سلامت نیوز : معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از ابلاغ دستورالعمل خودکنترلی و خوداظهاری بهداشتی مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی خبر داد و گفت: بر اساس قانون باید تا پایان برنامه پنجم توسعه در 50 درصد مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی بحث خودکنترلی و خود اظهاری بهداشتی را پوشش دهیم.

مهندس سیدرضا غلامی در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، دستورالعمل‌ خودکنترلی و خوداظهاری بهداشتی که پیش از این در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مصوب شده، ابلاغ شد و به زودی دستور کار مربوطه نیز ابلاغ خواهد شد.

وی در این باره ادامه داد: یکی از مباحث مهم در قانون برنامه پنجم توسعه آن است که "فرآیند" به صاحبان فرآیند واگذار شود. به این منظور جهت ارتقای شاخص‌های بهداشتی در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی، بحث خودکنترلی را مطرح کردیم. خوشبختانه این موضوع در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مصوب و به ما ابلاغ شد.

غلامی در این باره ادامه داد: بر مبنای این ابلاغیه نیز دستورالعمل‌های مربوطه را آماده و ابلاغ کرده‌ایم. تنها دستور کار آن باقی مانده که تا پایان ماه جاری ابلاغ خواهد شد. به این ترتیب برنامه را شروع خواهیم کرد تا بتوانیم بر اساس قانون تا پایان برنامه پنجم توسعه در 50 درصد مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی بحث خودکنترلی و خود اظهاری بهداشتی را پوشش دهیم.

وی درباره جزییات خودکنترلی‌ها و خوداظهاری‌های بهداشتی در مراکز تهیه و عرضه مواد غذایی و اماکن عمومی، گفت: بر مبنای دستورالعمل‌ها و دستور کارها، متصدیان و مدیران مراکز مربوطه باید هر شش ماه یک بار اظهارنامه بهداشتی را پر کرده و به مرکز بهداشت مربوطه اعلام کند. امکان پر کردن این اظهارنامه بهداشتی توسط خود فرد وجود ندارد؛ چرا که این امر مستلزم برخورداری از یکسری مستندات است؛ مگر آنکه خود فرد سواد و دانش انجام این کار را داشته باشد که در این صورت باید مراجعه کرده، آزمون دهد و در صورت قبولی در آزمون مربوطه، می‌تواند به انجام این کار اقدام کند.

غلامی در این باره ادامه داد: در غیر این صورت بخش‌ خصوصی و شرکت‌های خود کنترلی می‌توانند در این مقوله فعال شده، مجوز فعالیت را از واحدهای تابعه وزارت بهداشت در استان‌ها اخذ کنند و سپس در این قضیه فعال شده و به عنوان مشاور مدیر و متصدی مراکز تهیه و عرضه مواد غذایی و همچنین اماکن عمومی، اقدامات خودکنترلی از جمله کنترل کارگرها، مواد غذایی، آب، محیط، آموزش چهره به چهره و ... را انجام دهند.

وی افزود: وزارت بهداشت نیز علاوه بر نظارت حاکمیتی، ممیزی خارجی را انجام می‌دهد. به این ترتیب در صورتی که تطبیق‌های انجام شده درست باشد، اظهارنامه مرکز مربوطه مورد قبول قرار می‌گیرد و وضعیت آن در سیستم ثبت می‌شود و در صورت عدم انطباق نیز برخورد قانونی لازم صورت می‌گیرد.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پایان گفت: در مجموع مدیر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی با استفاده از مشاور خودکنترلی و خوداظهاری‌های بهداشتی را برای مرکز خود انجام خواهند داد و پیش بینی می‌شود با این روش از کاستی‌های مراکز مذکور کاسته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha