سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۳
کد خبر: 85151
سلامت نیوز : چند سالی است كه در سكوت مسئولان محلی و فعالان محیط زیست صدها هكتار از سواحل آبی بزرگترین جزیره خاورمیانه عرصه تاخت و تاز لودرها وكمپرسی‌ها برای خشك كردن دریا شده است. طی سه سال گذشته بیش از 200 هكتار از بستر ساحلی دریا در سواحل جنوبی و شمالی منطقه درگهان قشم خاكریزی شده و قرار است با به هم ریختن اكوسیستم منطقه و خاكسپاری طبیعت بكر این نقطه از خلیج فارس به جای آن مرکز خریدهای بزرگ برای فروش اجناس چینی ساخته شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار ؛ جزیره قشم با وسعتی حدود 1500 کیلومتر مربع بزرگترین جزیره خاورمیانه است. مساحت این جزیره زیبای ایرانی از 22 کشور مستقل جهان بیشتر است. جاذبه‌های توریستی جزیره قشم به ویژه عجایب هفت گانه‌ آن شامل دره ستارگان، بزرگترین غار نمکی دنیا، تنگه چاه کوه، جنگل حرا، سواحل بکر، تپه‌های مرجانی بستر دریا و... به تنهایی آبروی خلیج فارس است و امكان آن را دارد كه این جزیره پنهاور به اصلی ترین مقصد گردشگران علاقمند به اكوتوریسم جهان و منطقه بدل شود. با این حال در طول چند ساله گذشته این جزیره به همه قابلیت‌های طبیعی آن به فراموشی سپرده‌ شد و جماعتی با هدف كسب منافع شخصی چوب حراج بر خاك و اقلیم و آب این گوهر درخشان خلیج فارس زدند. قشم حتی اگر هیچ جاذبه دیگری برای اکو توریسم نداشت، فقط سواحل بکر و آبهای زلال آن کفایت می‌کرد تا همچنان پایگاه توریسم باشد و بتواند مانند جزایر دیگر در کشورهای مختلف ایجاد درآمد و اشتغال کند.متاسفانه در سال‌های گذشته سیاست‌های مسئولان منطقه آزاد چنان بود كه تنها به قلع و قمع و فروش زمین‌های با ارزش این جزیره بسنده نشد و با بهانه‌های ساختگی محدوده دریا و سواحل زیبا و بكر دریا نیز به عرصه ساخت و ساز تقلید گونه سرمایه گذاران فرصت طلب با همراهی مسئولان وقت بدل شد. اوج دست درازی‌ها به اقلیم قشم كه نتیجه آن یک جنایت بزرگ زیست محیطی بود كه ازسال 90 با خشک کردن بخشی از دریا و ساحل این جزیره برای ساخت اتوبان و مرکز تجاری اتفاق افتاد و تا چند ماه قبل نیز این روند ادامه داشت.

بر اساس گزارش فارس بخش‌هایی از ساحل جزیره در قسمت‌های شمالی و جنوبی در راستای استحصال زمین از طریق حاك ریزی و خشك كردن دریا مدام تحت اجرای طرح‌هایی قرار گرفت که نه ارزیابی محیط زیستی داشته اند و نه نشانی از رویكردهای كارشناسانه برای گردشگری و جذب توریست در آنها دیده می‌شد. این درحالی است كه با توجه به ساختار زمین‌شناسی قشم در جای جای این جزیره ارتفاعاتی مشرف به ساحل و دریا وجود دارد كه بهترین موقعیت را برای ساخت و ساز اماكن تفریحی تجاری و گردشگری دارند. كما اینكه در اغلب بنادر معروف، مناطق ساحلی و جزایر توریستی دنیا معماران شهری به جای اینكه به ساحل و بستر آبی دریا حمله ور شوند برای توسعه‌فضای شهری و تجاری و ساخت و ساز ارتفاعات نزدیک به ساحل را به دلیل دید بهتر به دریا و ایجاد مناظر ناب‌تر و جلوگیری از تبعات زیست محیطی برمی گزینند و اقدام به ایجاد شهرها و مجتمع‌های خدماتی و مسکونی در این نقاط می‌کنند.با این حال و برخلاف دیدگاههای استاندارد معماری و شهرسازی و به تقلید از اعراب جنوبی خلیج فارس مسئولان عمرانی قشم برای ایجاد مجتمع‌های تجاری در جزیره بی مانند قشم با آن همه قابلیت زیست محیطی و اكوتوریسم اصرار به خشک کردن دریا و استحصال زمین از ساحل حساس با اکولوژی خاص و شکننده داشته اند.
قشم علاوه بر ارتفاعات و ناهمواری‌های جذاب، دشت‌ها و بیابان‌هایی با وسعت فراوان دارد که بهترین امكان را برای توسعه و شهرسازی دارند. علاوه بر این توسعه ساخت و سازهای توریستی در مناطق مجاور روستاهای 100 گانه این جزیره را از بن بست اقتصادی و محرومیت نجات دهد.

در این باره علی بازماندگان قشمی، شهرداری که بیش از 10 سال سکان‌دار مدیریت شهری قشم بوده و هم اکنون نیز به عنوان مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در حال فعالیت است درباره خشك كردن سواحل دریا بریا استحصال زمین در قشم اظهار داشت: در سال‌های 89 و 90 با کارفرمایی منطقه آزاد قشم و مدیران قبلی این سازمان پروژه پرکردن دریا کلید خورد.یو افزود: متاسفانه در 10 سال گذشته ارتباط و همکاری خوبی مابین شهرداری و سازمان منطقه آزاد قشم وجود نداشته است. ولی با تغییر دولت و انتخاب مدیرعامل بومی برای منطقه آزاد قشم 180 درجه نگاه‌ها تغییر پیدا کرده و تمام نهادها و ارگان‌های مربوطه در سطح جزیره برای بهبود زندگی مردم و منطقه امن برای جذب توریسم و گردشگر در تعامل باهم هستند. به گفته شهردار سابق قشم زندگی آبزیان در بستر دریا و تپه‌های مرجانی كف دریا در سواحل قشم جریان دارد و حدود 90 درصد از آبزیان محدوده قشم و تنگه هرمز در این قسمت تولید مثل می‌کنند.شهردار سابق قشم یادآور شد: مهم‌ترین نگاه ما باید به دریا زیست‌محیطی باشد که یک نگاه ملی و فراملی است.

بازماندگان تأکید کرد: ایران جزو نگهبانان مسائل زیست‌محیطی در خلیج فارس است و محدوده خلیج‌فارس جزو پروتکلی است كه مسئولان مأموریت دارند رعایت مسائل زیست محیطی را در اولویت اول برنامه‌های توسعه ای خود قرار دهند.به گفته این كارشناس مسائل عمرانی در سواحل براساس قانون ساخت و ساز در حریم دریا باید 60 متر از آخرین مد دریا صورت بگیرد. اما متأسفانه این حریم قانونی دریا حفظ نشده است و دریا را برای حفظ منافع خود پر کرده‌اند. وی افزود: محیط‌زیست را تخریب و کوه‌ها را از بین ‌برده اند و فضای گردشگری مشرف به دریا را نابود كرده اند تا منافعشان تأمین شود ولی در این بین دو اتفاق زیست محیطی غیر قابل برگشت هم صورت می‌گیرد.بازماندگان یادآور شد: کسانی که تصمیم گرفتند دریا را پر کنند نگاه تخصصی و هیچ گونه اشرافی در زمینه زیست محیطی نداشته‌اند. اینکه دریا نباید پر شود موضوع خیلی ساده و پیش پا افتاده‌ای است که باید به آن توجه کرد.شهردار قشم و مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خاطر نشان کرد: تنها برای احداث پروژه‌هایی مانند بنادر و با مجوز محیط زیست، مجوز سازمان منطقه آزاد و بنادر می‌توانیم وارد دریا شویم.

بازماندگان یادآور شد: پروژه پرکردن ساحل شرقی شهر قشم هنگامی که آغاز شد نامه‌نگاری‌هایی به تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط و مسئولان دولتی صورت گرفت ولی با توجه به حضور معاون محیط زیست وقت رئیس‌جمهور در دولت دهم در این منطقه ولی همچنان این طرح ادامه یافت و همه و همه در جنایت پرکردن ساحل و دریا حضور داشته‌اند و نظاره‌ می‌کردند.وی به اعتراضات مردمی اشاره کرد و گفت: متأسفانه مردم نیز نتوانستند در اراده تصمیم منطقه آزاد مبنی بر پرکردن بخشی از سواحل جزیره قشم ایستادگی کنند و این اتفاق افتاد.بازماندگان خاطر نشان کرد: مردم قشم با دریا زندگی می‌کنند و بزرگ می‌شوند و خیلی از جوانان اوقات فراغت خود را با آرامش ساحل طی می‌کنند که متاسفانه این اتفاق دیگر نخواهد افتاد.شهردار قشم یادآور شد: علاوه بر اینکه متراژ وسیعی از دریا پرشده است، دیواره‌های بتنی نیز کناره‌های این اقدام نصب کرده‌اند تا به کلی چشم انداز ساحل دریا از مردم گرفته شود. بخش عظیمی از مردم قشم و صیادان از سواحل قشم ارتزاق می‌کنند و فضای بکر، زیبا و سنتی که جاذبه گردشگری در این منطقه داشته است دیگر وجود ندارد.وی گفت: به صورت طبیعی محدوده سواحل دریا مشخص است و وقتی وارد بخشی از دریا می‌شویم عملاً آن فضای جزر و مد را کم کرده و مشکلات زیست‌محیطی به وجود می‌آید.

شهریار مشیری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم که از بومیان این منطقه و حدود چند ماه است عهده دار این مسئولیت شده است در گفت‌وگو با فارس درباره پرکردن سواحل دریای جزیره قشم توسط مدیران قبلی این سازمان اظهارداشت: مردم قشم از این کار متنفرند و بیشتری فشار از طرف مردم به بنده از این ناحیه بوده است.مدیرعامل منطقه آزاد قشم افزود: در مدیریت گذشته منطقه آزاد قشم، خاک بر روی دریا ریختند و دریا را پر کردند تا پاساژ بسازند و در این پاساژ‌ها جوراب و اجناس بنجل چینی بفروشند، آیا این اقدام انها ارزش داشت؟ مشیری یادآور شد: این پروژه غیر كارشناسی نظم طبیعی را از این خاک و ساحل گرفته و مطمئناً در آینده مشکلاتی خواهیم داشت.وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چند کیلومتر مربع از ساحل دریا پرشده است، گفت: در سه نوبت و در شهر درگهان تحت عنوان فاز یک و دو هربار بیش از 100 هکتار و مجموعا بیش از 200 هكتار از دریا پرشده است که با این اتفاق چندین برابر از مساحت شهر درگهان ساحل دریا را خشک کرده‌اند و این یک جنایت بزرگ است.به گفته مشیری جلوی پر کردن دریا و پروژه‌های این چنینی در ساحل این منطقه گرفته شده است. مدیرعامل منطقه آزاد قشم افزود: متاسفانه شهرک‌هایی که توسط منطقه آزاد ساخته شده است، لوله‌های فاضلاب را مستقیماً به دریا وصل کرده‌اند که باید این موضوع نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha