جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۶

سلامت نیوز : یک متخصص روانشناسی بالینی با بیان اینکه هوش شناختی یا "آی کی یو" تنها 20 تا 30 درصد در موفقیت افراد نقش دارد، گفت: تحقیقات نشان داده است اشخاصی که دارای هوش هیجانی بالاتری هستند، پس از فارغ التحصیلی نسبت به دیگران از جایگاه اجتماعی، سلامت و حقوق بیشتری در جامعه برخوردارند.

دکتر بهروز دولتشاهی در گفت وگو با ایسنا ، اظهار کرد: هوش IQ به جنبه‌های شناختی آن همچون توانایی یادگیری، حل مسائل، حافظه و توانایی‌های ذهنی فرد مرتبط می‌شود درحالی که هوش هیجانی جنبه‌های غیرشناختی هوش را در برمی گیرد.

وی در تعریف هوش هیجانی (EQ) گفت: توانایی شناخت عواطف و احساسات خود و دیگران همچنین علم به اینکه چگونه بتوان آنها را در شرایط مختلف تحت کنترل درآورد، هوش هیجانی است بطوری که با شناسایی عواطف و احساسات دیگران، بتوان در زمان و مکان مناسب بهترین پاسخ را نسبت به آنها ارائه داد. به عبارت دیگر داشتن هوش هیجانی راهی برای زیرک بودن است.

این متخصص روانشناسی بالینی با بیان اینکه هوش شناختی یا همان IQ تنها 20 تا 30 درصد در موفقیت افراد نقش دارد، گفت: تحقیقات نشان داده است اشخاصی که دارای هوش هیجانی یا EQ بالاتری هستند، پس از فارغ التحصیلی نسبت به همسالان خود از جایگاه اجتماعی، سلامت و حقوق بیشتری در جامعه برخوردارند.

وی خودآگاهی و ارزیابی صحیح از حالات خلقی و روحی شخصی، خودگردانی به گونه‌ای که فرد بتواند احساسات و عواطف خود را به شکلی اجتماع پسندانه و مناسب بروز دهد، همچنین خویشتن داری و توانایی سازگاری با مشکلات را از جمله مولفه‌های هوش هیجانی عنوان کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به اینکه لازمه داشتن یک رابطه خوب با دیگران، درک و همدلی با آنها است و این موضوع در قالب آگاهی اجتماعی مطرح می‌شود، افزود: توانایی تاثیرگذاری بر دیگران نیز از دیگر مولفه‌های هوش هیجانی به شمار می رود. افرادی که EQ بالایی دارند با شناخت هیجانات خود و دیگران و تمایز بین آنها می‌توانند برای اداره فرایند فکر و کنترل ارتباطات خود از آن بهره ببرند.

این متخصص روانشناسی بالینی در پایان یادآور شد: بخش عمده‌ای از موفقیت به هوش هیجانی افراد مرتبط است و این توانایی علاوه بر ذاتی بودن می تواند از طریق آموزش کسب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha