سلامت نیوز : متخصص بیماری‌های دهان ایجاد فاصله در دندان به خصوص در دندان‌های خلفی را باعث گیر غذایی و پوسیدگی دندان‌ها دانست و افزود: ارتودنسی پیشگیری، در کودکان می‌تواند در پیگیری و درمان جزئی و ردیف کردن دندان‌ها مؤثر باشد.

رضا حسین‌پور در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: دندان‌های فاصله‌دار از سن نوزادی تا نوجوانی اهمیت دارند چرا که بعد از سن جوانی نیز فاصله بین دندان‌ها به دلیل کشیدگی و افتادن دندان‌ها به وجود می‌آیند.

متخصص بیماری‌های دهان ادامه داد: شایع‌ترین دلیل ایجاد فاصله بین دندان‌های نوزاد به این دلیل است که نوزاد فک را از یک والد و دندان را از والد دیگر ارث می‌برد به نحوی که دندان‌ها ریز و فک بزرگ به نظر می‌آیند و لابه‌لای دندان‌ها در فک، به صورت فاصله دیده می‌شود.

این دندانپزشک افزود: عامل دیگری که باعث می‌شود بین دندان‌ها فضا به وجود بیاید، بی‌دندانی‌های چندتایی است که به طور مادرزادی در افراد به وجود می‌آید به طوری که مثلاً فرد دو دندان یا 4 دندان ندارد و فضای خالی باقیمانده بین دندان‌ها تقسیم می‌شود.

حسین پور گفت: یک حالت در افراد بزرگسال دیده می‌شود که آن هم فاصله بین دو دندان جلو در فک بالا است که به دلیل وجود بافت لثه‌ای ایجاد می‌شود که با جراحی این بافت را کنار می‌گذارند و فاصله از بین می‌رود.

متخصص بیماری‌های دهان، شایع‌ترین حالت را همان حالت دندان‌های ریز و فک درشت عنوان کرد و افزود: برای رفع این مشکل باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

وی ادامه داد: تا سن 12 سالگی که سن دندان‌های مختلط - هم شیری هم دائمی - است فضای بین دندان‌ها کم یا زیاد می‌شود و خروجی نهایی بعد از 12 سالگی مشخص می‌شود اما توصیه می شود با مشاهده هر نوع فاصله بین دندانی یا به هم ریختگی که نظم دندان‌ها را در هر سنی مختل می‌کند به دندانپزشک مراجعه شود تا اگر نیاز به درمان خاصی بود پیگیری خاص آن انجام شود.

این دندانپزشک ایجاد فاصله در دندان به خصوص در دندان‌های خلفی را باعث گیر غذایی و پوسیدگی دندان‌ها دانست و افزود: ارتودنسی پیشگیری، برای سنین پایین می‌تواند در پیگیری و درمان جزئی و ردیف کردن دندان‌های کودک مؤثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha