده اید؟ به احتمال زیاد تا موعد اولین پریود بعدی یا حتی یکی دو هفته بعد از آن، نشانه خاصی را مشاهده نخواهید کرد.در صورتی که در چند ماه اخیر وضعیت قاعدگی خود را به دقت زیر نظر نداشته اید، یا اگر پریود شما نامنظم بوده و هر ماه تغییر می کرده است، ممکن است نتوانید موعد دقیق قاعدگی بعدی خود را مشخص نمایید. اما اگر برخی از نشانه های زیر در شما ظاهر شدند و تا مدتی هم پریود نشدید، ممکن است باردار شده باشید.

 نشانه های حاملگی احتمالی

علائم بارداری چقدر زود می تواند نشان داده شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث کلیولندکلینیک، به طور کلی، علائم بارداری پس از کاشت موفقیت آمیز تخمک بارور شده در رحم شما شروع می شود، که تقریباً 8 تا 10 روز پس از تخمک گذاری رخ می دهد. دکتر جهوری می گوید: «هنگامی که یک تخمک بارور شده کاشته شود، هورمون های بارداری دائمی خواهید داشت. این زمانی است که علائم معمولا شروع شده و خود را نشان می دهند.

مشکل این است که برخی از علائم اولیه بارداری می توانند شبیه یک دوره ی عادی پریود باشند. به عنوان مثال، پس از کاشت، شما می توانید آنچه به عنوان خونریزی لانه گزینی شناخته می شود، که به نظر می رسد لکه بینی یا یک دوره سبک قاعدگی است.

سایر علائم اولیه بارداری، از جمله حساسیت سینه یا تورم سینه ها، می تواند شبیه علائم PMS (سندرم پیش از قاعدگی) باشد. این به دلیل تغییرات هورمونی است. دکتر جاوری می‌گوید: «هورمون‌هایی که پس از تخمک‌گذاری ترشح می‌شوند(زمانی که بدن فکر می‌کند ممکن است باردار باشید)، بسیار شبیه هورمون‌هایی هستند که بعد از بارداری ادامه پیدا می کنند.

نشانه هایی که به شما می گوید باردار هستید

علاوه بر این، چندین علامت و نشانه دیگر وجود دارد که ممکن است باردار باشید.

بیزاری از غذا یا هوس غذایی

بیزاری از غذا در دوران بارداری شایع است، جایی که نمی توانید طعم، بو یا حتی نگاه کردن به برخی غذاها را تحمل کنید. دکتر جهوری می گوید که هر دوی اینها( بیزاری از غذاها- هوس های غذاییعجیب) بدون علت و دلیل آشکار می شود. او توضیح می‌دهد: «هیچ ارتباطی با آنچه بدن شما در بارداری واقعاً به آن نیاز دارد، که بسیار غیرعادی است، وجود ندارد. «برخی از مردم هوس خوردن غذاهای چرب دارند. برخی از افراد هوس خوردن غذاهای شور دارند. برخی افراد نمی توانند گوشت بخورند. بعضی ها بوی گوشت را حس نمی کنند. آنها فقط تصادفی هستند.»

طعم فلزی در دهان شما

داشتن طعم فلزی در دهان به دلیل بیماری، داروها یا حتی آلرژی های غذایی بسیار رایج است. با این حال، بارداری نیز می تواند باعث این وضعیت شود.

تغییرات در ترشحات واژن

مخاط دهانه رحم شما (که به عنوان بخشی از ترشحات واژن خارج می شود) بسته به محل چرخه قاعدگی شما می تواند نازک تر یا غلیظ تر شود. این تغییرات در قوام می تواند به شما در سنجش باروری و وضعیت بارداری کمک کند. دکتر جهوری می گوید: «این ترشحات رقیق و آبکی قبل از تخمک گذاری است. "سپس بعد از تخمک گذاری ضخیم تر می شود - و اگر باردار هستید حتی غلیظ تر می شود و همینطور باقی می ماند.»
دکتر جهوری تاکید می کند که این کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست. مردم به من می گویند، چرا این ترشحات را دارم؟ حتما عفونت دارم من نگران بچه هستم. اما، نه !افزایش ترشحات طبیعی است.

افزایش دمای پایه

سطح پروژسترون شما بعد از تخمک گذاری و زمانی که باردار هستید افزایش می یابد (و در نتیجه دمای پایه بدن شما نیز افزایش می یابد). دکتر جهوری می گوید: «اگر تخمک گذاری داشته باشید، دمای بدنتان بالا می رود. اما اگر باردار باشید، همچنان بالا خواهد ماند. ممکن است بگویید، «من همیشه احساس گرما می کنم.»

تورم و حساسیت در سینه

یکی از نشانه های اولیه حاملگی، حساس و دردناک شدن پستانها به علت افزایش سطح هورمونها است. درد پستانها ممکن است شبیه به درد آنها در هنگام پریود، یا کمی شدیدتر باشد. این عارضه پس از سه ماهه اول حاملگی و با عادت کردن بدن به تغییرات هورمونی، تا حد زیادی از بین می رود.

خستگی

ناگهان احساس خستگی می کنید؟ یا نه، احساس کوفتگی و ضعف عمومی شدید دارید؟ هیچ کس به درستی نمی داند که علت بروز این خستگی های ناگهانی در اوائل حاملگی چیست، اما احتمالا افزایش ناگهانی سطح هورمون پروژسترون می تواند یکی از عوامل بروز خواب آلودگی باشد.

با ورود به سه ماهه دوم حاملگی احتمالا سرحال تر شده و احساس انرژی بیشتری خواهید کرد، اما احساس ضعف و خستگی در اواخر دوران حاملگی دوباره باز خواهد گشت، زیرا در آن دوران وزن نسبتا زیادتری را باید حمل کرده و همچنین به علل مختلف ممکن است خواب کافی نداشته باشید.

خونریزی ناشی از لانه گزینی

برخی از خانمها در حدود روزهای یازدهم یا دوازدهم پس از باردار شدن (یعنی تقریبا همزمان با زمان پریود بعدی)، مقدار کمی خونریزی یا لکه بینی مشاهده می کنند. این خونریزی ممکن است ناشی از ورود تخمکِ بارور شده به بافت پر خونِ رحم شما باشد، اما کسی دلیل قطعی آن را نمی داند.

حرکت تخم لقاح یافته به سمت رحم، ۶روز پس از بارور شدن آغاز می شود و هنگامی که می خواهد در دیواره رحم، محلی را برای استقرار خود برگزیند، مختصر خونریزی اتفاق می افتد.این خونریزی بسیار کم و اغلب به صورت لکه های قرمز یا قهوه ای مایل به قرمز خواهد بود و تنها یک یا دو روز طول خواهد کشید.
در صورت مشاهده خونریزی یا لکه بینی، خصوصا اگر همراه با درد باشد، پزشک خود را در جریان بگذارید؛ زیرا این موارد ممکن است نشانه های حاملگی خارج رحمی باشند.

تهوع یا استفراغ

در اکثر خانم ها، تهوع صبحگاهی تا حدودا یک ماه پس از باردار شدن رخ نمی دهد. حتی برخی از خانمها آنقدر خوش شانس هستند که هیچ گاه این عارضه را تجربه نمی کنند. اما احساس تهوع در تعدادی از خانمهای حامله، بسیار زودتر آغاز می شود؛ همچنین این تهوع ممکن است فقط در صبحگاه رخ ندهد. عارضه ویار بارداری ممکن است صبح، ظهر یا حتی شب هنگام بروز کند.

تقریبا نیمی از خانمهایی که به این عارضه دچار می شوند، با آغاز سه ماهه دوم حاملگی، به کلی بهبود پیدا می کنند. شدت این عارضه در بقیه خانمها نیز غالبا در ماه چهارم یا پنجم حاملگی کاهش می یابد.

نفخ شکم

تغییرات هورمونی در اوائل حاملگی ممکن است موجب بروز حالت نفخ در شما بشوند؛ که این حالت مشابه با همان وضعیتی است که برخی از خانمها پیش از آغاز پریود ماهانه خود تجربه می کنند. به همین دلیل، حتی در اوائل حاملگی که رحم شما هنوز هم بسیار کوچک است، ممکن است احساس کنید که اندازه دور کمر لباسها برای شما کوچک شده است!

تکرر ادرار

اندکی پس از باردار شدن، ممکن است احساس کنید که به طور مرتب نیاز به ادرار کردن دارید. چرا؟ علت عمده این مطلب آن است که در دوران حاملگی، حجم خون و مایعات در بدن شما افزایش پیدا می کند، که در نتیجه حجم بیشتری از مایعات به کلیه ها و در نتیجه مثانه شما وارد می شود.

این عارضه ممکن است از هفته ششم حاملگی آغاز شده و در طول دوران حاملگی ادامه پیدا کرده یا حتی وخیم تر شود، البته رحم در حال رشد شما نیز فشار بیشتری بر مثانه وارد خواهد کرد.

تاخیر پریود

اگر پریود شما معمولا منظم بوده اما این بار به موقع شروع نشده است، می توانید پیش از آنکه سایر نشانه های فوق را مشاهده کنید، از تست حاملگی استفاده نمایید. اما اگر قاعدگی شما منظم نبوده یا اینکه زمان پریودهای قبلی خود را یادداشت نکرده اید، تهوع، حساسیت پستانها یا افزایش دفعات استفاده از دستشویی می توانند نشانه های حاملگی باشند.

دمای پایه بدن شما بالا مانده است

اگر دمای پایه بدن خود را یادداشت می کرده اید و اکنون مشاهده می کنید که این دما به مدت ۱۸روز در مقدار بالاتر از معمول باقی مانده است، احتمالا حامله شده اید.

تست حاملگی خانگی که نتیجه مثبت بدهد

علی رغم تبلیغاتی که روی جعبه های این تستها دیده می شود، اکثر آنها تنها یک هفته پس از موعد پریود بعدی می توانند حاملگی را تشخیص دهند. پس اگر زودتر از این موعد از این تستها استفاده کرده و نتیجه منفی گرفتید، بهتر است چند روز بعد دوباره تست را تکرار نمایید. البته اگر هنوز پریود نشده باشید!

پس از اینکه یکی از این تستها نتیجه مثبت داد، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. هنوز هم قطعی ترین روش در ایران تست خون بتا اچ سی جی است که با دستور پزشک در آزمایشگاهها انجام میشود.

چه زمانی نگران درد و خونریزی باشیم

هنگامی که باردار هستید، خونریزی و درد دو علامتی هستند که باید مراقب آنها باشید.

دکتر جهوری می گوید: لکه بینی طبیعی است. ما می دانیم که 25 تا 40 درصد افراد در اوایل بارداری، مانند چهار تا شش هفته اول، لکه بینی خواهند داشت. با این حال، خونریزی کاملا متفاوت است. خونریزی می تواند نشانه ای از سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد، یک وضعیت بسیار خطرناک که در آن تخمک بارور شده در خارج از رحم کاشته می شود.

درد همچنین می تواند نشانه حاملگی خارج از رحم باشد. دکتر جهوری می‌گوید: «این طبیعی است که به محض کاشت، گرفتگی عضلات قبل از قاعدگی داشته باشید و همچنین طبیعی است که گرفتگی در دوران قبل از قاعدگی داشته باشید. گرفتگی در چهار یا پنج هفته اول بارداری کاملا طبیعی است.

درد شدید که در عملکرد روزانه شما اختلال ایجاد می کند و بیش از 30 ثانیه طول می کشد، خطرناک است. اگر در مورد درد سؤالی دارید، با پزشک خود تماس بگیرید تا بتوانید در مورد اینکه آیا نیاز به ارزیابی دارید یا خیر صحبت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha