سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 83664
سلامت نیوز : اگرچه روانشناسان کودک تنبیه بدنی را به عنوان یک روش تربیتی قبول ندارند اما این افراد بر این عقیده‌اند که تنبیه‌های قهری می‌تواند تاثیر خوبی در شخصیت کودک داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ به عقیده کارشناسان این موضوع در 7 سال نخست عمر که مهم‌ترین سال‌ها در شکل‌گیری شخصیت کودکان هستند تاثیر به‌سزایی دارد به‌طوری که هر رفتاری که در این دوره برای فرد نهادینه شود تا پایان عمر با او باقی خواهد ماند. شاید به‌عنوان پدر و مادر وظیفه خود می‌دانید که مسوولیت پرورش و تربیت فرزندان را به عهده بگیرید. گاهی این مسوولیت تمام زندگی شما را در بر می‌گیرد، در مقابل انتظار دارید کودک به حرف‌های شما گوش کند اما این روزها اکثر والدین از حرف گوش نکردن بچه‌ها نگران و ناراحت هستند. برای رفع این نگرانی گفت‌وگوی «حمایت» با «علیرضا کافی احمدی» روانشناس کودک را بخوانید.

بهترین روش تربیتی برای کودکان چیست؟
باید توجه داشته باشید که تنبیه‌های قهری و راهنمایی به دور از نصیحت، از بهترین روش‌های تربیتی کودک هستند. برای مثال اگر کودکی رفتار ضد ارزشی از خود نشان داد، والدین بدون اینکه از تنبیه بدنی استفاده کنند می‌توانند با روش‌های قهری مانند محرومیت کودک از چیزهایی که به آن علاقه دارد استفاده کنند. در نوجوانان نیز بهترین روش برقراری رابطه دوستانه است طوری که فضایی آماده باشد تا فرزند مشکلات خود را به والدین بگوید و پدر و مادر با مشارکت فرزند و بدون تحمیل نظر خودشان راه‌هایی برای رفع مشکل پیش روی او بگذارند.

بدترین روش‌های تربیتی شامل چه مواردی می‌شود؟
والدین باید توجه داشته باشند که برخوردهای خشن و تنبیه‌های بدنی بدترین راه‌های تربیتی هستند، زیرا کودک با این روش‌ها گستاخ‌تر می‌شود و پس از هر تنبیه سعی می‌کند در برابر والدین خود مقاومت کند. البته این خاطرات بد هیچ‌گاه از ذهن کودکان پاک نمی‌شود و در بزرگ‌سالی به‌عنوان عقده‌های روانی بروز می‌کند؛ به‌طوری که فرد سعی می‌کند این رفتارها را به گونه‌ای برای سایر کودکان تلافی کند.

چه زمانی والدین باید برای حل مشکل ارتباطی خود با کودکان به مشاوره مراجعه کنند؟
پدر و مادرها باید بدانند که همه ما گاهی نمی‌توانیم مشکلاتمان را رفع کنیم، بنابراین برای کمک به شخص سومی نیاز داریم. استفاده از یک مشاور آگاه و مطلع می‌تواند کمک زیادی به رفع مشکلات داشته باشد. پس حضور مشاور در زندگی افراد دلیل ضعف نیست و والدین زمانی که احساس می‌کنند به قول معروف از پس بچه خود بر نمی‌آیند باید نزد مشاور بروند.

برخی از والدین حضور مشاور در زندگی را به صلاح نمی‌دانند. در این زمان باید چه کار کرد؟
بسیاری از بزرگ‌سالان هستند که به‌عنوان ریش‌سفید می‌توانند به افراد خانواده و آشنایان خود کمک کنند. بنابراین حذف این عنصر از زندگی می‌تواند مشکلات زیادی را به والدین تحمیل کند و حضور آنان نیز می‌تواند مانند یک مشاور کارآمد باشد.

بهترین روش برای آموزش احترام به کودک چیست؟
بهترین راه برای رشد شخصیت کودک و افزایش اعتمادبه‌نفس او احترام گذاشتن است. خانواده نخستین محیط اجتماعی کودک در خانه است. او در همین محل باید بیاموزد که احترام افراد با رعایت شود؛ و کودک با رعایت ادب و دوری کردن از توهین و تحقیر به تدریج احترام گذاری را درک می‌کند و می‌آموزد که به انسان‌ها احترام بگذارد. اگر می‌خواهید فرزندان به شما توهین نکند، باید شما نیز به او توهین نکنید. اما برخی از پدر و مادرها از این نکته غافل هستند و توقع دارند با وجود توهینی که به کودکشان می‌کنند فرزندشان احترام آنان را نگه دارند.

نظر شما درباره تنبیه لفظی چیست؟
تنبیه لفظی به شیوه‌هایی مانند فریاد کشیدن، توبیخ کردن، نصیحت کردن و گفتن جملاتی که احساس سرشکستگی را در فرد تداعی می‌کند گفته می‌شود. باید توجه داشته باشید که این نوع مجازات‌ها موجب می‌شود تا کودک به این رفتارها عادت کند و سخنان والدینش را نشنیده بگیرند، به طوری که برخی از آن‌ها دچار کینه شده و از پدر و مادر خود می‌رنجند.

شما درباره مشارکت و اظهار نظر فرزندان در مشکلات زندگی چه نظری دارید؟
کودکان و نوجوانان نیز مانند بزرگ‌ترها دوست دارند در امور مربوط به خودشان با آنان مشورت شود. چه خوب است والدین فرزندانشان را در امور زندگی مشارکت دهند زیرا آنان از کودکی می‌آموزند تا با مشکلات زندگی خود برخورد کنند اگر این اظهارنظرها با استقبال و تشویق والدین همراه باشد فرزند سعی می‌کند تا افکاری که دارد را عملیاتی کند. این گونه برخوردها اعتمادبه‌نفس کودک را بالا می‌برد.

ممکن است گاهی کودک نظرهای ناصحیح ارایه کند، در این زمان والدین باید چگونه برخورد کنند؟
به جای رفتارهای پرخاشگرانه که موجب از بین رفتن شخصیت فرد می‌شود باید با آرامش او را متقاعد کنند که راه حل وی برای این مشکل مناسب نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha