چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 82743

سلامت نیوز : پزشکان معتقدند انتخاب رژیم غذایی سالم و مغذی به همراه انجام حرکات یوگا با متوقف ساختن روند تخریب مولکول‌های دی‌ان‌ای از سلول‌های بدن حفاظت کرده و پیری را به تعویق می‌اندازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دنبال کردن یک الگوی زندگی سالم می‌تواند روند پیری را به سادگی کندتر کند و شاید حتی بتواند آن را معکوس سازد. حفظ سلامت جسمی، داشتن رژیم غذایی گیاهی و تمرین روش‌های کاهش استرس از جمله یوگا می‌تواند دوره حیات سلول‌ها را طولانی‌تر سازد.

پزشکان به بررسی تاثیر زندگی سالم بر طول بخش انتهایی کروموزوم‌ها موسوم به «تلومر» پرداختند. اندازه طول تلومرها در حفاظت از بدن در برابر فرآیند پیری نقش دارد.

در این بررسی دو گروه از مردان مبتلا به سرطان پروستات که تحت عمل جراحی یا رادیوتراپی قرار نگرفته بودند، مقایسه شدند. در یکی از این گروه‌های 25 نفری هیچ‌گونه تغییری در سبک زندگی‌شان اعمال نشد اما گروه دیگر تحت رژیم غذایی سرشار از پروتئین، میوه، سبزیجات و غلات سبوس‌دار قرار گرفتند. همچنین به گروه دوم روش‌های مقابله با استرس آموزش داده شد.

پس از پنج‌ سال پزشکان با بررسی آزمایش خون این افراد مشاهده کردند تلومرهای افرادی که سبک زندگی سالم‌تری داشتند در حدود 10 درصد طولانی‌تر بوده اما تلومرهای گروه دیگر به طور متوسط سه درصد کاهش یافته است.

به بیان دیگر از آنجا که بلندتر بودن طول تلومرها به معنی به تعویق افتادن پیری است، افرادی که الگوی زندگی سالم‌تری دارند به دلیل افزایش طول تلومرها در مولکول‌های دی‌ان‌ای، خیلی دیرتر با مشکلات و نشانه‌های پیری مواجه می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha