یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 83034
سلامت نیوز : دیروز، روز «صلح» بود. روزی به پاس همه‌ آنانی که در راه صلح، جان خود را از دست داده‌اند. به همین مناسبت هر ساله در 120 کشور جهان، در ساعت 12 به وقت محلی، نهال زیتون به نشانه صلح کاشته می‌شود و در پایان این 24 ساعت، کمربند سبزی، جهان را دربر خواهد گرفت. در واقع ابتدا از اقیانوسیه و آسیا آغاز و با گردش خورشید به‌آمریکا ختم می‌شود. بر این اساس ظهر دیروز، نهالی هم از سوی «معصومه ابتکار» رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست، در محوطه سازمان کاشته شد. او در این مراسم بر تعمیم صلح در راستای رسیدن به آرامش و امنیت در جهان تاکید کرد و گفت: «محیط‌زیست یکی از قربانیان اصلی جنگ خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه بهار ؛ از کشورهای دیگر می‌خواهیم نمونه‌ای گونه‌ گیاهی یا خاک خود را برای ما بفرستند تا نماد صلح ملل باشد. ایران کشوری صلح‌دوست است و برای این‌که نشان دهیم صلح مبنای توسعه بشر است، به انجام چنین اقداماتی نیاز داریم. کاشت درخت صلح در روز جهانی صلح پیام آشکاری است در آستانه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد. ما مصرا خواهان صلح هستیم و فکر می‌کنم صلح مقدمه همه اقداماتی است که بشر برای رشد و اعتلای خود به آن نیاز دارد. تا امنیت و صلح برقرار نشود، صحبت از محیط‌زیست، آموزش، بهداشت، اشتغال و... هم در میان نخواهد بود. امیدوارم با حرکت نمادین امروز پیام صلح ایران را به جهانیان برسانیم.» ابتکار با تصریح آن‌که صلح مبنای پیشرفت بشری است، افزود: «اگر صلح نداشته‌ باشیم محیط‌زیست، آموزش و کیفیت زندگی انسان از بین خواهد رفت. در حال حاضر در منطقه‌ خاورمیانه شاهد جنگ‌های متعدد و دخالت بیگانگان هستیم که آسیب‌های بسیاری را به طبیعت و محیط‌زیست وارد کرده است و این برنامه پیام آشکاری خواهد بود که ما صرفا خواهان صلح هستیم و صلح مقدمه همه اقداماتی است که بشر را به پیشرفت می‌رساند.»

وی در ادامه از ارتباط تنگاتنگ روز صلح با محیط‌زیست سخن گفت: «ارتباط این روز با محیط‌زیست بسیار تنگاتنگ است زیرا اگر نتوانیم صلح را در دنیا گسترش دهیم، وضعیت ما روز به روز از این بدتر می‌شود. محیط‌زیست یکی از قربانیان اصلی جنگ در دنیای امروز است، بنابراین دوستداران و مسئولان زیست‌محیطی کشورها باید تلاش کنند صلح را در سراسر جهان برقرار کنند.» همچنین در حاشیه کاشت نهال صلح، پیام «بان کی مون»؛ دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی صلح توسط «محمد رجایی‌مقدم»؛ سرپرست دفتر اطلاع‌رسانی سازمان ملل متحد در ایران قرائت شد. البته قرار بود پس از کاشت نهال توسط رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست، نشست خبری با حضور خبرنگاران برگزار شود که به سبب ناهماهنگی در برنامه تنظیم‌شده، به زمان دیگری موکول شد.

در این پیام آمده است 21 سپتامبر برابر با 30 شهریور روز جهانی صلح ملل نامگذاری شده. این روز زمانی است برای بازتاب تاکید بر اعتقادمان بر عدم خشونت و فراخوان برای آتش‌بس جهانی و از مردم در همه جا می‌خواهیم در نیمروز به وقت محلی، به یاد آنانی که در درگیری‌ها کشته شدند و بازماندگانی که با درد و رنج به زندگی خود ادامه می‌دهند یک دقیقه سکوت کنند. امسال تاکید ما بر آموزش برای صلح است، آموزش برای پرورش حقوق شهروندی جهانی و ایجاد جوامع صلح‌آمیز. در ماه ژوئن ملاله یوسف زای دختر مدرسه پاکستانی که طالبان قصد قتل وی را داشتند، برای جنبش حق آموزش به سازمان ملل متحد آمد و گفت: یک معلم، یک کتاب، یک قلم می‌تواند جهان را تغییر دهد، این‌ها قوی‌ترین سلاح‌های ما هستند.

بان کی مون در این پیام در ادامه می‌گوید: به همین دلیل سال گذشته اینجانب نخستین ابتکار جهانی آموزش را معرفی کردم. هر دختر و هر پسر شایسته دریافت آموزش باکیفیت است و باید ارزش‌هایی را فراگیرند تا بتوانند خود را به عنوان بخشی از جامعه جهانی مشاهده کنند. دولت‌ها و شرکای توسعه‌ای تلاش می‌کنند هر کودک را به مدرسه بفرستند و آموزش خوب ارائه دهند تا آنان به خوبی برای زندگی در قرن 21 مجهز شوند. حرکت نوینی در کشورهایی که محتاج بیشترین کمک‌ها هستند در حال رخ دادن است؛ مانند کسانی که تحت‌تاثیر درگیری‌ها قرار دارند یعنی جاهایی که محل اقامت کودکانی است که با کمبود آموزش مواجهند اما باید کارهای بیشتر و بیشتری انجام دهند. 57‌میلیون کودک از تحصیل محروم هستند و ‌میلیون‌ها کودک نیازمند مدارس بیشتری هستند.

وی در ادامه این پیام می‌افزاید: آموزش فقیرترین و منزوی‌ترین کودکان، نیازمند هدایت سیاسی جسورانه و حمایت مالی افزون‌تر است، درعین‌حال برای اولین‌بار در یک دهه کمک‌ها برای آموزش کاهش یافته است. باید این روند را معکوس، مشارکت‌های جدیدی ایجاد و توجه بیشتری به کیفیت آموزش نماییم. در روز بین‌المللی اجازه دهید تعهد نماییم به کودکان خود ارزش بردباری و احترام متقابل را بیاموزیم. اجازه دهید در مدارس و مربیان سرمایه‌گذاری کنیم که دنیای منصفانه را پذیرای تنوع خواهند ساخت. اجازه دهید برای صلح و دفاع از آن با تمام توان مبارزه کنیم. این رویداد راهی است کاربردی برای افزایش آموزش جهانی و محیط‌زیستی که کودکان را در سراسر جهان به یکدیگر متصل می‌سازد تا بتوانند روی مسائل زیست‌محیطی تمرکز کنند.

علاوه بر این، این رویداد آموزش صلح را ترویج داده و آگاهی کودکان را نسبت به اهمیت درختان در مقیاس جهانی افزایش می‌دهد کاشت درخت نماد امید و ادامه حیات است. اولین درختان در اقیانوسیه کاشته می‌شوند و با دنبال کردن حرکت خورشید درختان در آسیا، اروپا و افریقا در زمین کاشته خواهند شد. درنهایت زنجیره این درختان به قاره آمریکا می‌رسد و در حالی که زمین یک دور حول‌محور خود چرخیده است، صدها‌هزار درخت خانه‌های جدیدشان را خواهند یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha