سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶

اگر شما هم جزوآن دسته از افرادی هستید که به هنگام خواب عضلات صورت خود را منقبض کرده وبافک های کلید شده می خوابید حتما این مطلب را بخوانید وبا مراجعه به متخصص فک ودهان از اینکه ملزم به استفاده از محافظ شبانه نیستید ،اطمینان خاطر حاصل کنید .

به گزارش سلامت نیوز عادت ساییدن به هم دندان قروچه (Tooth Grinding) نامیده می شود .نام علمی این بیماری ،براکسیزم است . دندان قروچه بیشتر در خواب رخ می هتد اما ساییدن یا به هم کوبیدن دندان ها در طول روز نیز در برخی افراد وئجود دارد. علاوه بربزرگسالان ،درکودکان نیز این پدیده درخواب وبیداری دیده می شود . دندان قروچه مداوم ممکن است باعث ساییده شدن یا کوتاه شدن دندان (به ویژه دندانهای جلو) ،آسیب به لثه ها سست شدن استخوان های نگهدارنده دندان در لثه ولق شدن دندانوافتادن دنان ،دردناک شدن دندان ،کوتاه شدن رتفاع صورت وشکل نازیبای فک ها ودندان ها ،شکستن مینای دندان وپرکردگی ها ،مشکلات مفاصل فک حساس شدن دندانها وسر درد شود .

فشار های روحی (نگرانی ،بی خوابی ،استرس واظطراب ) مشکلات دندانی (مشکلات اکلوژنی ناشی از جفت شدن ناصحیح فک ها ودندان ها روری هم ) عادت های ناخودآگاه ،آلرژی وانگل های روده ای از مهم ترین علل این بیماری هستند .
دندان قروچه
دندان قروچه به معنی ساییدن دندان ها روی هم است این عادت به طور معمول در هنگام خواب بروز می کند ولی دربرخی از این عادت به صورت فشار دادن دندان ها روی هم است علل مختلفی در ایجاد این عادت مؤثر ند که از آن جمله می توان به استرس های عصبی ،مشکلات گوارشی واختلالات خواب اشاره کرد . به طور معمول دندان ها در طول شبانه روز مدت ناچیزی با هم تماس دارند ودر بقیه ساعات با هم تماس ندارند . همین مسأله باعث می شود زمان لازم برای استراحت دندان ها وبافت نگهدارنده آنها به دست آید . در افرادی که دندان قروچه دارند ومدت تماس دندان ها با یکدیگر در مدت شبانه روز زیادتر وزمان استراحت دندا ن ها وبافت نگهدارنده کم می شود .
از این رو نیروهای وارده به دندان بسیار به بیشتر از حد طبیعی می شود وعوارض مختلفی به وجود می اید . ازمعمول ترین این عوارض می توان به سایش دندان ها اشاره کرد که باعث کوتاه شدن دندان ها وکندی انها می شود . ترک خوردن وشکستن دندان ها نیز از عوارض دیگر است که در طولانی مدت با عث از دست دادن دندان ها می شود . از عوارض بسیار مهم دیگر اختلالات مفصل گیجگاهی فکی است که با درد در ناحیه مفصل وعضلات گیجگاهی وفکی ونیز سر درد همراه است . حساس شدن دندان ها به سرما وبیماری های لثه ولقی دندان ها می تواند به وجود آید .

از نشانه های دندان قروچه وجود نقاط سایش روی دندان ها ،ایجاد صدای دندان ها روی هم موقع خواب (صدایی شبیه کشیده شدن گچ روی تخته سیاه ) ودرد حساسیت عضلات فک است . متأسفانه اکثر درمان های دندانپزشکی مثل پرکردن وروکش دندان ها در کسانی که دندان قروچه شدید دارند با شکست مواجه می شود .

درمان
درمان مشخصی برای این عادت وجود ندارد . دارو درمانی،درمان های روانپزشکی ،تغییر وضعیت خوابیدن ،اصلاح نحوه جفت شدن دندان ها و... جهت درمان پیشنهاد شده است . تنها راه جلوگیری از آسیب به دندان ومفصل از طریق کاربد نایت گارد است؛ نایت گارد قطعه ای پلاستیکی است که توسط دندانپزشک روی قالب فک بالای بیمار (وبرخی موارد فک پایین ) ساخته مشود وبیمار باید هر شب موقع خواب آن راروی دندان ها بگذارد تا از آسیب جلوگیری کند . نایت گارد هر شب وتا وقتی که شخص دندان دارد باید در دهان گذارده شود .
منبع : دکتر علیرضا فیروزه [ جراح - دندانپزشک ]

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha