تحقیقات اخیر نشان داده است؛ افرادی كه پاهای كوتاه دارند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های كبدی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، نتایج این پژوهش كه بر روی 4 هزار و300 زن انگلیسی بین 60 تا 79 ساله صورت گرفته حاكی از آن است كه داشتن پاهای کوتاه با ابتلا به بیماری کبدی در ارتباط است.

این تحقیق در مجله اپیدمیولوژی و سلامت جامعه منتشر شده است.

بر اساس این گزارش، در تحقیق اخیر، مدارک علمی زیادی ارائه شده كه مشخص می‌کند بین کوتاهی پا و سلامت افراد ارتباط وجود دارد.

در این پژوهش، قد افراد به صورت نشسته و ایستاده که شامل طول پاها و طول کل بدن بود، اندازه گیری شد. همچنین نمونه‌های خونی از افراد به منظور ارزیابی سطوح آنزیم‌های کبدی همچون ALT، GGT، AST و ALP نیز تهیه شد.

این آنزیم‌ها نشان می‌دهند كه کبد چگونه کار می‌کند و آیا آسیبی به آن وارد شده است یا خیر. آنزیم ALP نیز نشانگری برای بیماری‌های استخوان مانند پوكی استخوان است.

در این پژوهش از زنان شركت كننده سوالاتی از قبیل تاریخچه بیماری‌هایشان، شیوه زندگی و طبقه اجتماعی آنها نیز پرسیده شد؛ زیرا احتمال دارد همه این عوامل به نحوی سلامت فرد و قد افراد را تحت الشعاع قرار دهند.

نتایج این بررسی حاکی از این مطلب بود که هر چه قدر طول پاهای افراد بلندتر باشد میزان آنزیم‌های ALT، GGT و ALP نیز کمتر است و در این بین ALP کمترین میزان را در میان این زنان داشت.

همچنین مقدار ALT و ALP در بین زنانی كه كوتاه‌ترین قد را داشتند از همه بیشتر بود.

این یافته‌ها پس از در نظر گرفتن سایرعوامل نظیر سن، طبقه اجتماعی در دوران کودکی، مصرف الکل در بزرگسالی، ورزش و سیگار کشیدن همچنان ثابت بود.

نویسندگان این پژوهش می گویند: تعبیر ما از نتایج به دست آمده آن است که تغذیه مناسب افراد در دوران کودکی بر روی الگوی رشد و هم چنین بر روی توسعه و ساختار کبد تاثیر می گذارد و همین امر نیز سطوح آنزیم‌های کبدی در بزرگسالی و آسیب‌های کبدی در این دوران را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

آنها در ادامه خاطرنشان كردند كه قد بلندتر ممکن است باعث بزرگ‌تر شدن اندازه کبد شود و همین امر نیز سطوح آنزیم‌های کبدی را کاهش می‌دهد و کاهش این آنزیم‌ها نیز به این معنا هستند که کبد به خوبی می‌تواند در مقابل مواد شیمیایی که وارد کبد می‌شود مقاومت کند.

به گفته پژوهشگران در انگلیس، عوامل معمولی هم چون دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی نیز ممکن است باعث افزایش آنزیم‌های کبدی ALT، GGT، AST و ALP شوند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha