چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۹

این برای اولین بار نیست كه در جاده های ایران اتفاق دلخراشی رخ می دهد. هرساله 19 هزار نفر در جاده های ایران جان خود را از دست می دهند.

ناقوس شبانه مرگ این بار در جاده
سلامت نیوز : خبر تلخ و ناراحت كننده بود. برخورد شدید دو دستگاه اتوبوس در اتوبان قم جان تعدادی از هموطنان‌مان را گرفت. البته این برای اولین بار نیست كه در جاده های ایران اتفاق دلخراشی رخ می دهد. هرساله 19 هزار نفر در جاده های ایران جان خود را از دست می دهند. پلیس می‌گوید عامل 80درصد تصادفات جاده ای خطاهای انسانی است. خطاهایی كه هر روز باعث می شود 42نفر در جاده‌های كشور تسلیم مرگ شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ سرهنگ مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با تشریح جزئیات حادثه دلخراش تصادف دو دستگاه اتوبوس در اتوبان تهران - قم گفت: شرکت تولیدکننده اتوبوس اسکانیا 50 درصد در این حادثه مقصر شناخته شده است. حوالی ساعت 23 شامگاه دوشنبه یک دستگاه اتوبوس اسکانیا که از اصفهان به تهران در حال حرکت بود،‌ در حوالی کیلومتر 28 اتوبان قم - تهران به علت ترکیدگی لاستیک جلو از بغل با یک دستگاه سواری هوندا برخورد و پس از آن با شکستن گاردریل وسط وارد مسیر مقابل می‌شود و با اتوبوس اسكانیای دیگری كه از تهران به یزد در حال تردد بود برخورد كرده است.

به علت ضعف بدنه اتوبوس‌ها و نقص در سیستم برق رسانی هر دو اتوبوس اسکانیا پس از حادثه دچار آتش سوزی شدند که تعدادی از مسافران عقب موفق شدند با شکستن شیشه اتوبوس از آتش سوزی فرار کرده و خود را به بیرون پرتاب کنند. به گفته پلیس راهور، اتوبوس اصفهان به تهران پس از تركیدن لاستیك حدود شصت متر گاردریل را تخریب كرده ولی گاردریل نتوانسته آن را متوقف كند. نیروهای امدادی و پلیس بعد از 15 دقیقه خود را به محل حادثه رساندند ولی به دلیل آنكه آتش سریع گسترش پیدا كرده بود مسافران زیادی جان خود را از دست دادند.

سرهنگ مهماندار به تهران امروز می گوید: پلیس هنوز در حال بررسی حادثه از لحاظ فنی و تخصصی است. با آنكه محور قم پرتردد و مهم است، بلافاصله نیروهای امداد خود را به منطقه حادثه دیده رساندند. ولی آتش سوزی به سرعت همه اتوبوس را گرفته بود و در همان دقایق اولیه همه سوخته بودند. سیستم در اتوبوسها برقی است به همین دلیل با رخ دادن حادثه در ها باز نشده و كسانی كه نجات پیدا كردند با شكستن شیشه‌های انتهای اتوبوس خود را از اتوبوس به بیرون پرتاب كرده‌اند. وی در ادامه افزود: فرآیند كنترل های فنی این است كه ماشین‌هایی مانند اتوبوس ها در معاینه فنی كنترل می‌شوند. ضمن آن در ترمینال و شركت ها نیز مدیران فنی هستند كه وظیفه كنترل ماشین‌ها را قبل از حركت به عهده دارند و با تأیید آنها اتوبوس صلاحیت تردد در جاده را دارد.

یك كارشناس ارشد تصادفات در این رابطه می گوید: در این حادثه لاستیك جلوی اتوبوس تركیده است. چیزی كه نقش دارد و در این شرایط باعث می‌شود راحت ماشین كنترل شود، رعایت سرعت مطمئنه، در آزادراه ها و بخصوص عدم حركت اتوبوس در باند سوم است. ضمن آنكه رانندگان اتوبوس و وسایل نقلیه سنگین نباید نقش فرسودگی لاستیك در تابستان را سرسری بگیرند. اگر لاستیك جلوی سمت چپ بتركد ماشین براثر فشارهای ماشین به همان سمت گرایش پیدا كرده و به جلو می رود و اگر سمت راست بتركد ماشین به سمت راست منحرف می‌شود.

بدترین تركیدگی برای ماشین‌هایی اتفاق می افتد كه در لاین سرعت لاستیك سمت چپ می‌تركد. فرید رزم آزما در گفت و گو با تهران امروز می‌افزاید: در كل در دو حالت تركیدگی لاستیك یكی به دلیل فرسودگی لاستیك و دیگری به دلیل خواب آلودگی راننده و برخورد به مانع اتفاق می‌افتد. در تصادف دوشنبه شب به هر دلیلی كه این اتفاق افتاده ماشین به شدت به گاردریل برخورد كرده و به لاین مخالف منحرف شده است. رخداد چنین اتفاق‌هایی بسیار نادر است، ولی سابقه دارد. ضمن آنكه برگه معاینه فنی رافع مسئولیت راننده در مدت اعتبار آن نیست. راننده باید قبل از حركت تمام مسائل فنی را بازرسی كند. زیرا احتمال دارد بعد از معاینه فنی، فرسودگی لاستیك یا مشكل فنی پیش آید.

رئیس سابق مركز كنترل ترافیك تهران درمورد گاردریل‌های جاده‌ای ایران می گوید: گارد ریل‌هایی كه در آزادراه‌هایی مثل تهران- قم داریم از وضعیت خوبی برخوردار هستند. قبل از نصب هیچ گاردریلی پیش بینی نشده كه بتواند یك اتوبوس یا كامیون با شتاب بالا و سنگینی زیاد را مهار كند. در بعضی جاده‌ها مثل جاده چالوس گاردیل باید با ضریب ایمنی نصب شود كه از پرتاب به دره جلوگیری شود كه در جاده‌های معمولی نیازی به این گاردریل ها نیست. اگر بخواهیم گاردیلی برای مهار ماشین‌های سنگین و اتوبوس ها نصب كنیم باید گاردریلی با ارتفاع 2‌متر باشد كه نصب آن هم خطرناك است. خاصیت گاردریل های جاده های معمولی فنری بودن آنهاست كه در جاده تهران – قم گاردریل های فنری وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha