پنجشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۴

مشكلات زناشویی و دانش اندك زوج‌های ایرانی از الفبای روابط زناشویی امروز به یكی از مهم‌ترین دلایل طلاق در كشور تبدیل شده است .

50درصد طلاق های كشور به علت مشكلات زناشویی
سلامت نیوز : كمی ساده‌‌انگارانه است كه علت طلاق 16 زوج در هر ساعت را صرفا به عواملی همچون مشكلات اقتصادی یا نبود تفاهم و دخالت اطرافیان ربط دهیم. مشكلات زناشویی و دانش اندك زوج‌های ایرانی از الفبای روابط زناشویی امروز به یكی از مهم‌ترین دلایل طلاق در كشور تبدیل شده، چنانكه گزارش‌های رسمی تایید می‌كند كه 50 درصد طلاق‌های ثبت شده در كشور در دهه 80 به علت مسائل زناشویی و اختلالات جنسی درمان نشده یكی از زوجین بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ؛ این گزارش‌ها زمانی در ذهن به باوری تلخ تبدیل می‌شود كه نظر كارشناسان رصد وضعیت اختلالات جنسی در كشور را مورد بررسی و تجزیه قرار دهیم. روز گذشته و به مناسبت روز جهانی سلامت جنسی، مسوولان مركز درمان ناباروری ابن سینا در بیانی مشترك از نبود دانش روابط جنسی در خانواده ایرانی انتقاد كردند. انتقادی كه تا امروز بارها با كلماتی مشابه بیان شده و هیچ مقام مسوولی نسبت به آن معترض نبوده زیرا امروز حتی متولیان فرهنگی كشور هم می‌دانند كه جای خالی آموزش روابط جنسی سالم در فرهنگ خانواده ایرانی تا چه حد محسوس است آن هم در حالی كه كشورهای پیشرفته سال‌هاست كه آموزش چنین مفاهیم و مقولاتی را در دروس مقطع دبستان گنجانده‌اند زیرا باور دارند كه قطعیت این آموزش‌ها علاوه بر آنكه می‌تواند به تحكیم بنای خانواده منجر شود راه مطمئن و غیر قابل انكاری برای پیشگیری و كاهش آسیب‌های اجتماعی و جنسی خواهد بود.

بهزاد قربانی؛ مدیر درمان مركز درمان ناباروری ابن سینا هم به همین سبب بود كه روز گذشته گفت: «آموزش سلامت جنسی حلقه مفقوده نظام بهداشت و درمان كشور است، ‌نیمی از خانواده‌ها از مشكلات زناشویی رنج می‌برند و برای گرفتن این آموزش‌ها سرگردان هستند. این افراد به برخی متخصصان رشته‌های غیرمرتبط مراجعه می‌كنند و دچار سرگردانی می‌شوند و در نهایت مجبورند برای حل مشكل خود از توصیه‌های غیرعلمی و غیر پزشكی اطرافیان استفاده كنند.»

قربانی هم افزود: «ما امروز نه در مدارس و نه در دانشگاه آموزش صحیحی درباره رفتارهای صحیح جنسی نداریم و حتی زوجینی كه برای آزمایش‌های قبل از ازدواج مراجعه می‌كنند تنها در حد محدودی درباره روش‌های پیشگیری از بارداری آموزش می‌بینند كه حتی برای شركت در این كلاس‌ها هم رغبتی وجود ندارد و به مقوله آموزش جدی نگاه نمی‌شود. در صورتی كه همین كلاس‌ها می‌تواند مكان مناسبی برای آموزش اولیه مسائل زناشویی باشد نه اینكه افراد اینگونه مسائل را از اطرافیان و شاید هم به شكل ناصحیح بیاموزند.» قربانی تصریح كرد: «جای خالی آموزش در زمینه مسائل جنسی البته مطابق با فرهنگ و شؤون جامعه را در تمام سطوح كشور احساس می‌كنیم.

آمارها نشان می‌دهد نیمی از زوجین از مشكلات جنسی رنج می‌برند و اگر به دنبال تحكیم بنیان خانواده و ارتباط مناسب بین زوجین هستیم باید این نقیصه را برطرف كنیم.» قدم‌های كند و آهسته‌یی البته در ماه‌های اخیر برای رفع این نقیصه برداشته شده زیرا نبود این آموزش‌ها كه با درصد طلاق ناشی از اختلالات جنسی ارتباط مستقیم داشته صرفا منجر به حجیم‌تر شدن پرونده‌های دادگاه‌های خانواده شده در حالی ساده‌ترین و در دسترس‌ترین راه، می‌توانست ارائه صحیح مفاهیم روابط جنسی سالم باشد. از چند ماه قبل، شبكه آموزش سیما در یك برنامه صبحگاهی و یك روز در هفته، یك ربع از وقت خود را به حضور یك روانپزشك و طرح سوالات زوج‌های جوان درباره مشكلات جنسی و زناشویی اختصاص داده كه البته مجری برنامه پیش از آغاز صحبت‌های روانپزشك تاكید می‌كند كه این برنامه مخصوص زوجین بوده و افراد كمتر از 18 سال از مشاهده این برنامه خودداری كنند. این تاكید، همان پیروی بی‌چون و چرا از فرهنگ پر تعارف ایرانی است كه ذهن كمتر از 18 سال، نباید از الفبای روابط زناشویی چیزی بداند و این نگرش، بزرگ‌ترین آفت جامعه ایرانی بوده كه البته ارتباطی هم به امروز و دیروزهای ما ندارد.

نگرشی است كه نسل به نسل منتقل شده و به فرهنگ دولت مردان و كشورداران ما هم راه یافته است. اما با وجود این تاكید هم نباید ارزش و اهمیت همین برنامه یك ربعه را نادیده گرفت كه همچون سبویی آب در كویر است. آزیتا گشتاسبی؛ عضو تیم تخصصی كلینیك سلامت جنسی مركز ابن‌سینا هم روز گذشته در همین نشست هشدار داد كه «بسیاری از سیاست‌گذاران و والدین آموزش رفتارهای جنسی به نوجوانان را عاملی برای شكسته شدن حرمت‌ها و هنجارهای اخلاقی در جامعه می‌دانند.» وی اشاره كرد كه «همواره برای آموزش رفتارهای جنسی بین والدین، معلمان و سیستم آموزشی تقابل و تضاد وجود دارد و از ابتدا رفتارهای جنسی را به عنوان گناه، تنبیه و كاری نادرست در ذهن فرزندان جا می‌اندازیم و از طرفی دیگر اینترنت و فیلم‌ها اطلاعات دیگری را به فرزندان‌مان منتقل می‌كند و باعث می‌شود كه آنها دچار تضاد شوند و اگر مشكلی هم پیدا كنند تمایلی برای حل مشكل خود نخواهند داشت. این مساله الان معضلی است كه در گروه جوانان با آن مواجه شده‌ایم.»

وی در همین رابطه از نتایج تحقیقی خبر داد كه در ایران و توسط انجمن آسیب‌شناسی و درباره تاثیر روابط جنسی زوجین بر طلاق انجام شده كه 800 زوج در حال طلاق و 800 زوج مشغول زندگی عادی در 4 استان لرستان، قم، اصفهان و فارس به عنوان جمعیت هدف این تحقیق انتخاب شده بودند. گشتاسبی درباره نتایج این تحقیقات گفت: «97 درصد زوجین گفته‌اند برای طرح مشكلات جنسی با همسرشان دچار مشكل هستند. 60 درصد آنها اعلام كرده‌اند، هیچ مركزی را برای رفع مشكلات‌شان نمی‌شناسند و 86 درصد آنها كه صاحب فرزند بوده‌اند، اعلام كرده‌اند هیچگاه با فرزندشان در رابطه با مسائل جنسی صحبت نمی‌كنند، علاوه بر آنكه 71 درصد زوجین اعلام كرده‌اند كه هیچگاه درباره مسائل زناشویی آموزشی ندیده‌اند.»

گرشاسبی هم تاكید كرد: «در كشورهای اروپایی اگرچه فرآیند مربوط به آموزش رفتارهای جنسی در مقاطع مختلف گنجانده شده اما باید سعی كنیم در كشور ما بر مبنای اعتقاد چارچوب‌های جامعه و باورهای دینی نكات ضروری را از طریق خانواده و به شیوه درست به فرزندان بیاموزیم. آموزش‌ها باید مبتنی بر شواهد، متناسب با فرهنگ و حاصل تحقیقات قوی علمی باشد و لزوما آموزش جامعی كه در كشوری مانند امریكا برگزار می‌شود متناسب با كشور ما نیست و حتی آموزشی كه در تهران به عنوان پایتخت ارائه می‌شود باید با یك استان محروم متفاوت باشد. متاسفانه مهم‌ترین نگرانی برای والدین و سیاستگذاران این است كه این آموزش‌ها روی رفتارهای جنسی نوجوانان اثرگذاشته و یكسری حرمت‌ها شكسته شود و در پیامد آن هنجارهای اخلاقی در جامعه تضعیف شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha