سلامت نیوز : علیرضا زالی صبح امروز در دوازدهمین همایش انجمن علمی داروسازان که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد گفت: در سال‌های اخیر جامعه داروسازی با بی‌مهری و هجمه‌های زیادی روبرو شد اما تمامیت صنفی داروسازان باعث شد تا در عرصه علمی، صنفی و تحقیقاتی حضور فعال خود را حفظ کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: باید انجمن‌های علمی در کنار کارهای تحقیقاتی به چالش‌های سلامت توجه کنند و این کنگره داروسازان به بحث‌های بیماری‌های قلبی و هرمونی که مشکلات امروز نظام سلامت است به خوبی توجه کرد.

زالی با اشاره به اینکه سیمای بیماری و مرگ به شکل حیرت‌انگیزی در حال تغییر است گفت: اگر نظام سلامت با این شتاب نتواند برنامه‌های آتی را ساماندهی کند با چالش‌های بزرگ مواجه می‌شود که یکی از چالش‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور افزود: صنعتی شدن، افزایش شهرنشینی و استرس‌های جدید باعث شده بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش یابد و مداخله در این حوزه از برنامه‌های راهبردی دراز مدتی است که نیاز به پروتکل ملی دارد.

زالی با تاکید بر نقش مهم مداخلات دارویی و اصلاح الگوی زندگی گفت: بسیاری از مردم از بیماری فشار خون که با بیماری قلب و عروق مرتبت است اطلاع ندارند دو سوم از افرادی که فشار خون داشته‌اند از بیماری مطلع نبودند و این قاتل پنهان می‌تواند منجر به اختلالات جبران ناپذیر شود.

وی تصریح کرد: همچنین 8 میلیون ایرانی دیابت آشکار دارند و نیمه پنهان این صخره یخی در مرحله تشخیص قرار دارد که در غربالگری شناسایی نشده‌اند.

وی مشکل جدی صنعت دارویی کشور را مصرف بی‌رویه و خودسرانه دارو در کشور دانست و گفت: مصرف دارو در جهان سالانه 6 درصد افزایش می‌یابد اما در کشور با نرم جهانی فاصله داریم و بعد از کشور چین رتبه دوم را در آسیا داریم و در جهان نیز رتبه دوازدهم را داریم.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: بالاترین مصرف خودسرانه دارو در کشور در حوزه آنتی‌بیوتیک‌ها است که مقاومت میکروبی را در پی دارد. تزریقات بی‌رویه دارو نیز در کشور از میانگین جهانی بالاتر است.

زالی گفت: 3.6 برابر نرم جهانی، ایرانی‌ها دارو مصرف می‌کنند که به شدت باید مدیریت شود و در مصرف بهینه دارو فرهنگ‌سازی لازم انجام گیرد.

وی ادامه داد: داروخانه‌ها به دلیل حجم مطالبات و تأخیر در پرداخت تسهیلات با مشکل مواجه‌اند و گردش اقتصادی داروخانه‌ها نگران‌کننده شده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور افزود: داروخانه‌ها ماه‌های سختی را تجربه می‌کنند و گردش اقتصادی به گونه‌ای است که در تحقق اداره داروخانه مشکل دارند.

زالی تصریح کرد: از طرف دیگر به دلیل تکان‌های ارزی مشکلات بروکراسی، تحریم‌ها و نبود نقدینگی مکانیسم قیمت‌گذاری دارو دچار اختلال شد و روزهای سختی را رقم زد.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: اما امروز نگاه ملی حاکم بر داروسازان به گونه‌ای است که این شرایط بحرانی را پشت سر خواهیم داشت به طوری که در اردیبهشت‌ماه قدر مطلق کمبود داروهای مورد نیاز به اوج خود رسید اما امروز به روزهای کم تنش نزدیک می‌شویم.

زالی گفت: با ترخیص قابل توجه اقلام دارویی از گمرک و تنظیم قیمت‌گذاری تا حدی نگرانی‌ها در حال برطرف شدن است و با توجه به اینکه قیمت تمام شده دارو غیرعلمی و منطقی بود امروز کشور نیازمند تجربه مکانیسم قیمت‌گذاری مطلوب است. چرا که مردم از افزایش قیمت دارو نگران هستند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم اگر سازمان‌های بیمه‌گر 3 هزار و 200 میلیارد تومان در حوزه دارو اعتبارات تزریق کنند و سهم این سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت شود مکانیسم قیمت‌گذاری برای اینکه به مردم فشار نیاید ایجاد خواهد شد که البته به کمک دولت وزارت بهداشت و بیمه‌ها میسر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha