سلامت نیوز : رییس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو از تولید واکسن ایرانی آنفلوآنزا از سال آینده خبر داد و اظهار کرد: زیرساخت‌های تولید این واکسن با همکاری یک شرکت خارجی در کشور فراهم شده است و معاونت تحقیقات و فناوری نیز مشارکت کرده تا تکنولوژی آن را وارد کشور کنیم.

دکتر محمد قیصرزاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا قیمت بالایی دارد، اظهار کرد: با تولید این واکسن در کشور، صرفه‌جویی ارزی بالایی برای کشور ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این باید در نظر داشت که واکسن آنفلوآنزا دارای اهمیت استراتژیک است، زیرا آنفلوآنزا ممکن است در برخی ایام سال اپیدمی و همه‌گیر شده و نیاز به تامین این واکسن دوچندان شود. البته هنوز مجوز ساخت این واکسن صادر نشده و پرونده آن در دست بررسی است.

رییس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو با بیان اینکه 60 درصد واکسن‌های مورد نیاز بازار را از طریق تولیدات داخلی تامین می‌کنیم، گفت: به عنوان نمونه واکسن‌های فلج اطفال، دیفتری و سه‌گانه در داخل کشور تولید می‌شوند.

قیصرزاده در خصوص نحوه نظارت بر تولید و توزیع واکسن‌های داخلی، ادامه داد: واکسن در جمعیت زیادی توزیع می‌شود و اگر عوارضی هم داشته باشد، بلافاصله پس از جریان قرار دادن مرکز مدیریت و مراقبت از بیماری‌های وزارت بهداشت جمع‌آوری می‌شود.

وی افزود:‌ خوشبختانه سیستم مراقبتی کارآمدی در کشور داریم و در تمام روستاها و شهرها سیستم پیگیری و ردیابی مراقبتی مشکلات به وجود آمده را گزارش می‌کند. سازمان غذا و دارو نیز از نظر نظارت و کنترل واکسن‌ها از سال 2010 میلادی توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک مرکز قابل اعتماد و کارا شناخته شده است.

رییس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه عمده واکسن‌های مورد استفاده در کشور را موسسه رازی تولید می‌کند، اظهار کرد: به عنوان مثال واکسن "ب.ث.ژ" و هپاتیت به ندرت وارد کشور می‌شود، تولید داخلی دارد و مرتب تحت بازرسی و نظارت قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha