پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۰
کد خبر: 84796

حتماً برای شما هم پیش آمده است که هنگام استفاده از برخی مواد غذایی، درباره طعم، ظاهر و یا حتی رنگ خاص آن مواد، سوالاتی برایتان مطرح شود؟

خواندنی هایی درباره 7خو راکی
سلامت نیوز : حتماً برای شما هم پیش آمده است که هنگام استفاده از برخی مواد غذایی، درباره طعم، ظاهر و یا حتی رنگ خاص آن مواد، سوالاتی برایتان مطرح شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ در این مطلب به چند سوال درباره مواد غذایی پاسخ داده شده است.

چرا سطح بیسکویت سوراخ دارد؟

این سوراخ ها صرفاً جنبه تزئینی ندارد. اگر این سوراخ ها ایجاد نشود، پخت بیسکویت به خوبی انجام نمی شود، هنگام پخت، بخار از این سوراخ ها خارج می شود و به جای پف کردن، بیسکویت صاف می ماند. علاوه بر آن باعث تردی بیسکویت نیز می شود. تعداد و جای سوراخ ها بر حسب اندازه و شکل آن متفاوت است. در صورت زیاد بودن این سوراخ ها، بیسکویت بیش از حد خشک و سفت خواهد شد زیرا بخار بیش از حد از آن خارج می شود و در صورت کم بودن سوراخ ها، قسمتی از بیسکویت کمی پف می کند و روی سطح آن کمی حباب ایجاد می شود .

چرا شیر سفید است؟

۸۷ درصد شیر از آب و ۱۳ درصد آن از مواد جامد مانند چربی و پروتئین های مختلف تشکیل شده است. در این میان مهم ترین پروتئین ها «کازئین» است که ۴ نوع آن (حدود ۸۰ درصد) پروتئین شیر را تشکیل می دهد. مولکول های پروتئین «کازئین» به طور یکنواخت معلق است. در طبیعت اجسام سفید، هنگامی که مقداری نور به آن می تابد آن را انعکاس نمی دهد. بنابراین پروتئین کازئین و مقدار چربی در شیر پراکنده می شود و به طور یکنواخت نور را انعکاس می دهد. در نتیجه شیر ظاهر مات و سفید می گیرد.

چرا نمک، طعم غذا را بهبود می دهد؟

شوری یکی از مزه هاست که زبان انسان می تواند آن را شناسایی کند. ۵ طعمی که زبان انسان تشخیص می دهد عبارت است از : شوری، تلخی ، شیرینی، ترشی و اومامی ((umami) مزه ای که کمتر شناخته شده و به طعم پنجم معروف است، از طریق آن می توان طعم موادی مانند سویا، سس و... را دریافت). نمک باعث می شود تا مولکول های غذا به آسانی در هوا رها شود و در نتیجه بوی غذا حس شود. نمک طعم تلخی را نیز از بین می برد. به همین دلیل است که قبل از مصرف، روی گریپ فروت پاشیده می شود. افزودن نمک به غذاهای شیرین یا ترش در طعم غذا تعادل ایجاد می کند.

چرا فلفل تند است؟

«کاپساسین»ماده شیمیایی چرب بی بو و بی رنگ است که باعث تندی فلفل می شود. کاپساسین به نرون های حسی می چسبد و باعث می شود فرد طعم تندی و حرارت آن را به خوبی احساس کند.

چرا نعناع طعم خنکی دارد؟

نعناع حاوی ماده شیمیایی به نام منتول است که باعث ایجاد احساس خنکی می شود. منتول به گیرنده های سرما در پوست می چسبد. این گیرنده ها حاوی «کانال های یونی» است که TRPMB نام دارد.منتول این گیرنده ها را حساس می کند.

چرا پیاز باعث آب ریزش چشم می شود؟

پیاز سولفور خالی را جذب می کند. هنگام خرد کردن پیاز، سلول های درون آن نیز می شکند و آنزیم ها رها می شود.

این آنزیم ها با سولفور واکنش نشان می دهد و اسید آمینه سولفوکسید به وجود می آورد. این ماده با هوا ترکیب می شود و در نتیجه« سین پروپانیال اس اکسید» ایجاد می شود. هنگامی که این ماده در حالت گاز با چشم تماس پیدا می کند، از طریق اعصاب حالت سوزش ایجاد می کند. هنگامی که مغز پیغام وجود ماده محرک و ناراحت کننده در چشم را دریافت می کند، غدد لاکریمال با کار بیش از حد سعی می کند ماده محرک را از چشم دفع کند.

فرق بین ژله و مربا چیست؟

ژله از آب میوه است در حالی که مربا از میوه له شده تهیه می شود. برای تهیه ژله، آب میوه به دست آمده را با شکر و پکتین می جوشانند. پکتین با شکر واکنش ایجاد می کند، از این رو ژله غلیظ تر می شود. مرحله اولیه تهیه مربا همانند تهیه ژله است. بر خلاف ژله، مربا حاوی پکتین نیست زیرا میوه له شده به قدر کافی غلظت به آن می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha