زیبا کاوه ای کارشناس سلامت با تاکید بر اینکه :« نباید هر اطلاعاتی را که از طرق مختلف دریافت میداریم باور کنیم.» خاطر نشان کرد:« برخی اطلاعات به شدت گمراه کننده میباشد و از طریق افراد سودجو منتشر شده است.»

لزوم برخورد قوی وزارت بهداشت با شایعات حوزه سلامت / افزودن نگهدارنده به آب های معدنی شایعه است

سلامت نیوز :مدیر اجرایی پایگاه اطلاع رسانی تغذیه و سلامت ؛ بهسایت ایران طی یادداشتی در به سایت ایران ضمن تاکید بر ساده شدن ارتباطات و دردسترس قرارگرفتن بسیاری از وسایل ارتباط جمعی به خصوص اینترنت، روزانه بخش عظیمی از اطلاعات رد و بدل می شود که قسمت زیادی از آن به سلامت، غذا و تغذیه اختصاص دارد.» تاکید کرد :« جذابیت این گروه از اطلاعات برای کاربران از آن جهت زیاد است که همه ی ما به سلامت خود اهمیت می دهیم و می خواهیم دانش خود را در این مورد زیاد کنیم تا بهتر بتوانیم سلامت خود راحفظ کنیم و آن را بهبود ببخشیم.»
زیبا کاوه ای کارشناس تغذیه در ادامه نوشت :« حجم زیاد ایمیل هایی که در این زمینه درگردش است فرصت خوبی فراهم آورده تا همه ما به صورت روزانه لااقل یکی از آنهارا دریافت کنیم.
ایمیل هایی که می توانند حامل اخبار واطلاعات درست باشد ویا اینکه حاوی اطلاعاتی باشد که به شدت ما را گمراه کنند ویا اینکه درکمترین میزان ضرر، ما را نسبت به اطلاعاتی که با حفظ اخلاق حرفه ای و بر پایه دانش روز و برای استفاده عموم تهیه می شوند بی اعتماد کند.

اگر چه آشفته بازار رواج باورهای غلط و ابرازنظرهای غیر تخصصی به خصوص در مورد غذا و نحوه تغذیه همیشه وجودداشته ؛ اما این روزها هرکسی به سادگی می تواند دانش ناکافی خود را در سطح جامعه بپراکند بی آنکه مسئولیتی در قبال آثارمخرب وگاه کشنده ی آنها بر منتشر کننده مترتب باشد.

کم نیستند افراد سودجویی که درسایه پراکندن این اطلاعات نادرست به سودجویی خود می اندیشند و خود به طریق اولی به این اقدامات دامن می زنند و از این طریق ثروتهای آنچنانی کسب می کنند.»

وی با بیان اینکه تبلیغات شکل تازه ی موذیانه ای پیدا کرده است خاطر نشان کرده است که :« شما با یکی دوجمله ی کاملاعلمی واثبات شده به راه نادرستی هدایت می شوید که لزوما نتیجه گیری درستی در پی ندارند.

در این شیوه جدید شما نام هیچ محصولی را به طور مستقیم نمی شنوید تا بدانید که ممکن است جملات علمی، مقدمه ی معرفی این محصول باشند، اما به صورت غیر مستقیم به جستجوی محصولی هدایت می شوید که مورد نظر بوده است.

برای مثال زمانی که من درمنابع اینترنتی به دنبال مقالاتی در زمینه چای سبزمی گشتم به مقاله ای در باره آن برخوردم که درسایتها ومنابع زیادی به آن استناد شده بود و زمانی که اصل مقاله را یافتم متوجه شدم که اصل مقاله متعلق به یکی از کمپانی ها تولید چای سبز است. البته این به آن معنی نیست که مراکز تولیدی حق تولید دانش را ندارند .بلکه منظور این است که در این مقاله بسیاری ازحقایق درست و نادرست به شکلی باهم تلفیق شده بود که قدرت تشخیص خواننده غیر متخصص را از بین می برد.»

مانند همین مورد انتشار ایمیل معروف تاثیرات مخرب شیرین کننده های مصنوعی(آسپارتام) در دنیا بود که به نظر می رسد کارتل های فروش شکر آن را اشاعه داده بودند.
دیروز ایمیل بسیار جالبی از طرف سرکار خانم دکتر ربابه شیخ الاسلام ، متخصص اپیدمیولوژی تغذیه و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت به دست من رسید که مرا وادارکرد این چند کلمه را بنویسم و حتی از ایشان درخواست کرده ام در سایت این مطالب را به بحث بگذارند وبه چالش بکشند.»

عین آن پرسش و پاسخ را در پی می آورم

اصل ایمیلی که دست به دست می شود:
آب میخوریم چاق میشویم ؟!

ناتو به دلیل آلودگی آب بعضی از نقاط افغانستان درخواست حجم خیلی زیادی آب معدنی از ایران داد که بعد از ورود اولین محموله پس از آزمایش تمام بطری های آب معدنی به دلیل وجود مواد سرطان زا به ایران عودت داده شد.

جالبه که خیلی ها این خبر را خواندند ولی هیچوقت به این قضیه فکر نکردند چرا بطری های آب معدنی که الان نزدیک یک دهه در ایران و بین قشر زیادی از مردم هر روزاستفاده میشود اینطور سرطان زا شناخته میشود؟ در اروپا آب های معدنی فقط یک هفته اعتبار دارند ، ولی در ایران خیلی هفته حالا با دقت مطالب زیر را بخوانید تا متوجه شوید قضیه از چه قراره؟ طبق نظر تمام حکما و علما آب سالم، آبی است که وقتی شما آن را در یک ظرف میریزی و در یک محیط راکد (مثل اتاق) قرار میدهید، این آب باید ظرف 48 ساعت بو بگیره و شروع کنه به گندیدن  خوب حالا شما تشریف ببرید یک بطری آب معدنی بگیرید و توی یک کاسه بریزید و 6 ماه صبر کنید.

اصلا" 10 سال صبر کنید.می بینید که کوچکترین بوئی نمیگیره آب شیر بعضی از شهرهای ایران هم همین خاصیت عدم گندیدن و بو گرفتن را داره دلیلش اینه که شرکت های بسته بندی آب های معدنی برای ماندگاری بیشتر آب های توی بطری ، داخل آن به ازاء هر یک لیتر به اندازه نیم میلی گرم فلوراید میریزن که این ماده شدیدا" نگهدارنده و بدون بو هستش و برای یک بدن 100 کیلوئی خطرناک و سرطان زا است.

همین فلوراید... وقتی با آب وارد بافت بدن شما میشود، درون بافت قرار گرفته و آب خارج می گردد
و بدن بصورت اتومات دور آن لایه لزج محافظ ایجاد میکند که به مرور بافت های شما بزرگتر میشود و به همین دلیل صبح ها احساس میکنید بدن شما ورم کرده یا چاق شده اید
بعضی از خانمها میگویند آب میخوریم چاق میشویم! دلیل این امر وجود همین ماده میباشد... بهترین کار برای سلامت بدن اینه که آب شرب توسط لوله کشی شهری خود را... در یک ظرف مسی بجوشانید و در یخچال بگذارید تا خنک شود... بعد از 45 روز می بینید که چطور بدن شما جمع و جور شده ... و به اصطلاح وزن شما در بدن شما بطور دقیق تقسیم میشود. خواهشاً برای همه فوروارد کنید تا همه مطلع باشند.

این ایمیل توسط یکی از متخصصین برای دکتر شیخ الاسلام فرستاده شده با این سوال:  " امیدوارم یکی از دوستان کارشناس یا مسئول صحت و سقم این قضیه رو معلوم کنه "

و متن پاسخ خانم دکتر به ایشان به این شرح بوده:
جناب آقای دکتر ....
با سلام متاسفانه ایمیل هایی را که در مورد ایمن نبودن غذا دریافت می کنم زیاد است اما اول باید ثابت کرد که آنها که آب می خورند و چاق میشوند درست گفته اند یا خیر؟
دوم ممکن است آب لوله کشی می خورده اند چون این افراد نوع آب مصرفی را نمی گویند و وقتی از این افراد بخواهید صادقانه آنچه را که در طی روز می خورند بنویسند تازه خودشان و رژیم شناس متوجه ریزه خواری این افراد می شوند.

سوم آب حتی تا همه اش تبخیر شود بو نمی گیرد شما می توانید امتحان کنید و یک ظرف آب را درخانه بگذارید و نتیجه را بعد ازدو یا سه روز ببینید

میزان فلورایدی که امریکا به آب میزند 5 پی پی ام است که البته منهم با ان مخالفم چون عوارض فلوراید زیاد است ( متاسفانه امریکایی ها نظر خودشان را قبول دارند و بیشتر تجاری فکر می کنند ) ولی اگر صنایع آب به همین مقداری که شما گفته اید فلوراید به آب اضافه کنند می شود نیم میلی در میلیون که ده برابر از امریکا کمتر است ولی باز هم من اطمینان ندارم که صنایع آب فلوراید به آب اضافه کنند.

چهارم مدتی است که افرادی که متاسفانه دکتر هم هستند ، شایعاتی را باب کرده اند  و مردم هم راحت قبول می کنند از جمله استفاده از ظروف مسی می دانید که در قدیم مردم ظروف مسی را با پوششی از قلع سفید یا قلع اندود می کردند و مسگر ها در محلات می گشتند تا اگر ظرفی که اندودش پاک شده مجددا آنرا سفید کنند چون مس برنگ مسی یا قرمز که از زیر قلع پیدا می شد همه دیگر از آن استفاده نمی کردند چون می دانستند خطر داردو منتظر مسگری می شدند.

شما خودتان روشی را که در سطر آخر نوشته اید برای یک آدمی که مثلا شکمش بزرگ است و اضافه وزن دارد توصیه کنید ببینید اثری که ادعا شده دارد یعنی شکمش جمع می شود و مثلا چربی به تمام بدنش توزیع می شود؟

ضمنا من از یک تولید کننده مطمئن سوال کردم و چون نامه به درازا می کشد از حرفهای او فاکتور می گیرم بنظر من وزارت بهداشت باید جلو این شایعات را با قدرت بگیرد.


کمی دقیق تر باشیم. سلامت نعمت خدا داده است مراقب آن باشیم.سلامت خود را با به کارگیری اطلاعاتی که درستی آ ن برای ما اثبات نشده و یا به منبع آن اعتماد کامل نداریم و یا اصلا آن را نمی شناسیم به خطر نیاندازیم. گاهی به کارگیری همین اطلاعات ما را برای تمام عمر با مشکل مواجه می کند.

ومهمتر اینکه ؛از نظر اخلاقی احساس مسئولیت کنیم و با ممانعت از انتقال چنین اطلاعاتی از به خطر افتادن جان دیگران جلوگیری کنیم و مواظب باشیم که به سادگی آلت دست سود جویان نشویم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha