پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8796

این روزها شاهد سرفه و عطسه بسیاری از اطرافیان هستیم كه با وجود بهبودی سرماخوردگی، همچنان از این عوارض رنج می‌برند.

 كارشناسان بهداشتی دلیل سرفه و عطسه زیاد در زمان سرماخوردگی را تجمع مخاط ترشح شده در اطراف راه هوایی تنفسی بدن می‌دانند.

ویروس‌های ناشی از سرفه و عطسه كه از جمله عوارض سرماخوردگی هستند، می‌توانند چندین روز در خارج از بدن و حتی در محیط بی‌جان زنده بمانند.

سیستم ایمنی افراد در برخورد بااین ویروس‌ها متفاوت عمل می‌كند به طوری كه برخی افراد مقاوم در برابر بیماری هستند و برخی دیگر حتی با كوچكترین مجاورت با فرد بیمار ، ممكن است دچاربیماری شوند.

دكتر"ابراهیم بنی حبیب " یك پزشك عمومی دراین مورد به خبرنگار ایرنا گفت: بیشتر ویروس‌های سرماخوردگی از طریق تماس مستقیم منتشر می‌شوند به عنوان مثال كسی كه سرماخورده است و در صورتی كه به داخل دست‌های خود عطسه و سپس اشیایی مثل تلفن ، صفحه كلید كامپیوتر یا لیوان را لمس كند، ازاین طریق ویروس را منتقل می‌كند.

وی افزود: میكروب‌ها می‌توانند برای ساعت‌ها و در بعضی موارد هفته‌ها زنده باقی بمانند و سپس به فرد بعدی كه آن اشیا را لمس می‌كند، منتقل شود.

این پزشك عمومی با اشاره به این كه باید افراد دست‌های خود را مكررا در زمان سرماخوردگی بشویند، تاكید كرد : در صورتی كه امكان شستن دست ها وجود ندارد باید دست‌ها را بسیار محكم برای مدت یك دقیقه به هم مالش داد زیرا با این كار اكثر ویروس‌های سرماخوردگی از پوست جدا می‌شوند.

وی افزود: هنگام سرفه و عطسه نباید از دست‌ها استفاده كرد به دلیل این كه ویروس‌ها و میكروب‌ها به پوست دست می‌چسبند و جلوگیری از سرفه و عطسه با استفاده از دست باعث انتقال میكروب‌ها به دیگران می‌شود.

این پزشك عمومی توصیه كرد كه زمانی كه بیمار سرفه یا عطسه می‌كند باید از یك دستمال استفاده كرده و آن را پس از استفاده بلافاصله دور بیاندازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha