سلامت نیوز : اگر متوجه شوید یکی از کسانی که می‌شناسید دوجنسه است یا حتی فرزند، خواهر یا برادر خودتان تمایلات و اظهارات دوجنسی دارد، ممکن است با هویت این افراد آشنایی نداشته باشید و ندانید چطور باید بدون اینکه اذیتشان کنید یا احساساتشان را جریحه‌دار کنید، با آن‌ها رفتار کنید. این نوشتار را بخوانید تا آداب صحیح رفتار با چنین اشخاصی را در صورت لزوم، بدانید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم سرا ؛ افراد دوجنسه به کسانی گفته می‌شود که خود را متعلق به جنسیتی که با آن به دنیا آمده‌اند نمی‌دانند. افراد دوجنسه در همه جای دنیا و در فرهنگ‌های مختلف وجود دارند. در جامعه امروزی توضیح وضعیت جنسی برای همه این افراد کار آسانی نیست. در این نوشتار به شما می‌گوییم که چطور این افراد را درک کنید و با کسی که با هویت و جنسیت خود دچار مشکل است، محترمانه رفتار کنید.

مراحل

۱. به هویت جنسی آن‌ها احترام بگذارید. از این به بعد، آن‌ها را صرفنظر از ظاهرشان، با‌‌ همان جنسیتی که خودشان اعلام می‌کنند و نام انتخابیشان قبول کنید. (اگر مطمئن نیستید از خودشان سوال کنید)
۲. مراقب افعال گذشته‌ای که به کار می‌برید باشید. وقتی درمورد گذشته حرف می‌زنید، سعی نکنید از عباراتی مثل «وقتی در آن جنسیت قبلی بودی» و از این قبیل استفاده کنید زیرا افراد دوجنسه بسیاری تصور می‌کنند که همیشه با‌‌ همان جنسیتی بوده‌اند که خودشان به شما اعلام کرده‌اند اما مجبور بوده‌اند آن را پنهان کنند. از فرد دوجنسه سوال کنید که دوست دارد از گذشته او چطور یاد کنید. یک راه‌حل این است که وقتی درمورد گذشته حرف می‌زنید، از بیان مسائل مربوط به جنسیت پرهیز کنید. اگر مجبور بودید درمورد تغییر جنسیت او حرف بزنید، بگویید، «قبل از اینکه جنسیت واقعی‌ات را عنوان کنی» یا «قبل از اینکه تغییر جنسیت بدهی».
افراد دوجنسه شخصیتی درست شبیه به وضعیت قبل خود دارند، با آن‌ها مثل بقیه آدم‌ها رفتار کنید. آنهایی که به‌تازگی جنسیت خود را متفاوت با آنچه که با آن به دنیا آمده‌اند معرفی می‌کنند، درگیر یک اتفاق بسیار بزرگ در زندگی خود هستند. صبر، درک و میل به حرف زدن درمورد مسائلی که این تغییر ایجاد خواهد کرد به آن‌ها در این زمان سخت کمک می‌کند

۳. از زبانی مناسب با جنسیت فرد استفاده کنید. مثلاً کسی که جنسیت زن را برای خود انتخاب کرده است، احتمالاً کلمات زنانه را برای خود ترجیح می‌دهد. نامی را برای او به کار ببرید که خودش انتخاب کرده است. مثلاً اگر یکی از دوستانتان اسم «مریم» را برای خود انتخاب کرده است، وقتی می‌خواهید او را به کسی معرفی کنید، نگویید «این دوست من علی است، از دبیرستان اونو می‌شناسم». مطمئناً اگر بخواهید دوستیتان سر جای خود بماند، باید بتوانید به خواسته‌های مریم احترام بگذارید و او را همانطور که امروز هست بپذیرید، نه کسی که قبلاً می‌شناختید. البته این فرد دوجنسه‌‌ همان کسی است که قبلاً می‌شناختید، با این تفاوت که الان او را بهتر می‌شناسید.
۴. از سوال کردن از او خجالت نکشید. بعضی و البته نه همه افراد دوجنسه سوالات شما را درمورد جنسیتشان پاسخ خواهند داد. اما از آن فرد دوجنسه انتظار نداشته باشید که بتواند کاملاً توجیه‌تان کند. این وظیفه خودتان است که خودتان را مطلع کنید. همچنین، اگر فرد دوجنسه‌ای برای پاسخ دادن به سوالات شما راحت نبود، بیش از اندازه اصرار نکنید. و آخر اینکه سوالات درمورد اندام‌جنسی، جراحی کردن و اسم قبلی فقط در زمانی ضرورت پیدا می‌کنند که بخواهید به دنبال مراقبت‌های پزشکی برای او باشید، با او رابطه‌جنسی داشته یا برای اسناد قانونی نیاز به نام قبلی فرد داشته باشید.
۵. به نیاز فرد دوجنسه به حریم‌شخصی احترام بگذارید. بدون اجازه گرفتن از او زندگی او را برملا نکنید. اینکه به بقیه بگویید دوجنسه هستید، تصمیم بسیار سختی است. حرف زدن درمورد این مسئله آن‌ها بدون اجازه گرفتن از او خیانت به اعتماد آنهاست و می‌تواند به قیمت از دست رفتن رابطه شما با او تمام شود. همچنین، برحسب موقعیت، ممکن است آن‌ها را به خطر آسیب دیدن یا لطمه احساسی بیندازد. خودش به هر کسی که بخواهد، اگر فرد آمادگی‌اش را داشته باشد، می‌گوید. این توصیه برای آنهایی که تمام‌وقت با چنین کسانی زندگی می‌کنند یا به طور کامل تغییر جنسیت نداده‌اند بیشتر صدق می‌کند.
۶. تصور نکنید که می‌دانید تجربه فرد چه بوده است. راه‌های متفاوت دیگری هم برای بیان تفاوت جنسیتی وجود دارد. فکر اسیر شدن در بدن زن/مرد و اینکه همه دوجنسه‌ها به دنبال مصرف هورمون یا جراحی هستند، اشتباه است و ممکن است درمورد بعضی از آن‌ها صدق کند و درمورد بعضی نه. چیزی را باور کنید که خود فرد درمورد خودش به شما می‌گوید و بدون پیش‌داوری به حرف‌هایش گوش کنید. تئوری‌هایی که ممکن است یاد گرفته باشید را برایش بازگو نکنید یا تصور نکنید که تجربیات دوجنسه‌های دیگری که می‌شناختید یا شنیده بودید، شبیه به این فرد است. تصور نکنید که این افراد به این علت می‌خواهند تغییر جنسیت بدهند که در زندگی گذشته‌شان آسیب روحی دیده‌اند یا بعنوان راهی برای فرار از بدنشان می‌خواهند تغییرجنسیت بدهند.
۷. سعی کنید تفاوت بین هویت جنسیتی و جنسی را بفهمید. تصور نکنید که جنسیت آن‌ها با میل‌ جنسیشان در ارتباط است - این طور نیست. افراد دوجنسه ممکن است به جنس خود، به جنس مخالف یا به هر دو گرایش داشته باشند. سعی کنید‌‌ همان لفظی که خودشان استفاده می‌کنند را درمورد آن‌ها به کار ببرید.
۸. با آن‌ها یکجور رفتار کنید. بااینکه ممکن است توجه بیشتر شما را نسبت به خودشان دوست داشته باشند اما اگر این بیش از اندازه شود خوششان نخواهد آمد. بعد از اینکه آگاهی کافی پیدا کردید، مطمئن شوید که در توجه‌تان نسبت به آن فرد زیاده‌روی نمی‌کنید. افراد دوجنسه شخصیتی درست شبیه به وضعیت قبل خود دارند، با آن‌ها مثل بقیه آدم‌ها رفتار کنید.
۹. آنهایی که به‌تازگی جنسیت خود را متفاوت با آنچه که با آن به دنیا آمده‌اند معرفی می‌کنند، درگیر یک اتفاق بسیار بزرگ در زندگی خود هستند. صبر، درک و میل به حرف زدن درمورد مسائلی که این تغییر ایجاد خواهد کرد به آن‌ها در این زمان سخت کمک می‌کند. بهتر است سوالاتی از آن‌ها بپرسید که به آن‌ها این امکان را بدهد که به میل خودشان تاحدی که دوست دارند با شما درمیان بگذارند. سوالاتی مثل، «اوضاع چطور پیش می‌رود؟»، «به نظر می‌رسه استرس داری، دوست داری بگی چی شده؟»، «چطوری می‌تونم تو این دوران کمکت کنم؟»، «اگه چیزی باشه که بخوای درموردش باهام حرف بزنی، من سراپا گوشم».
همه افراد دوجنسه جراحی تغییر جنسیت را انجام نمی‌دهند. تصور نکنید که کار درستی است که درمورد برنامه این افراد برای جراحی، درمان هورمونی یا از این قبیل سوال کنید

نکات

• بسیاری اعتقاد دارند که کلمه «دوجنسه» یک صفت و یک کلمه توصیفی است؛ نه یک اسم یا فعل. خیلی‌ها هم خلاف این را باور دارند. درست همانطور که به یک فرد پیر نمی‌گویید، «پیر»، درست نیست که به یک فرد دوجنسه هم بدون اضافه کردن کلمه «زن» یا «مرد» از لفظ «دوجنسه» خالی استفاده کنید. برای خیلی از دوجنسه‌ها این طور نام بردن تحقیرآمیز است.
• ممکن است بی‌ادبانه باشد که اسم واقعی یا اسم تولد این افراد را از آن‌ها سوال کنید، مگراینکه رابطه نزدیک و صمیمی با آن‌ها داشته باشید. آن‌ها اسمی که خودشان انتخاب کرده‌اند را اسم واقعی خودشان می‌دانند و دوست دارند شما هم همین طور فکر کنید.
• این مشکل در پزشکی اختلال هویت جنسی نامیده می‌شود اما استفاده از این اصطلاح موضوعی بحث‌انگیز است. برخی باور دارند که این مشکل با انکار جامعه برای پذیرفتن انواع جنسیت‌های موحود در طبیعت در ارتباط است. بسیار منتقدان دیگر، این اختلال را برای جامعه دوجنسه دردناک می‌داند زیرا شدیداً به این معنی است که دوجنسه‌ها یک اختلال یا بیماری دارند. امروز، واژه‌ای که بهتر مورد قبول جامعه پزشکی و جامعه دوجنسه‌هاست، واژه بی‌قراری جنسی است.
• بعضی افراد دوجنسه با راحتی کامل به سوالات شما پاسخ می‌دهند ولی بعضی از آن‌ها این طور نیستند. اگر یک فرد دوجنسه میلی به پاسخگویی به سوالات شما نداشت، به او اصرار نکنید.
• سوال کردن درمورد اندام‌جنسی افراد دوجنسه یا نوع روابط‌جنسی آن‌ها اصلاً کار درستی نیست، همان طور که پرسیدن این سوالات از افراد عادی هم اشتباه و نادرست است.
• همه افراد دوجنسه جراحی تغییر جنسیت را انجام نمی‌دهند. تصور نکنید که کار درستی است که درمورد برنامه این افراد برای جراحی، درمان هورمونی یا از این قبیل سوال کنید. علاوه‌براین، تصور نکنید که فقط یک راه «درست» برای این تغییر وجود دارد و آن هم جراحی است.
• بعضی باور دارند که تنها راه «درمان» برای دوجنسه‌ها، درست کردن وضعیت ظاهری آنهاست (با جراحی یا استفاده از هورمون). این افراد اعتقاد دارند که بدن آن‌ها مشکل دارد نه فکرشان. شواهد پزشکی جدید تاثیر این درمان‌ها را تایید می‌کنند. بعضی باور دارند که انتظارات و محدودیت‌های جنسیتی جامعه برای زنان و مردان مسئله اصلی است و این جامعه است که باید بتواند انواع مختلف جنسیت‌ها را بپذیرد.
حتی اگر به هویت دوجنسه فردی اعتراض دارید، باید به آن فرد احترام بگذارید و هیچ وقت عمدی آن‌ها را تحقیر نکنید. هیچوقت نگویید که مردم آن‌ها را درک نکرده و دوست نخواهند داشت. بی‌قراری جنسیتی در نفس کلمه و تعریف آن یک انتخاب نیست.

هشدار‌ها

• حتی اگر به هویت دوجنسه فردی اعتراض دارید، باید به آن فرد احترام بگذارید و هیچوقت عمدی آن‌ها را تحقیر نکنید. تحقیر کردن این افراد به سود هیچ کس نیست.
• هیچوقت به یک فرد دوجنسه نگویید که مردم آن‌ها را درک نکرده و دوست نخواهند داشت. این حرف بسیار آزاردهنده است، صحت نداشته و می‌تواند موجب جریحه‌دار شدن احساسات آن‌ها شود. بسیاری از این افراد مورد قبول جامعه قرار می‌گیرند و مردم دوستشان دارند.
• هیچوقت با گفتن یک دختر یا پسر «نرمال» یا «واقعی»، این افراد را با دیگران مقایسه نکنید. چیزی که باعث «واقعی» یا «نرمال» بودن یک دختر یا پسر می‌شود، طریقه تعریف آن‌ها از خودشان است، نه شیوه‌ای که دیگران بدن آن‌ها یا تجربیاتشان را طبقه‌بندی می‌کنند.
• درمورد اطلاق کلمه «انتخاب» به هویت جنسی این افراد بسیار دقت کنید. بی‌قراری جنسیتی در نفس کلمه و تعریف آن یک انتخاب نیست. بعضی افراد دوجنسه هویت خود را یک انتخاب عنوان می‌کنند و بعضی از آن‌ها این طور نیستند. راهی برای احترام گذاشتن به هویت جنسیتی این افراد پیدا کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha