سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه با بیان اینکه مسوولین آموزش و پرورش باید به مواد غذایی ارایه شده از طریق بوفه مدارس نظارت کافی داشته باشند، توصیه کرد: چیپس، پفک و نوشیدنی‌های گازدار که در حال حاضر در بسیاری از مدارس شاهد عرضه آن هستیم باید به طور کامل حذف شوند.

دکتر لیلی ناظمی در گفت‌وگو با ایسنا ، درباره رشد کودکان دبستانی، اظهار داشت: کودکان سنین 6 تا 11 سال دارای رشد آهسته اما پیوسته‌ای هستند. این دسته از کودکان بیشتر زمان خود را در مدارس سپری می‌کنند. گروه همسالان، معلمان و قهرمانان بر روی این دسته از کودکان تاثیر بسزایی می گذارد و آنها را به عنوان الگوی خود قرار می دهند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه باید نسبت به روش تغذیه کودکان دبستانی حساسیت بیشتری به خرج داد، افزود: در این سن اکثر مشکلات رفتاری مرتبط با غذا به جز موارد شدید آن رفع می شود، حتی کودکان از تسکین حس گرسنگی خود لذت می برند.

وی با اشاره به اینکه اکثر کودکان چندان علاقه‌ای به بردن غذا از خانه به مدرسه ندارند، تصریح کرد: در برخی از کشورهای جهان برای کودکان خانواده‌های کم درآمد وعده‌های غذایی ارزان قیمت یا مجانی در نظر گرفته شده که البته در ایران به ندرت شاهد آن هستیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه، خاطرنشان کرد: تمام مدیران، معاونین مدارس و مسوولین وزارت بهداشت، باید کودکان را به سمت مواد غذایی بهداشتی تشویق کنند و از درستی تغذیه در محیط آموزشی مطمئن باشند.

دکتر ناظمی نوع مواد غذایی مصرفی در مدارس را بسیار متاثر از برنامه زمانبندی شده مدرسه و مدت زمان اختصاص یافته به خورن غذا دانست و گفت: هرگاه ساعت تنفس و تفریح در مدارس قبل از ناهار باشد، میزان دریافت کالری نسبت به بعد ازغذا بهتر است، همچنین این امر موجب کاهش فشارهای وارده به کودکان می شود.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه خانواده‌ها باید با انتخاب غذاهای مناسب کودکان را به بردن آن به مدرسه ترغیب کنند، افزود: غذاهایی که کودکان از خانه به مدرسه با خود می‌برند، باید به راحتی قابل حمل باشد و نیاز به گرم کردن و استفاده از یخچال نداشته باشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه مسوولین آموزش و پرورش باید به مواد غذایی ارایه شده از طریق بوفه مدارس نظارت کافی داشته باشند، توصیه کرد: چیپس، پفک و نوشیدنی‌های گازدار که در حال حاضر در بسیاری از مدارس شاهد عرضه آن هستیم باید به طور کامل حذف شوند، به جای آن آب میوه های طبیعی، ساندویچ با نان سبوس دار و مواد پروتینی در اختیار کودکان قرار گیرد.

دکتر ناظمی همچنین در پایان خاطرنشان کرد: مسوولین آموزش و پرورش باید درصدد بهبود کیفیت مواد غذایی مورد استفاده کودکان و افزایش فعالیت‌های بدنی آنان باشند، همچنین رسانه ها باید به منظور ارتقای سلامت کودکان از طریق اشاعه تبلیغات صحیح گام‌های موثری بردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha