مواد غذایی

  • مواد غذایی مفید برای جلوگیری از جوش زدن

    مواد غذایی مفید برای جلوگیری از جوش زدن

    جوش یا آکنه معضلی است که بیشتر افراد با آن درگیر هستند، اما مصرف برخی از مواد غذایی برای جلوگیری از آن توصیه می‌شود.این مشکل بیشتر در دوران بلوغ و سنین نوجوانی بروز می‌کند، اما ممکن است در دوره‌های بعدی زندگی یا حتی در بزرگ سالان هم دیده شود، اما اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که زیبایی برایتان در اولویت است حتماً مطلب زیر را مطالعه کنید.

  • تغذیه مناسب برای کنکوری‌ها/ ویتامینی برای کاهش اضطراب

    تغذیه مناسب برای کنکوری‌ها/ ویتامینی برای کاهش اضطراب

    متخصص تغذیه به داوطلبان کنکور توصیه کرد: کاهش مصرف همبرگر، سوسیس، کالباس، کله پاچه و مواد غذایی حاوی چربی های اشباع نشده دارای فرم ترانس را از وعده غذایی خود حذف کنند.

  • کم چربی در برابر کم کربوهیدرات؛ کدام یک برای کاهش وزن بهتر است؟

    مطالعات متعدد چه می گویند؟

    کم چربی در برابر کم کربوهیدرات؛ کدام یک برای کاهش وزن بهتر است؟

    اگرچه هر دو رژیم غذایی برای کمک به کاهش وزن طراحی شده اند، اما رژیم های کم کربوهیدرات و کم چربی از نظر ساختاری با هم متفاوت هستند.افراد بسیاری رژیم های غذایی کم چربی را برای کمک به کاهش وزن و تقویت چربی سوزی دنبال می کنند. با این وجود، برخی پژوهش های جدید نشان داده اند که رژیم های غذایی کم کربوهیدرات ممکن است به همان اندازه و حتی بیشتر در کاهش وزن موثر باشند.

  • 5 ماده غذایی که نباید قبل از ورزش مصرف کنید

    5 ماده غذایی که نباید قبل از ورزش مصرف کنید

    مصرف مواد غذایی مناسب قبل از پرداختن به فعالیت‌های ورزشی برای افراد فعال و ورزشکار یک نکته مهم است، اما دانستن این‌که چه مواد غذایی‌ای را نباید قبل از ورزش مصرف کرد هم به همان اندازه برای داشتن یک تمرین ورزشی عالی کلیدی است.موارد زیر، مواد غذایی‌ای هستند که هرگز نباید قبل از تمرینات ورزشی مصرف شوند:

  • عوامل مهم تغذیه ای را بشناسیم/آنتی اکسیدان ها را دست کم نگیرید

    استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران:

    عوامل مهم تغذیه ای را بشناسیم/آنتی اکسیدان ها را دست کم نگیرید

    استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران، بر نقش مهم آنتی اکسیدان ها در تامین نیازهای بدن تاکید کرد.

  • مواد غذایی مفید برای دوران نقاهت کرونا را بشناسیم

    مواد غذایی مفید برای دوران نقاهت کرونا را بشناسیم

    در دوره ابتلا به ویروس کرونا، اشتهای بیمار کاهش یافته و بدلیل عدم دریافت کافی مواد مغذی، احتمال بروز سوءتغذیه افزایش می‌یابد و لازم است بهبود یافتگان بویژه افراد آسیب‌پذیر همچون کودکان، مادران باردار و شیرده، سالمندان و مبتلایان به بیماری‌های مزمن همچون سل، سرطان، دیابت، فشار خون بالا و غیره تحت نظر و مراقبت تغذیه‌ای ویژه قرار گیرند.

  • اینفوگرافیک / خوراکی‌های ممنوعه و اقلام آسیب‌رسان به سلامت در سال ۱۳۹۹

    استانداردهای ملی و مصادیق کالاها، اقدامات و اقلام آسیب‌رسان به سلامت، هر سال از سوی وزارت بهداشت معرفی می‌شود. یکی از اهداف اصلیِ این فهرست، اعمال ممنوعیت تبلیغات برای این اقلام است. طبق این فهرست، مصرف برخی خوراکی‌ها، استفاده از برخی اقلام آرایشی و استعمال برخی مواد دارویی، آسیب‌رسان شناخته شده است که از جمله آنها می‌توان به انواع سس پرچرب، انواع نوشابه گازدار و انواع نوشابه‌های انرژی‌زا اشاره کرد.

  • مواد غذایی مضر برای مغز

    مواد غذایی مضر برای مغز

    افرادی که بیشتر فعالیت‌های ذهنی انجام می‌دهند باید دور مواد غذایی مثل مارگارین، مایونز و غذا‌های نیمه آماده را خط بکشند، این مواد به دلیل داشتن محتوای چربی‌های ترانس اثر بدی روی غشای سلولی دارد، این چربی‌ها سفت می‌شوند و اجازه عبور اکسیژن را نمی‌دهند که این بزرگ‌ترین خطر برای رساندن مواد مغذی و اکسیژن به مغز است.

  • اینفوگرافیک / چند خوراکی ضروری در رژیم غذایی زنان

    مواد غذایی نقش تعیین‌کننده‌ای در سلامت بدن دارند و البته باید بدانیم که در انتخاب نوع مواد غذایی مصرفی برای زنان و مردان باید تفاوت‌هایی در نظر بگیریم؛ چراکه مردان نسبت به زنان از توده عضلانی بیشتری برخوردارند و میزان سوخت و ساز بدن آنان در مقایسه با زنان بالاتر است. از طرف دیگر، بدن زنان به ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری نیازمند است که این ویتامین‌ها در برخی از مواد غذایی ساده مثل ماهی چرب، لوبیا سیاه و شیر و ماست به خوبی یافت می‌شود.

  • 4 فرمول حفظ سلامت و بهداشت مواد غذایی در سفر

    4 فرمول حفظ سلامت و بهداشت مواد غذایی در سفر

    شرایط كنونی كشور و شیوع بیماری كرونا موجب شده پزشكان توصیه كنند از سفرهای غیرضروری به‌ویژه به مناطق قرمز از نظر شیوع كووید - 19 پرهیز كنیم. با این حال اگر به هر دلیلی راهی سفر شدید فراموش نكنید همیشه در حین سفر ممكن است بیماری‌های با منشأ غذایی به‌خصوص اسهال، ما را تا مقصد یا گاها در تمامی طول سفر همراهی كند.

  • غذا‌هایی که خوردن آن‌ها بیشتر شما را گرسنه می‌کند

    غذا‌های جوع آور آن دسته از غذا‌هایی هستند که با خوردنشان بیشتر گرسنه می‌شویم تا سیر و باعث چاقی می‌شود.

  • مواد غذایی سالم که سرشار از فولیک اسید هستند

    مواد غذایی سالم که سرشار از فولیک اسید هستند

    فولیک اسید یک ویتامین محلول در آب است که عملکردهای مهمی در بدن دارد که به بزرگسالان و مخصوصاً زنان توصیه می‌شود روزانه آن را دریافت کنند. مواد غذایی طبیعی سرشار از فولیک اسید می‌توانند شما را از مصرف قرص‌ها بی‌نیاز کنند. در این گزارش ۱۰ ماده غذایی سرشار از فولیک اسید را بشناسید.

  • خطرات زیاده‌روی در مصرف خوراکی های سالم

    اختلال در جذب آهن و کلسیم با مصرف بیش از حد فیبر

    خطرات زیاده‌روی در مصرف خوراکی های سالم

    گاز و نفخ نتایج آشکار مصرف یک وعده غذایی سرشار از لوبیا است، اما مصرف بیش از حد فیبر می تواند در جذب آهن، روی، منیزیم، کلسیم و برخی مواد مغذی دیگر اختلال ایجاد کند.

  • خوراکی‌های ممنوع در زمان اسید اوریک بالا

    خوراکی‌های ممنوع در زمان اسید اوریک بالا

    شما باید سطوح اضافه اسید اوریک را برای پرهیز از مشکلات سلامت بلند مدت و کاهش کیفیت زندگی خود اصلاح کنید.اگر اسید اوریک بالا دارید، مراقبت و نظارت بر رژیم غذایی، وزن، و برخی عادات اهمیت دارد. شما به لطف یک رژیم غذایی سالم و متعادل می توانید سطح این ماده را در بدن خود زیر کنترل داشته باشید.

  • خطر باقی ماندن شوینده‌ها روی مواد غذایی

    مثلث کرونا،آب سخت و مواد شوینده

    خطر باقی ماندن شوینده‌ها روی مواد غذایی

    در دوران شیوع ویروس کرونا، شستشوی مناسب دست، وسایل و مواد خوراکی اهمیت بسیار زیادی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری دارد و شستشوی مناسب، تا حد زیادی به کیفیت آب بستگی دارد. آب سخت نه‌تنها امر شستشو را با مشکل مواجه می‌کند بلکه معایب دیگری هم دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • چیپس «آراد» غیر استاندارد است

    چیپس «آراد» غیر استاندارد است

    مدیرکل استاندارد استان فارس گفت: چیپس با مارک "آراد"، محصولی غیر استاندارد و برای سلامت مصرف کنندگان بسیار مضر است .

  • چه دانه‌هایی را باید در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟

    چه دانه‌هایی را باید در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟

    آگاهی از فواید دانه‌های مغذی شاید باعث شود که بیش از پیش به مصرف آنها روی آورید. انواع مختلف دانه‌ها سرشار از پروتئین، فیبر، آهن، ویتامین ها و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

  • ۸ مواد مغذی که دکترهای تغذیه نمی‌خورند، شما هم نباید بخورید

    ۸ مواد مغذی که دکترهای تغذیه نمی‌خورند، شما هم نباید بخورید

    برخی از مواد خوراکی مغذی، ضررهایی نیز دارند. سر جمع، آسیب‌هایی که به بدن می‌رسانند بیشتر اثرات مثبت مقدار مواد مغذیی موجود است.

  • نقش مواد غذایی در کنترل استرس

    نقش مواد غذایی در کنترل استرس

    یک رژیم شناس و متخصص تغذیه درباره مواد غذایی موثر در کنترل استرس افراد توضیحاتی را ارائه کرد.

  • نحوه کرونازدایی از نان و گوشت/مواد غذایی فله‌ای نخرید

    نحوه کرونازدایی از نان و گوشت/مواد غذایی فله‌ای نخرید

    استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بیشترین مشکل در انتقال ویروس کرونا به دلیل استفاده از مواد غذایی فله‌ای است؛ به همین منظور توصیه می‌شود از خرید این نوع مواد خودداری شود.

  • فرمول خوراکی برای مبارزه با ویروس‌ها

    فرمول خوراکی برای مبارزه با ویروس‌ها

    روی یکی از مواد مغذی بسیار توصیه شده برای پشتیبانی از فعالیت سلول های ایمنی و تولید پادتن ها علیه پاتوژن ها (عوامل بیماری‌زا)، از جمله ویروس ها است.اگر با هر متخصص پزشکی صحبت کنید، وی به شما خواهد گفت که چیزی به نام درمان ریشه‌کن کننده برای یک ویروس وجود ندارد. ویروس ها میکروب های بسیار ریزی هستند که می توانند در بدن یک میزبان، مانند انسان و با استفاده از سلول های وی تکثیر شده و بر همین اساس، هدف قرار دادن آنها با یک درمان خاص دشوار است. سیستم ایمنی بدن تنها دفاعی است که ما در برابر ویروس ها داریم. برخلاف باکتری ها، که می توان با استفاده از آنتی بیوتیک ها آنها را نابود کرد، عفونت های ویروسی، از جمله کروناویروس، بیماری هایی هستند که بدن ما مجبور است به تنهایی در برابر آنها مبارزه کند.

  • در خوردن این مواد غذایی سالم زیاده‌روی نکنید

    مصرف زیاد این خوراکی‌های مفید می‌تواند برای سلامتی‌تان مضر باشد

    در خوردن این مواد غذایی سالم زیاده‌روی نکنید

    از زمانی که ثابت شده رژیم غذایی مدیترانه‌ای، رویکرد سالم‌تری در تغذیه است، افراد فهمیده‌اند تغذیه چقدر با سلامتی مرتبط است. متأسفانه بیشتر توصیه‌هایی که پیرامون این عادت‌های جدید غذایی ارائه می‌شود، بر افزایش مصرف یک ماده‌ی غذایی به تنهایی متمرکزند؛ اما واقعیت این است که حتی معروف‌ترین سوپرفودها نیز نمی‌توانند تمام مواد مغذی مورد نیازتان را به شما برسانند و فوایدی مشابه فواید رژیم‌های غذایی متعادل ندارند.

  • ادویه‌های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

    ادویه‌های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

    استاد صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید برخودداری از خرید مواد غذایی فله‌ای، گفت: زعفران، زنجبیل، دارچین و زردچوبه تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هستند.

  • 7 ماده مغذی برای دوران همه‌گیری بیماری‌ها!

    7 ماده مغذی برای دوران همه‌گیری بیماری‌ها!

    مطالعات مختلف نشان داده اند که پروبیوتیک ها و پری‌بیوتیک ها برای سلامت روده ضروری هستند و یک روده سالم برای برخورداری از یک سیستم ایمنی قوی ضروری است.اکنون با دشمنی نامرئی در حال مبارزه هستیم و از ما خواسته شده است تا برای محافظت از خود و دیگران تغییراتی را در زندگی روزمره خود ایجاد کنیم.

  • شناسایی ارزش تغذیه‌ای مواد غذایی از رنگ آنها!

    شناسایی ارزش تغذیه‌ای مواد غذایی از رنگ آنها!

    رنگدانه های کاروتنوئیدی برای ما اهیمت دارند اما نمی توانیم آنها را در بدن خود سنتز کنیم، از این رو، به دریافت آنها از مواد غذایی وابسته هستیم.مصرف روزانه حداقل یک وعده سبزیجات برگدار سبز و یک وعده سبزیجات نارنجی رنگ، یکی از توصیه های وزارت بهداشت کانادا است. اما چرا چنین توصیه خاصی ارائه شده است؟ رنگ مواد غذایی چه ارتباطی می تواند با کیفیت و ارزش غذایی آنها داشته باشد؟

  • هرم غذایی مخصوص روزهای کرونایی

    هرم غذایی مخصوص روزهای کرونایی

    هرم مواد غذایی و تنوع و تعادل مصرف موادغذایی در این روزهای کرونایی برای تمامی گروههای سنی الزامی است.دکتر میرزای رزاز با بیان مطلب فوق گفت: هرم مواد غذایی یک راهنما است که تعادل تنوع و میزان سهم مورد نیاز روزانه افراد را از گروه های غذایی نشان می دهد.

  • مواد غذایی که لاغرتان می‌کند

    مواد غذایی که لاغرتان می‌کند

    بعضی از خوراکی ها اگر ناشتا مصرف شود باعث کاهش وزن می شود. از جمله این مواد می توان به موارد زیر اشاره کرد : آلوئه ورا با لیمومخلوط این دو ماده، روند هضم را آسان می کند و آب اضافی بدن را از بین می‌برد که در نهایت به کاهش وزن می‌انجامد.

  • مواد غذایی سالمی که زیاده روی در مصرف آن ها مضر است

    مواد غذایی سالمی که زیاده روی در مصرف آن ها مضر است

    اهمیت و نقش تغذیه در سلامتی بر کسی پوشیده نیست. به همین دلیل است که کارشناسان دائماً بر مصرف مواد غذایی سالم و پرهیز از تنقلات و مواد غذایی ای که فاقد ارزش غذایی هستند، تأکید دارند. اما تعادل اصلی است که در مورد سالم ترین و مفیدترین مواد غذایی هم باید رعایت شود. به عبارتی دیگر همیشه هر چه بیشتر بهتر نیست!

  • خوراکی هایی که خانم‌ها به آن احتیاج دارند

    خوراکی هایی که خانم‌ها به آن احتیاج دارند

    بدن زنان با توجه به آناتومی و کارکرد متفاوت آن نسبت به آقایان به تغذیه خاصی برای سلامتی نیاز دارد. در ادامه به شما خوراکی‌هایی را که برای سلامت و حفاظت از بدن‌تان به آن ها احتیاج داریدمعرفی خواهیم کرد تا بدنتان بتواند به بهترین حالت ممکن عمل کند.

  • ریه و 15 ماده غذایی برای تقویت سلامت آن

    ریه و 15 ماده غذایی برای تقویت سلامت آن

    سیر از خواص ضد میکروب، ضد سرطان، و کاهنده فشار خون برخوردار است. مطالعات نشان داده اند که مصرف سیر اثر مثبتی بر بیماران مبتلا به اختلالات ریوی و سرطان ریه دارد.به گفته سازمان بهداشت جهانی، اختلالات تنفسی سالانه موجب مرگ حدود سه میلیون نفر در جهان می شود. هوای آلوده و یک سبک زندگی بد بر سلامت ریه ها تاثیرگذار هستند و این می تواند به دشواری در تنفس و بیماری های تنفسی مختلف منجر شود.