سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 73679

یکی از جدی‌ترین مشکلاتی که کاربران رایانه را تهدید می‌کند نحوه نادرست قرار گرفتن مچ و دست‌ها در زمان کار با صفحه کلید و موس رایانه است. این اختلال که به سندروم تونل کارپال معروف است در واقع وضعیتی است که بر اثر فشار وارد بر عصب میانی مچ دست ایجاد می‌شود.

کار با رایانه عامل این بیماریست+راهکار درمانی
سلامت نیوز : به‌طور معمول افراد در زمان کار با رایانه عادات مختلفی دارند و شکل قرارگیری دست‌ها و سر و گردن متغیر است ولی این امر بیشتر در جهت منفی عمل کرده و آسیب وارده را به فرد افزایش می‌دهد. یکی از جدی‌ترین مشکلاتی که کاربران رایانه را تهدید می‌کند نحوه نادرست قرار گرفتن مچ و دست‌ها در زمان کار با صفحه کلید و موس رایانه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ؛ این اختلال که به سندروم تونل کارپال معروف است در واقع وضعیتی است که بر اثر فشار وارد بر عصب میانی مچ دست ایجاد می‌شود. کانال کارپال مسیر باریکی در مچ دست است که از استخوان‌های کوچک و بافت نواری سخت تشکیل شده است و اعصاب از داخل آن عبور می‌کند.  این کانال در واقع همانند قرقره‌‌ای برای تاندون‌ها عمل می‌کند که انگشت‌های دست را خم می‌کند. عصب میانی در این ناحیه حواس و حرکت کف دست، شست، انگشت اشاره، میانی و انگشت حلقه را ایجاد می‌کند.

 این نقطه از مچ زمانی که اعصاب وارد دست می‌شوند تونل(کانال) پارکال نامیده می‌شود. هر حرکتی که باعث ایجاد فشار مداوم بر این کانال شود مانند رانندگی، نقاشی کردن، نواختن آلات موسیقی، انجام ورزش‌هایی مانند هندبال، خیاطی، استفاده از ابزارهای چرخشی، نوشتن زیاد و حتی کار با رایانه می‌تواند این کانال را زیر فشار قرار داده و ایجاد مشکل کند.

فشار ایجادشده رفته‌رفته باعث بروز درد، بی‌حسی، سوزن سوزن شدن در دست و سر انگشت‌ها، ضعف و آسیب عضلانی ناحیه دست‌ها و انگشت‌ها و نیز درد منتشره تا آرنج می‌شود. سندروم تونل کارپال در زنان شایع‌تر بوده و در هر سنی قابل مشاهده است ولی افراد 30 تا 60 سال بیشتر در معرض خطر هستند.

 اگر در خانواده سابقه ابتلا به این بیماری را دارید، دچار آسیب‌های مچ و شکستگی استخوانی هستید، بیماری‌های دیگری چون دیابت یا التهاب روماتیسمی مفاصل دارید کاری مداوم و تکراری را با دست انجام می‌دهید در معرض خطر ابتلا به سندروم کانال کارپال قرار دارید. علاوه بر این بارداری هم یکی از عوامل خطرساز ابتلا به این سندروم است زیرا زنان باردار 50 درصد بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

 چگونه از این عارضه پیشگیری کنیم؟

بهترین و مؤثرترین درمان سندروم کانال کارپال جلوگیری از ابتلا به آن است. همیشه سعی کنید در زمان انجام کارهایی که با دست انجام می‌دهید فشار اضافی وارد بر مچ و دست‌ها را کاهش دهید.

 اگر کار شما به گونه ای است که مجبورید ساعت‌ها با رایانه کار کنید، دگمه‌های صفحه کلید را آهسته‌تر فشار دهید تا به انگشتانتان فشار وارد نشود، موقع نوشتن از خودکاری بزرگ‌تر و روان‌تر استفاده کنید و آن را محکم روی صفحه فشار ندهید.  سعی کنید حتما موقع کار به خودتان استراحت دهید تا در فواصل زمانی فشار از روی مچ و انگشتانتان برداشته شود.

همیشه حواستان به نحوه قرار گرفتن دست‌هایتان موقع کار باشد. هرگز مچ‌هایتان را طولانی‌مدت به حالت خمیده و بالا یا پایین تر از سطح دست‌هایتان نگه ندارید. دست‌ها در حالت صحیح باید کاملا صاف و بدون هرگونه زاویه‌ای روی موس یا صفحه کلید رایانه قرار گیرد. کج گذاشتن دست روی موس یا صفحه کلید به طوری که زاویه دست رو به داخل یا خارج باشد، باعث اعمال فشار به کانال کارپال مچ دست می‌شود.

بهترین حالت قرار گرفتن صفحه کلید برای جلوگیری از ایجاد درد در ناحیه مچ و انگشتان دست هم سطح بودن آن با آرنج و حتی کمی پایین تر است. مراقب شکل نشستن خود باشید به‌طوری که درست قرار نگرفتن پشت رایانه باعث خمیده شدن شانه‌ها رو به جلو می‌شود که باعث کوتاه شدن ماهیچه‌های سرشانه  اعمال فشار بر اعصاب ناحیه گردن می‌شود.  این حالت به مرور روی مچ، دست‌ها و انگشتان اثر می‌گذارد.

 شرایط محیط کار خود را همیشه گرم نگه دارید به‌طوری که کار کردن در شرایط سرد درد و خشکی دست‌ها را تشدید می‌کند. برای رفع این مشکل می‌توانید با استفاده از دستکش دست‌هایتان را گرم نگه دارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha